AnonymBruker Skrevet 3. juni #1 Skrevet 3. juni Jeg tror moren min er rasist. For å sette det på spissen. Og det merkes. Pappaen til barna er fra et latinamerikansk land og barna er derfor mørkere i huden. Når eldste barnet ble født presterte moren min å si at han virket så fremmed. Jeg la ikke noe i det, annet enn at jeg synes det var en spesiell kommentar. Hun har vært veldig glad i barna, og ofte sagt at de er pene osv og det er de jo. Men nå har eldste begynt på skolen og fått seg venner. Jeg har ikke veldig stort nettverk, men har noen få jeg trives med som har barn på samme alder og faktisk samme skole. Eldste har som nevnt fått seg venner, og det er det både etnisk norske lyshudete, somalere, eritreere, arabere etc etc. Han har to nærme venner, en lyshudet fra Norge og en med mørk hud fra Somalia. Jeg kjenner sistnevntes mor veldig godt og vi pleier å møtes sammen og drikke kaffe. Jeg merker entusiasmen med førstnevnte fra moren min. Veldig blid og spør mye osv. Sier jeg at han har vært med den andre vennen sin, så er det liksom ingenting entusiasme på barnets vegne i det hele tatt. Jeg synes det er rart. Dette er et mønster som gjentar seg til stadighet både når det kommer til barnas venner og mine venner. Vi velger selvfølgelig våre venner selv, og jeg driter jo litt i hva hun tenker, men det skinner veldig igjennom når eldste forteller hva han har drevet med siste uka. Til den grad at han har sagt det noen ganger at mormor liker bare Harald og Robert (de etnisk norske ). Det er utrolig slitsomt for jeg har bodd mange år i utlandet, i byer som er mer multikulturelle enn her og helt ærlig har jeg ikke tenkt så mye over det annet enn at den norske kulturen kanskje er litt utfordrende å få gode venner i . Jeg har kun én norsk venninne og moren min liker ikke henne heller av en eller annen grunn. Tror det er for sent å snakke med henne, hun påstår hun er veldig åpen og inkluderende, men det er hun ikke. Kun med de som er like som henne i livsstil. Hvordan kan jeg egentlig møte dette. ? Tenker mest på egne barn som må stå i dette.. Anonymkode: b7eb2...f51
AnonymBruker Skrevet 3. juni #2 Skrevet 3. juni La det være! "Rasisme" får sykelig mye oppmerksomhet her i landet. Det er naturlig for godt voksne å være skeptiske til fremmede. Anonymkode: 002ff...2ad 8 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni #3 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): La det være! "Rasisme" får sykelig mye oppmerksomhet her i landet. Det er naturlig for godt voksne å være skeptiske til fremmede. Anonymkode: 002ff...2ad Hvor godt voksen må man være da? Hilsen 63-åring. Anonymkode: c29e3...b10 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni #4 Skrevet 3. juni Huff, forstår deg godt. Alle 4 besteforeldre til vårt barn er dessverre kristenkonservative MAGA-folk. Vi holder de på armlengs avstand, korrigerer de når de sier ignorante ting og kompenserer ved å feire pride og andre motbevegelser mot MAGA og sender barnet vårt på internasjonal skole. Anonymkode: 66297...6a6 3 1
Jdz Skrevet 3. juni #5 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvor godt voksen må man være da? Hilsen 63-åring. Anonymkode: c29e3...b10 Det lurer jeg også på? Hvis en har barnebarn i barneskolealder? De siste generasjonene med "naturlig skepsis for svartinger" er nok utdødd/døende. Har ikke inntrykk av at 60-80 på noen som helst måte er overrepresentert blant rasister.
AnonymBruker Skrevet 3. juni #6 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Huff, forstår deg godt. Alle 4 besteforeldre til vårt barn er dessverre kristenkonservative MAGA-folk. Vi holder de på armlengs avstand, korrigerer de når de sier ignorante ting og kompenserer ved å feire pride og andre motbevegelser mot MAGA og sender barnet vårt på internasjonal skole. Anonymkode: 66297...6a6 Vet ikke om jeg kjøper denne. Er 4 av 4 virkelig rasister? MAGA? Er de amerikanere? Pride er ikke noe motstykke til MAGA. Pride har eksistert siden lenge før MAGA ble et begrep. Anonymkode: 15173...d18 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni #7 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (25 minutter siden): La det være! "Rasisme" får sykelig mye oppmerksomhet her i landet. Det er naturlig for godt voksne å være skeptiske til fremmede. Anonymkode: 002ff...2ad Skeptisk til forandring, kanskje. Men hvis det er naturlig for godt voksne å være mindre imøtekommende med enkelte seksåringer utelukkende fordi de er brunere i huden enn andre barn fra samme skole, da er det på sin plass å be nevnte godt voksne om å dra til helvete. Heldigvis er de fleste godt voksne på ingen måte sånn, da. Anonymkode: fbbbd...186 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni #8 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vet ikke om jeg kjøper denne. Er 4 av 4 virkelig rasister? MAGA? Er de amerikanere? Pride er ikke noe motstykke til MAGA. Pride har eksistert siden lenge før MAGA ble et begrep. Anonymkode: 15173...d18 2 amerikanere fra en MAGA-delstat og 2 pinsevenner som elsker Sylvi og Trump. Anonymkode: 66297...6a6
AnonymBruker Skrevet 3. juni #9 Skrevet 3. juni Nå vet ikke jeg hva MAGA er, men ikke engang oldeforeldrene er sånn. Det er kun hun som er negativ i holdningen sin. Det er så åpenlyst. Jeg spurte en gang og hun svarte med at det er fordi hun ikke kjenner han/henne så hvorfor skal hun være entusiastisk. Noe som logisk er, men hvis hun da viser entusiasme med andre hun ikke kjenner som tilfeldigvis ser ut som henne selv, så blir det ikke så logisk lenger.. Ts Anonymkode: b7eb2...f51
AnonymBruker Skrevet 4. juni #10 Skrevet 4. juni Denne tråden lider av helt ville tolkninger av hva rasisme er. At noen foretrekker venner og omgivelser med samme kulturelle bakgrunn har nøyaktig null med rasisme å gjøre. Anonymkode: 08006...f03 6 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni #11 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg tror moren min er rasist. For å sette det på spissen. Og det merkes. Pappaen til barna er fra et latinamerikansk land og barna er derfor mørkere i huden. Når eldste barnet ble født presterte moren min å si at han virket så fremmed. Jeg la ikke noe i det, annet enn at jeg synes det var en spesiell kommentar. Hun har vært veldig glad i barna, og ofte sagt at de er pene osv og det er de jo. Men nå har eldste begynt på skolen og fått seg venner. Jeg har ikke veldig stort nettverk, men har noen få jeg trives med som har barn på samme alder og faktisk samme skole. Eldste har som nevnt fått seg venner, og det er det både etnisk norske lyshudete, somalere, eritreere, arabere etc etc. Han har to nærme venner, en lyshudet fra Norge og en med mørk hud fra Somalia. Jeg kjenner sistnevntes mor veldig godt og vi pleier å møtes sammen og drikke kaffe. Jeg merker entusiasmen med førstnevnte fra moren min. Veldig blid og spør mye osv. Sier jeg at han har vært med den andre vennen sin, så er det liksom ingenting entusiasme på barnets vegne i det hele tatt. Jeg synes det er rart. Dette er et mønster som gjentar seg til stadighet både når det kommer til barnas venner og mine venner. Vi velger selvfølgelig våre venner selv, og jeg driter jo litt i hva hun tenker, men det skinner veldig igjennom når eldste forteller hva han har drevet med siste uka. Til den grad at han har sagt det noen ganger at mormor liker bare Harald og Robert (de etnisk norske ). Det er utrolig slitsomt for jeg har bodd mange år i utlandet, i byer som er mer multikulturelle enn her og helt ærlig har jeg ikke tenkt så mye over det annet enn at den norske kulturen kanskje er litt utfordrende å få gode venner i . Jeg har kun én norsk venninne og moren min liker ikke henne heller av en eller annen grunn. Tror det er for sent å snakke med henne, hun påstår hun er veldig åpen og inkluderende, men det er hun ikke. Kun med de som er like som henne i livsstil. Hvordan kan jeg egentlig møte dette. ? Tenker mest på egne barn som må stå i dette.. Anonymkode: b7eb2...f51 Helt vanlig blandt de eldre, slutt å legg så mye i det. Anonymkode: 43f5a...bbf
AnonymBruker Skrevet 4. juni #12 Skrevet 4. juni Fra naturens side trekkes vi mot det eller de som minner om noe kjent og/eller oss selv. At samfunnet prøver å forvrenge det «normale» er det som er sykt. Det sagt så synes jeg du beskriver en merkelig oppførsel. Jeg er svært skeptisk til islam, og ser helst at Norge var fritt for muslimer (andre kulturer er ikke noe problem, da de integreres og aksepterer norsk kultur). Men likevel har jeg alltid oppført meg hyggelig og hjertelig mot barnas utenlandske (også de muslimske) venner. At jeg ikke liker islam er ikke det samme som at det ikke skulle finnes gode muslimer, og dette lærer jeg også barna. Mennesker kommer i både gode og dårlige utgaver. Men ideologien og religionen islam har jeg absolutt null til overs for. stor forskjell! Anonymkode: e898b...73a 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni #13 Skrevet 4. juni Hva mener du med at det er for sent å snakke med henne? Mener du å snakke til henne, og påtvinge henne dine synspunkter og meninger? Det kommer det neppe noe konstruktivt ut av uansett. Men å spørre henne, og undre deg over feks noe sånt som «jeg har lagt merke til at du er veldig interessert når barnet snakket om xxx, men så opplever jeg deg som mer avvisende når barnet snakker om xxx. Hva handler det om?» Prøv heller å undre deg med, stille spørsmål, prøv å forstå hva som ligger bak dette, fremfor å snakke til henne. Hva er det som gjør at hun virker så avvisende? Handler det kanskje om frykt? Kan man gjøre noe med den frykten? Anonymkode: 610ff...aaf 2
Mandagsunge Skrevet 4. juni #14 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Denne tråden lider av helt ville tolkninger av hva rasisme er. At noen foretrekker venner og omgivelser med samme kulturelle bakgrunn har nøyaktig null med rasisme å gjøre. Anonymkode: 08006...f03 Men det er ikkje Mormor som er venn med desse ungane. Mormors jobb her er å støtte banda som barnebarnet har til vennane han sjølv har valt, og skal ho gjere det så må ho halde seg for god til å forskjellsbehandle ungar basert på eigne preferansar for kulturell bakgrunn. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #15 Skrevet 4. juni Noen besteforeldre har null interesse for samtlige av barnebarnas venner. Du skriver at hun heller ikke er interessert i din norske venninne. Kan det være at hun er nøytral /uinteressert i de aller fleste, men interessert i noen få hun tenker er litt stas av en eller annen grunn? Det kan vel være ulike grunner til at vennskap er litt ekstra stas for bestemor, for eksempel om barnet er fra en familie hun har bekjentskap til, en familie med høy sosioøkonomisk status, familie med samme verdier /interesser, eller at ungen på en eller annen måte skiller seg positivt ut. .. sjarmerende, veloppdratt, smart, flink i noe.... Anonymkode: 8e2db...f6f
AnonymBruker Skrevet 4. juni #16 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (18 timer siden): La det være! "Rasisme" får sykelig mye oppmerksomhet her i landet. Det er naturlig for godt voksne å være skeptiske til fremmede. Anonymkode: 002ff...2ad Så uenig som det går an. Er godt voksen selv. Det er ingen unnskyldning. Si tydelig fra til moren din! Anonymkode: fb588...b74
AnonymBruker Skrevet 4. juni #17 Skrevet 4. juni Hun kan være rasist, men det kan også være fremmedfrykt. Du får ta det opp med henne. Anonymkode: becca...a91
AnonymBruker Skrevet 4. juni #18 Skrevet 4. juni Ts får rie ned dett! Det går ikke utover noen og vi er slik alle (ta også!) at det er ikke alle vi har kjemi med og liker. Begynner du å lage en stor sak av dette så går det under "barn som blåser opp ting og gjør forholdene til sine foreldre dårlig". Og det syns jeg er unødvendig. Anonymkode: 08e34...aba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå