Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så fortvilet. Har en 16 åring som lyver mer enn han snakker sant og har gjort det i mange år. Får han bare ikke til å slutte. Har prøvd alt, forklare, forstå, klikke, hjelp fra kommunen osv., men ingenting hjelper. Han har adhd og har hatt mye uro i seg bestandig. Kom hjem full 16 mai for første gang som jeg har fanget opp. Håndterte det på en rolig måte. Sjekket nettopp tlf og fant at han hadde spurt en annen om han hadde noe, drikke, weed eller noe som helst.

Vi har snakket mye sammen om farene med alkohol, tobakk og narkotika, og hver gang bedyrer han at dette driver ikke han med og det skal han heller ikke.

Jeg er så ufattelig sliten og skjønner bare ikke hva mer jeg kan gjøre.

Er det noen med lignende erfaring som kan gi meg noen halmstrå av håp og tips til hva mer heg kan gjøre? 

Far

Anonymkode: cd0f4...438

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kom hjem full 16 mai for første gang som jeg har fanget opp.

Du har tydeligvis gjort en god jobb så langt.

Len deg tilbake og se når andre gang skjer.

Anonymkode: 47773...0a2

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hva du kan gjøre, men min bror var verre, og han var enda yngre. Han drev nå på med dette sammen med en gjeng. Det som hjalp var to ting. Nummer en var å bli tatt av politiet, meldt til barnevernet og deretter få oppfølging av den enheten hos politiet som jobber med ungdom. Da var han under 16 år da. Det andre var å komme seg ut av miljøet han var i. Da var han 20 år. Det var nok det som hjalp mest.

Hva slags miljø er han i?

Anonymkode: 99bad...b50

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig å eksperimentere med rusmidler som tenåring.

Tall fra SSB viser at omtrent en tredjedel av gutter på VG3 har forsøkt cannabis, men for de aller fleste stopper det etter de har prøvd. Kun 2–3 % har brukt siste måneden. Det er altså stor sannsynlighet at dette bare er en fase, men dere bør likevel snakke med han om farene ved rusbruk, både lovlige (alkohol, nikotin, koffein) og ulovlige rusmidler.

Anonymkode: 8caf7...cf1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker han ikke medisiner for adhd'en sin? 

Hvor er faren hans? 

Anonymkode: e5e76...0c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bruker han ikke medisiner for adhd'en sin? 

Hvor er faren hans? 

Anonymkode: e5e76...0c9

Det er far som har postet innlegget.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for i hvert fall litt beroligende svar 🙏🏻 Jeg vet jo at det å prøve alkohol og forsåvidt snus/røyk er «normalt» for alderen, jeg bare har slitt sånn med alt av løgner over mange år, så jeg aner ikke hvor jeg har han. Og når da hasj kommer inn i bildet så blir jeg svært bekymret 😞 Godt å høre at antallet som fortsetter tross alt er lavt.

Jo, han går på medisin for adhd og har gjort det noen år. 

Bare skjønner ikke hva jeg og vi kunne gjort annerledes, vi har et rolig hjem, vi har alkohol i huset men nyter sjelden og aldri festing.

Han har alltid slitt med å passe inn, så har liksom ikke hatt den gode kompisgjengen å henge med, og kanskje noe av problemet ligger i det å prøve å passe inn.

Far

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og når da hasj kommer inn i bildet så blir jeg svært bekymret 

Det kunne ha vært så meget verre.

Jeg sier igjen; len deg tilbake.

Lytt uten pekefinger.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Cannabis er ikke så ille. På mange måter bedre enn alkohol. Kanskje det får han på andre tanker, naturvern, eller noe.

Anonymkode: a703d...5e9

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Han kommer nok aldri til å slutte med den lyvinga, selv om han i fremtiden fremstiller det slik.. 

Anonymkode: b0bcb...4ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han kommer nok aldri til å slutte med den lyvinga, selv om han i fremtiden fremstiller det slik.. 

Eller er det en far som leter etter løgn?

Det virker jo som at 16-åringen har oppført eksemplarisk så langt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er nok dessverre også redd for det, og har sagt veldig lenge at det blir bare mer vanskelig å slutte med jo eldre han blir..

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Eller er det en far som leter etter løgn?

Det virker jo som at 16-åringen har oppført eksemplarisk så langt.

På ingen måte, tro meg. Jeg har klamret meg til hver eneste sannhet og uttrykt for han hvor bra og viktig det er når det blir sagt ting som han normalt sett ville løyet om, men som jeg vet er sanne. Men i neste øyeblikk blir jeg løyet huden full, også om fullstendig meningsløse ting.  Jeg forstår helt fint at man ikke vil fortelle foreldrene alt, og det er ikke alt vi foreldre trenger å vite. Men når det er sånn at man aldri vet om noe som helst som blir sagt, stemmer, så blir man svært utslitt.

Han er veldig hyggelig og omgjengelig, får skryt av andre voksne for å være veldig høflig. Men det er utrolig mye de ikke ser.

Far

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg forstår helt fint at man ikke vil fortelle foreldrene alt, og det er ikke alt vi foreldre trenger å vite.

Det er vel helst slik at en 16-årig gutt ikke vil at foreldre skal vite noe som helst.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Får han medisiner for adhd?

Anonymkode: c55f9...936

AnonymBruker
Skrevet

Det er kjipt at han lyver enig i det. Hvorfor tror du han gjør det, er det for å slippe unna konsekvenser eller for å gjøre seg selv mer interessant?

Når det gjelder dette med alkohol og hasj så er det ikke ok, likevel er det ikke uvanlig. Når jeg startet vgs for mange år siden så hadde flertallet av guttene prøvd hasj og alle hadde nok drukket alkohol inkludert meg. Og de aller fleste av oss har de jo gått bra med.

Anonymkode: 1a92a...e4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er kjipt at han lyver enig i det. Hvorfor tror du han gjør det, er det for å slippe unna konsekvenser eller for å gjøre seg selv mer interessant?

Når det gjelder dette med alkohol og hasj så er det ikke ok, likevel er det ikke uvanlig. Når jeg startet vgs for mange år siden så hadde flertallet av guttene prøvd hasj og alle hadde nok drukket alkohol inkludert meg. Og de aller fleste av oss har de jo gått bra med.

Anonymkode: 1a92a...e4a

Men så hadde dere ikke ADHD og mulig PF heller..

Ts, har dere hatt gutten i terapi/hos psykolog tidligere?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd alt?

Se Petter Uteligger og de andre programmene som viser realiteten av et narkoliv.

En "guidet" tur til Brugata kan også være på sin plass. Blå Kors, feks, kan også duge. 

Det er ikke et liv man ønsker seg. Nå står sønnen din på kanten og vipper. 

Hjelp han å dytte seg selv i riktig retning. 

Upedagogisk? Fullstendig. Helt bak mål. Idiotisk. Men…. Kan være akkurat riktig tidspunkt. 

Anonymkode: 3f991...0ab

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du prøvd alt?

Se Petter Uteligger og de andre programmene som viser realiteten av et narkoliv.

En "guidet" tur til Brugata kan også være på sin plass. Blå Kors, feks, kan også duge. 

Det er ikke et liv man ønsker seg. Nå står sønnen din på kanten og vipper. 

Hjelp han å dytte seg selv i riktig retning. 

Upedagogisk? Fullstendig. Helt bak mål. Idiotisk. Men…. Kan være akkurat riktig tidspunkt. 

Anonymkode: 3f991...0ab

Syns ikke det er så upedagogisk, jeg (og jeg er pedagog).

Jeg har gjort alt dette som forebyggende med min sønn. Vi har en del rusavhengighet i familien og jeg ønsker å vise realiteten med rusbruk. "Heldigvis" har en nær slektning sitte i fengsel to ganger for narkotika og det viser hvordan det kan gå. Jeg sier at å bruke narkotika ender på én av to måter; fengsel eller overdose (død). 

Jeg har også jobbet i det tunge rusmiljøet i en større norsk by og sønnen har både vært med på kaféen og "møtt" de rusavhengige når vi har vært i byen og de har kommet bort til meg for å hilse på.

Sønnen er nå 13 år og foreløpig totalt imot rusmidler. 

Anonymkode: 117cd...dcd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns ikke det er så upedagogisk, jeg (og jeg er pedagog).

Jeg har gjort alt dette som forebyggende med min sønn. Vi har en del rusavhengighet i familien og jeg ønsker å vise realiteten med rusbruk. "Heldigvis" har en nær slektning sitte i fengsel to ganger for narkotika og det viser hvordan det kan gå. Jeg sier at å bruke narkotika ender på én av to måter; fengsel eller overdose (død). 

Jeg har også jobbet i det tunge rusmiljøet i en større norsk by og sønnen har både vært med på kaféen og "møtt" de rusavhengige når vi har vært i byen og de har kommet bort til meg for å hilse på.

Sønnen er nå 13 år og foreløpig totalt imot rusmidler. 

Jo, det er upedagogisk. Dere tar de mest ekstreme tilfellene og presenterer dem som om de er den generelle realiteten ved rusbruk.

Det blir akkurat som å vise «My 600-lb Life» til ungdom og si at dette er hva som skjer med folk som spiser på McDonald’s, eller å vise flystyrter og hevde at dette er den faktiske realiteten ved å fly med SAS eller Norwegian. Det er ikke en ærlig fremstilling av virkeligheten. Det er skremselspropaganda bygget på worst case-scenarioer.

Å si til en 13-åring at narkotika kun ender i fengsel eller overdose er rett og slett usant. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser for eksempel at omtrent 35 % av norske menn mellom 16 og 64 år har brukt cannabis minst én gang i livet. Hvis «realiteten» var fengsel eller død for alle disse, ville samfunnet sett fullstendig annerledes ut.

Poenget er ikke å bagatellisere risiko. Rus kan føre til alvorlige problemer, avhengighet og i enkelte tilfeller død. Men når man fremstiller de mest ekstreme skjebnene som normalen, driver man ikke med pedagogikk, man driver med skremsel. Og ungdom gjennomskuer ofte den typen svartmaling ganske raskt, fordi de ser at virkeligheten rundt dem ikke samsvarer med det de har fått høre. Da mister man troverdighet, og det er det motsatte av god forebygging.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo, det er upedagogisk. Dere tar de mest ekstreme tilfellene og presenterer dem som om de er den generelle realiteten ved rusbruk.

Det blir akkurat som å vise «My 600-lb Life» til ungdom og si at dette er hva som skjer med folk som spiser på McDonald’s, eller å vise flystyrter og hevde at dette er den faktiske realiteten ved å fly med SAS eller Norwegian. Det er ikke en ærlig fremstilling av virkeligheten. Det er skremselspropaganda bygget på worst case-scenarioer.

Å si til en 13-åring at narkotika kun ender i fengsel eller overdose er rett og slett usant. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser for eksempel at omtrent 35 % av norske menn mellom 16 og 64 år har brukt cannabis minst én gang i livet. Hvis «realiteten» var fengsel eller død for alle disse, ville samfunnet sett fullstendig annerledes ut.

Poenget er ikke å bagatellisere risiko. Rus kan føre til alvorlige problemer, avhengighet og i enkelte tilfeller død. Men når man fremstiller de mest ekstreme skjebnene som normalen, driver man ikke med pedagogikk, man driver med skremsel. Og ungdom gjennomskuer ofte den typen svartmaling ganske raskt, fordi de ser at virkeligheten rundt dem ikke samsvarer med det de har fått høre. Da mister man troverdighet, og det er det motsatte av god forebygging.

Greia er at alle de som er rusavhengige har startet i det små. Og sannheten er at man aldri vet hvordan kropp og hode reagerer. Derfor er det best å holde seg unna. Alle rusavhengige jeg har pratet med, hadde aldri trodd de skulle ende opp der de er i dag. 

Jeg er ikke interessert i å fortelle sønnen om hvor mange funksjonelle rusavhengige det finnes der ute, kan hende læreren hans er det til og med. 

Rus fører ingenting godt med seg, bortsett fra en følelse av å høre til (i et miljø) og å dempe følelser og tanker. Og det har jeg selvfølgelig også snakket om. 

Jeg viser han ikke bare det verste, vi har snakket løst om rus i flere år. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...