Tvist Skrevet 3. juni #1 Skrevet 3. juni Registrerer dere reisen deres på reiseklar.no? Jeg reiser alene, og tenker det er greit at de vet hvor jeg er.
AnonymBruker Skrevet 3. juni #2 Skrevet 3. juni Nei. Reiseselskapet vet hvor jeg er. Anonymkode: 718c9...366
AnonymBruker Skrevet 3. juni #3 Skrevet 3. juni Ja. Jeg registrerer meg. Jeg reiser alene. Reiste rundt i Asia tidligere i år, og skal rundt i Sør-Amerika om noen måneder. Veldig praktisk å få varslinger fra de ulike landene jeg skal til, hvis det skulle skje noe spesielt. Anonymkode: 8320b...e93
AnonymBruker Skrevet 4. juni #4 Skrevet 4. juni Jeg registrerer oss alltid, uansett. Er blitt en god vane. Anonymkode: 73bc0...184
frenchygirl Skrevet 4. juni #6 Skrevet 4. juni Jeg registrerer meg ikke. Men jeg har lagt til min stedposisjon på snap slik at familien vet hvor jeg til enhver tid befinner meg. ( eller iallefall hvor telefonen befinner seg).
AnonymBruker Skrevet 4. juni #7 Skrevet 4. juni Nei, og jeg reiser/har reist mange sære steder. Nå for tiden er det jo nett nesten alle steder, og familie/venner er relativt greit orientert om hvor en befinner seg hver dag. Eneste gang jeg har gjort det var en vinter på bilferie nedover i Afrika med mye overnatting i telt/i bilen. To av landene var litt sketchy med IS-tro grupperinger som ikke var så begeistret for bl.a. utlendinger. Der registrerte vi oss på forhånd hos UD (det var før det fantes noen app) med ca rute og ca datoer. Ellers sjekket vi inn hos familie med OK-melding over satellitt hver morgen og kveld. Hadde også "panikk-knapp" på senderen som overførte posisjon til et knippe mottakere – i tilfelle rottefelle. Men dette er mer "ekstremturisme" vil jeg tro. 😉 Men ikke for det: det er alltid greit at noen vet hvor du er i verden, og at du har det bra. Fordelen med reiseklar-appen er vel at du får meldinger ved kritiske hendelser i området der du befinner deg. Men hvor ofte skjer egentlig det? Jeg tror jeg ville nøyd meg med å registrere meg i den appen kun hvis jeg reiste til et område med en potensielt anstrengt sikkerhetssituasjon. Anonymkode: fa19b...e96
AnonymBruker Skrevet 4. juni #8 Skrevet 4. juni De fleste kan se på Snapkartet hvor jeg er. Og banken har iallfall god kontroll på hvor jeg befinner meg😂 Anonymkode: 9ec14...de5
AnonymBruker Skrevet 5. juni #9 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (17 timer siden): De fleste kan se på Snapkartet hvor jeg er. Og banken har iallfall god kontroll på hvor jeg befinner meg😂 Anonymkode: 9ec14...de5 Det hjelper jo ikke når myndighetene ønsker å sende sms til alle norske statsborgere i et spesifikt land. Tror du de sjekker Snapkartet ditt, eller ringer banken din?! Reiseklar er til for at myndighetene lett skal kunne komme i kontakt med deg. Anonymkode: 73bc0...184 4 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni #10 Skrevet 5. juni Nei, det blir overkill. Reiser utenlands hver måned. Anonymkode: 93378...9fc
alfathealfa Skrevet 5. juni #11 Skrevet 5. juni Registrerer for reiser utenfor Europa. Som regel ikke i Europa, men klart det er en god vane.
AnonymBruker Skrevet 5. juni #12 Skrevet 5. juni Ja det gjør jeg. Det er veldig fint å få informasjon hvis noe skulle skje. En gang var det militærkupp der jeg var, og da fikk jeg fortløpende informasjon fra UD. Blant annet informasjon om portforbud. Det ble hengt opp lapper med informasjon der jeg var, men siden jeg ikke kunne språket så var meldingene fra UD til stor hjelp. Anonymkode: 38bea...87c
gard Skrevet 9. juni #13 Skrevet 9. juni Hei Jeg pleier å registrere meg slik at jeg kan få fortløpende info fra UD dersom noe skulle skje,
AnonymBruker Skrevet 14. juni #15 Skrevet 14. juni Hvis jeg reiser langt og over tid, utenfor Europa registrerer jeg pga informasjons-behovet. Jeg var i Indonesia da tsunamien kom, og også nær en terrorbombing i samme område, så jeg har erfart behovet for å få kunnskap om det som skjer der jeg er. Anonymkode: 916a3...6fc
Gjest test1e Skrevet 14. juni #16 Skrevet 14. juni (endret) gard skrev (På 9.6.2026 den 13.17): Hei Jeg pleier å registrere meg slik at jeg kan få fortløpende info fra UD dersom noe skulle skje, Jeg prøver alltid å huske på å registrere meg hos UD https://www.reiseregistrering.no/ Nå også med app. Reiseklar: https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/reiseklar/bli-reiseklar-med-uds-app/id2877128/ Endret 14. juni av test1e
AnonymBruker Skrevet 14. juni #17 Skrevet 14. juni Nei. Men familien vet hvor jeg er, og på jobbreiser vet både familie og arbeidsgiver hvor jeg er. Hadde jeg dratt til krigssoner og «farlige steder» hadde jeg kanskje gjort det. Anonymkode: 7fbfb...b3d
AnonymBruker Skrevet 14. juni #18 Skrevet 14. juni Det kjem an på kvar eg reiser og kor lenge. Barn studerer i utlandet: er registrert. Når vi reiser utenfor Europa registrerer vi alltid. Snapkart er temmeleg avsporing i denne samanhengen. Om det går flyalarm i feks Finland, sjekkar ikkje UD snapkart eller ringer til familie eller reiseselskap. Dei sender sms til nordmenn som er registrert i reiseklar. Så enkelt og så genialt. Anonymkode: 5cee8...f98
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå