AnonymBruker Skrevet 3. juni #1 Skrevet 3. juni Vurderer er barn til slik at mini (snart 2 år) får søsken. Det ble slutt med barnefar pga. hans mental helse og ustabilitet, og er 40+. Har noen fått søsken til et barn alene? Tenker at dette er noe jeg ønsker veldig å gi barnet mitt, siden jeg har veldig lite familie og synes at familie er det viktigste av alt. Har funnet en donorkandidat og blitt enige om null drama. Så føler meg ganske trygg i den delen av prosessen. Noen som har gjort det samme? Ønsker egentlig en harmonisk, lavkonflikt, varm familiehverdag og har faktisk råd til å betale for regelmessig avlastning. Faren til mini var svært lite nyttig i spedbarnsfasen (ikke en eneste gang han våknet for å mate/skifte baby midt på natta, renser ikke flasker en eneste gang og tok ikke babyen på trilletur før babyen var ca 4 mnd gammel) så føler at jeg kommer til å klare meg selv veldig fint alene. Under fødsel var han mest opptatt av at han hadde glemt deodoranten sin og å barbere seg. Og nei - jeg tuller ikke. Kjæreste/parforhold kan jeg finne senere, men gynekologen min mente at situasjonen min ser ganske bra ut for min alder, så vurderer å bare «pull the trigger». Å leve i et forhold med noen som er psykisk syk har vært en ensom, lang reise. Anonymkode: 62332...fce 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #2 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vurderer er barn til slik at mini (snart 2 år) får søsken. Anonymkode: 62332...fce Ikke gyldig argument for å få flere barn. Anonymkode: 07858...481 1 6
AnonymBruker Skrevet 3. juni #3 Skrevet 3. juni Hvis alt fungerer optimalt, så skal det gå bra. Men det er en del ting du ikke har tatt med i dette regnestykket. 1. Du har et barn fra før som du er alene med. Jeg var alene med nummer 1 fra fødsel, null stress. Fikk nr 2 med ny partner. Tørr ikke tenke på hvordan det skulle gått hvis jeg var alene. Nr 2 hadde kolikk og refluks, sov aldri mer enn 30 minutter av gangen og gråt i timesvis. Dette kombinert med en storesøster som slet med sjalusi var drøyt å komme seg gjennom med to foreldre 2. Du er over 40 år. Sjansen for at du får et barn med utfordringer er betraktelig større enn hos yngre. Fikk selv mitt siste barn (har fire) da jeg var 42. Han er frisk som en fisk, men det er ikke gitt. Anonymkode: 4a4a5...767 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #4 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ikke gyldig argument for å få flere barn. Anonymkode: 07858...481 Ts her. Slike kommentarer påvirker ikke meg og avgjørelsen min. Anonymkode: 62332...fce 6 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni #5 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvis alt fungerer optimalt, så skal det gå bra. Men det er en del ting du ikke har tatt med i dette regnestykket. 1. Du har et barn fra før som du er alene med. Jeg var alene med nummer 1 fra fødsel, null stress. Fikk nr 2 med ny partner. Tørr ikke tenke på hvordan det skulle gått hvis jeg var alene. Nr 2 hadde kolikk og refluks, sov aldri mer enn 30 minutter av gangen og gråt i timesvis. Dette kombinert med en storesøster som slet med sjalusi var drøyt å komme seg gjennom med to foreldre 2. Du er over 40 år. Sjansen for at du får et barn med utfordringer er betraktelig større enn hos yngre. Fikk selv mitt siste barn (har fire) da jeg var 42. Han er frisk som en fisk, men det er ikke gitt. Anonymkode: 4a4a5...767 Der er gode poeng, men kolikk, sjalusi osv kan man gjøre noe med faktisk. Og jeg får NIPT. Mini ble unnfanget på første forsøk. Anonymkode: 62332...fce
AnonymBruker Skrevet 4. juni #7 Skrevet 4. juni Jeg gjorde det og har ikke angrer et sekund. Har nå 2 flotte ungdommer, og selv om det tidvis var tungt når de var små var hverdagen harmonisk og fin det meste av tiden. En bonus er at man slipper å krangle om oppdragelse 😁 Anonymkode: 035ca...c62 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni #8 Skrevet 4. juni Husk at barnet ditt og baby får ekstremt forskjellige behov i årene som kommer, og at du kommer til å ha mye dårlig samvittighet for det du ikke kan gi. Som f.eks noe så enkelt som å bade med eldstemann neste sommer. Eller kjøre h*n på fotballtrening når h*n er 8, fordi det er midt i leggetid for 5-åringen. Anonymkode: 0f824...f78 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #9 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ikke gyldig argument for å få flere barn. Anonymkode: 07858...481 Det er det da vel. Åpenbart ligger det til grunn at hun ønsker å ta vare på og elske enda et barn. Absolutt gyldig grunn, og utrolig fint for ditt barn å få søsken. Anonymkode: ebddb...606 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #10 Skrevet 4. juni Det er jo ekstremt egosistisk i den alderen og med tanke på at du er alene.... Anonymkode: 4934d...ba0
