Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snart ferdig med master innen et realfag, og sliter med å finne jobb. Føler meg nesten lurt, for gjennom studiene har jeg hele tiden fått høre at utdanningen min er relevant, viktig og ettertraktet. Nå som jeg faktisk aktivt søker virker det nesten umulig, med få relevante jobber å søke på, ekstrem konkurranse for de jobbene som fins, og ofte krav om PhD. Har alltid himlet litt med øynene av de som snakker om at unge i dag "utdanner seg til arbeidsledighet", men nå føler jeg egentlig at det er akkurat det jeg har gjort. Begynner å bli skikkelig stresset for livet etter studiene, aner ikke hvordan jeg skal begynne å betale ned på studielånet eller ha råd til husleie etter sommeren. Vet jo at verden går ikke under hvis jeg må gjøre noe annet til jeg finner relevant jobb, det bare føles som et skikkelig nederlag akkurat nå. Lei av avslag, lei av lange og omstendelige søknadsprosesser, lei av Linkedin, finn og jobbnorge... er det bare sånn jobbmarkedet er nå om dagen?

Anonymkode: 61941...aa0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurt å utdanne seg til et yrke det er behov for. Fikk heller ikke jobb, så utdannet meg på nytt. 

Anonymkode: 7dff6...564

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du søker på feil stillinger? Man kan absolutt ikke forvente å få drømmejobben med en gang men mest sannsynlig begynne i en lavere stilling.  Har du søkt på Trainee/intern også? Har du søkt over hele landet? Det er større konkurranse i byer, spesielt byer hvor man kan ta utdanningen sin. Anbefaler å søke på ALT, også arbeid som ikke har noe med utdanningen å gjøre, da kan du ihvertfall betale leien til du får jobb. Jeg søkte med en sommerjobb nå og fikk en. Det er en jobb som er laaaaaangt under mine kvalifikasjoner men må man så må man. Jeg er ferdigutdannet idag som ingeniør, men regner med å måtte bruke i hvertfall 6 måneder for å få en relevant jobb. 

Anonymkode: 6a05d...632

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Lurt å utdanne seg til et yrke det er behov for. Fikk heller ikke jobb, så utdannet meg på nytt. 

Anonymkode: 7dff6...564

Trodde jo det var behov for yrket mitt. Har som sagt fått høre hele veien at kompetansen min er etterspurt og at de som går dette studiet kan jobbe mange ulike steder.

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Kanskje du søker på feil stillinger? Man kan absolutt ikke forvente å få drømmejobben med en gang men mest sannsynlig begynne i en lavere stilling.  Har du søkt på Trainee/intern også? Har du søkt over hele landet? Det er større konkurranse i byer, spesielt byer hvor man kan ta utdanningen sin. Anbefaler å søke på ALT, også arbeid som ikke har noe med utdanningen å gjøre, da kan du ihvertfall betale leien til du får jobb. Jeg søkte med en sommerjobb nå og fikk en. Det er en jobb som er laaaaaangt under mine kvalifikasjoner men må man så må man. Jeg er ferdigutdannet idag som ingeniør, men regner med å måtte bruke i hvertfall 6 måneder for å få en relevant jobb. 

Anonymkode: 6a05d...632

Gratulerer som ingeniør! Søker på det meste, også ting som ikke er direkte relevant, både over og under mitt kompetansenivå, og over hele landet. Vet jo innerst inne at det ordner seg til slutt, er bare så lei akkurat nå. Trodde ikke det skulle være så vanskelig å få jobb, men får vel bare smøre meg med tålmodighet og puste med magen.

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du har utdannet deg som? Hvordan er det med medstudentene dine, har de fått seg (relevant) jobb?

Ønsker deg lhkke til i søkingen! Ofte er det mange om de samme stillingene nå rett etter alle er ferdig, og så blir det litt mer ledige stillinger ut mot vinteren.

Anonymkode: cfa31...cb9

AnonymBruker
Skrevet

IT er veien nå 

Anonymkode: e76d8...58c

AnonymBruker
Skrevet

«Snart ferdig» er stikkordene her, slapp helt av, det ER behov for realfaglige spesialiteter i samfunnet. Men alt av jobbsøking tar tid. Det var skrikende behov for leger og psykologer i dette landet da jeg var ferdig utdannet (maange år siden), men de fleste brukte 1 år ++ på å finne ansettelse, med mindre man flyttet til Volda eller Kautokeino. Ha is i magen, og bare fortsett å søke. Lykke til! 

Anonymkode: e4c36...c9d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

IT er veien nå 

Troll.

Anonymkode: 36bb0...0cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva er det du har utdannet deg som? Hvordan er det med medstudentene dine, har de fått seg (relevant) jobb?

Ønsker deg lhkke til i søkingen! Ofte er det mange om de samme stillingene nå rett etter alle er ferdig, og så blir det litt mer ledige stillinger ut mot vinteren.

Anonymkode: cfa31...cb9

Vil helst ikke si mer spesifikt, men er innen realfag. Er ganske blandet på kullet, noen har fått jobb, andre skal gå PPU og bli lærere, et par skal ha friår, andre er i samme situasjon som meg. Er sikkert ikke så ille som det føles akkurat her og nå, og det ordner seg sikkert til slutt.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

IT er veien nå 

Hm, tror det er usikre tider i it-bransjen nå. Er uansett ikke interessert i den type jobb eller villig til å ta ny utdanning sånn umiddelbart, så for meg helt irrelevant.

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

«Snart ferdig» er stikkordene her, slapp helt av, det ER behov for realfaglige spesialiteter i samfunnet. Men alt av jobbsøking tar tid. Det var skrikende behov for leger og psykologer i dette landet da jeg var ferdig utdannet (maange år siden), men de fleste brukte 1 år ++ på å finne ansettelse, med mindre man flyttet til Volda eller Kautokeino. Ha is i magen, og bare fortsett å søke. Lykke til! 

Anonymkode: e4c36...c9d

Åh, takk, dette er godt å høre akkurat nå.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...