Gå til innhold

Trappe ned antidepressiva

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

jeg er i gang med nedtrapping av antidepressiva, i tråd med fastlegens plan. 

Er en uke inn i halvering av dosen og jeg kjenner…. Ingenting. Faktisk nada. Ikke mer angst, ikke depresjon, ikke kvalme, ikke svinmelhet, ikke noen av de tingene jeg ble advart mot. 

Da jeg begynte på de følte jeg heller ingen bivirkninger, annet enn virkning av medisin: økt appetitt, bedre søvn og mindre angst og depresjon. Litt munntørrhet kanskje, men absolutt ingen ting å skrive hjem om. 

Jeg begynte på medisinen for ca 12 mnd siden, har i mellomtiden fått behandling for angst (veldig effektivt) og i terapi jobbet mye med depresjonssymptomene. Også funnet ut at familien min er ekstremt dysfunksjonell og at jeg vokste opp med omsorgssvikt og forskjellsbehandling. Jeg har altså hatt fullt opp med terapi, psykomotorisk fysioterapi, trening etc. 

Jeg har gått opp ti kilo i vekt etter jeg begynte på medisiner. Dette hindrer meg i en idrett jeg deltar i, og er en av hovedgrunnene til at jeg vil av medisinen. Per nå er medisinen mer byrde enn hjelp. 

Jeg scorer hverken for angst eller depresjon i klinisk utredning, og jeg føler meg MYE bedre. Er derfor i gang med nedtrapping. 

Men… når kommer disse seponeringsbevirkningene? Ble fortalt av fastlegen at jeg må være veldig obs på hvordan kroppen reagerer, for det kan være veldig vanskelig å gå av antidepressiva. 

Når skal jeg liksom merke dette? Som sagt en uke ut i halvering av dose. Noen erfaringer her? 

Gått på Mirtazapin, hvis noen syns det er relevant.

Anonymkode: cb92e...b9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri fått seponeringssymptomer.

Ligger nok ikke for alle.

Har også bråseponert uten å merke noe ( annbefaler så klart ikke det)

Anonymkode: b04cd...6c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aldri fått seponeringssymptomer.

Ligger nok ikke for alle.

Har også bråseponert uten å merke noe ( annbefaler så klart ikke det)

Okei, takk! Fikk ikke noe konkret tall på hvor mange som opplever det, så jeg trodde at alle gjorde det og at jeg måtte forberede meg på en heftig tur ned fra medisinene… men dette har, hittil, gått smertefritt. Godt å høre det gjorde det for deg og.!

Skrevet

Er det noen fler med erfaring?

Skrevet

Jeg har slitt veldig med seponeringssymptomer, men det har variert hvor ille det har vært. Venlafaksin var helt grusom å slutte på, cipralex var lettere. 

Skrevet

Jeg har brukt AD i 20 år. Jeg har forsøkt å trappe ned/avslutte 4-5 ganger. Den lengste perioden uten AD var 6 måneder, men jeg fikk både alvorlig angst/depresjon tilbake. De siste 10 årene har jeg ikke forsøkt å trappe ned, jeg lever ganske godt liv. 

Anonymkode: 524ec...6cb

Skrevet
Vampyrina skrev (14 timer siden):

Jeg har slitt veldig med seponeringssymptomer, men det har variert hvor ille det har vært. Venlafaksin var helt grusom å slutte på, cipralex var lettere. 

Aah, takk. Hvor lang tid tok det før du merket seponeringsymptomene? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har brukt AD i 20 år. Jeg har forsøkt å trappe ned/avslutte 4-5 ganger. Den lengste perioden uten AD var 6 måneder, men jeg fikk både alvorlig angst/depresjon tilbake. De siste 10 årene har jeg ikke forsøkt å trappe ned, jeg lever ganske godt liv. 

Anonymkode: 524ec...6cb

Da høres det lurest ut å fortsette på medisinene :nikke: 

Skrevet
Vampyrina skrev (14 timer siden):

Sluttet nylig på venlaflaksin, merket ingenting. Halverte hver annen dag så ble ferdig på 1 uke. Hadde hørt mye om hvor vanskelig den var, så trodde at hvis jeg skulle slutte ville jeg merke det. Men nei. 

Er veldig vanskelig å medisinere, virkningen av de jeg har prøvd har vært dårlige. Men venlaflaksin tok endel angst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aah, takk. Hvor lang tid tok det før du merket seponeringsymptomene? 

Det gikk ikke lang tid, bare noen dager

Skrevet

Det er ikke alle som får bivirkninger, verken når de starter, trapper opp eller trapper ned. Det blir ikke snakket noe særlig om fordi det er jo ikke stort å si når alt er uproblematisk. Det kan være ille om man får det, så legen må forberede pasienten litt ellers kan det bli et sjokk, men hvis du ikke kjenner noe så er det også normalt (og fint for deg).

Anonymkode: 9fd2b...057

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte å trappe ned da jeg sluttet på Brintellix, så jeg bare sluttet på de da jeg ikke følte det hadde funksjon lenger. I kanskje 3 uker så kjente jeg på en rar følelse i hodet( varte bare et sekund eller noe om gangen) som kom og gikk litt. Skjønte ikke før etterpå at det mest sannsynlig var pga bråslutt av medisinen. Bortsett fra det så merka jeg ingenting og det var helt rett å slutte på de. Går ikke på tabletter hvis jeg ikke må.

Anonymkode: 68986...9ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...