AnonymBruker Skrevet 4. juni #11 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): 2. Du er over 40 år. Sjansen for at du får et barn med utfordringer er betraktelig større enn hos yngre. Fikk selv mitt siste barn (har fire) da jeg var 42. Han er frisk som en fisk, men det er ikke gitt. Anonymkode: 4a4a5...767 Statistikk er fascinerende sånn: En risiko kan være betydelig høyere enn før, samtidig som den fortsatt er lav. Økt risiko er ikke det samme som stor sannsynlighet. Mange blander ofte "høyere risiko" med "høy risiko". Det er to ganske forskjellige ting. Selv etter 40 er det fortsatt langt mer sannsynlig å få et friskt barn enn et barn med alvorlige utfordringer. Anonymkode: ebddb...606 5 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni #12 Skrevet 4. juni Stakkars barn som vokser opp med en stressa gammel mamma som må gi all energi hun ikke har på jobb og hjemme som snart dør av alderdom og aldri en pappa i bildet fordi mor ikke evner å være i forhold m. Er jo ikke optimalt å få flere når man står alene med alt. Anonymkode: 4934d...ba0
AnonymBruker Skrevet 4. juni #13 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Stakkars barn som vokser opp med en stressa gammel mamma som må gi all energi hun ikke har på jobb og hjemme som snart dør av alderdom og aldri en pappa i bildet fordi mor ikke evner å være i forhold m. Er jo ikke optimalt å få flere når man står alene med alt. Anonymkode: 4934d...ba0 Snart dør av alderdom... gud så dramatiske folk på kg er🤣 Anonymkode: ebddb...606 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni #14 Skrevet 4. juni Ingen i den alderen har verken mental og fysisk kapasitet til å være i 100% jobb og ha et barn og føde og opodra to barn helt alene uten å neglekte dem på noen måter. Det går jo ikke ann å gi dem alt dem trenger da. Hvem vil vokse opp i fulle dager i barnehage stressa mor som må gjøre alt hjemme og ikke få tid til kvalitetstid anbet enn på lørdag og søndag kanskje . Det er jo ikke famileliv. Anonymkode: 4934d...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #15 Skrevet 4. juni En venninne har et barn etter den planen. Det fungerte helt til det dukket opp sykdom hos barn der det ble spurt om familiehistorikk og etter det, når barnet selv begynte å stille spørsmål. Viste seg også at donoren hadde fått flere barn, og moren der hadde fortalt sine barn hva faren hadde gjort, så de begynte å søke etter sitt søsken på sosiale media osv. Så ble det drama likevel, tross alle gode intensjoner. Ville gått for donor fra ukjente personer om du skal gå for dette. Anonymkode: 56f2f...27f 1
pippeli Skrevet 4. juni #16 Skrevet 4. juni Gjør det! Fikk nettopp nr. 2 og gleden storesøsken har er nydelig ❤️
Uanonym bruker Skrevet 4. juni #17 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Stakkars barn som vokser opp med en stressa gammel mamma som må gi all energi hun ikke har på jobb og hjemme som snart dør av alderdom og aldri en pappa i bildet fordi mor ikke evner å være i forhold m. Er jo ikke optimalt å få flere når man står alene med alt. Anonymkode: 4934d...ba0 Ja, 40-åringer står jo med én fot i grava, så klart. Jeg synes ikke alderen til TS er noe argument mot å få et barn til, men jeg lurer litt på hva det betyr at hun har "funnet en donorkandidat og blitt enige om null drama". Antar dette betyr en privat ordning? Fordelen med det er jo i så fall at barnet kan kjenne opphavet sitt, ulempen er at det lett kan bli drama, selv om man er enige om null drama. For det å få barn innebærer sterke følelser og meninger, og det er mye som ikke går an å bli enige om på forhånd, mye kan dukke opp som man ikke hadde tenkt på, man kan endre mening osv. Mange potensielle fallgruver her. I tillegg er det tøft å være alene med barn, ikke bare fysisk, men også mentalt. Og det er langt mer slitsomt å både ha baby og småbarn enn å kun ha baby. 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni #18 Skrevet 7. juni Hvorfor ikke få donorsperm offentlig? Har det noe med alderen til ts å gjøre? Vet om ei som fikk søsken nummer 2 med donor (Danmark, det var ikke lov i Norge på den tiden). Det eldste barnet hadde en far som hadde noe samvær. Det yngste barnet syntes det var veldig sårt å ikke ha en pappa slik som søskenet hadde. Men i ts sitt tilfelle høres det ut som at faren til barnet ikke har samvær uansett. Anonymkode: 7691a...760
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:51 #19 Skrevet mandag kl. 07:51 AnonymBruker skrev (På 3.6.2026 den 22.46): Der er gode poeng, men kolikk, sjalusi osv kan man gjøre noe med faktisk. Og jeg får NIPT. Mini ble unnfanget på første forsøk. Anonymkode: 62332...fce Jeg synes ikke du er for gammel til å få flere barn. Og jeg forstår ikke de som synes alder er et argument for å ikke få flere - hvis folk er så bekymret for at man skal dø fra barnet sitt om man blir gravid i førtiårene er det jo ekstra fint å ha søsken. Men jeg skjønner ikke hva du tenker man kan gjøre med kolikk? Sjalusi kan man jo prøve å forebygge, men det er jo heller ikke noe det finnes sikre tiltak mot. Anonymkode: 5834b...b64
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:58 #20 Skrevet mandag kl. 07:58 Hvor robust er du rent psykisk? Det er vel det alt går på. Og tror jeg snakker for mange når jeg sier at jeg trodde jeg var veldig robust helt til jeg ble alene med to, og ingen av de sov natta igjennom i en 3 års tid. Har fortsatt ikke kommet meg etter det. 1 er som 1 og 2 er som tusen. Sier ikke du ikke burde det, men vær forberedt på enormt mye mer kaos og stress. Med det sagt så er jeg glad barna mine har hverandre. Vi er ikke så mange i slekta mi, og både pappaen og jeg er ikke unge foreldre. Men barna har hverandre og er innimellom krangling, kjempegode venner. Anonymkode: d0b38...830 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå