Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger en solskinnshistorie. Med førstemann var jeg ekstremt kvalm fra uke 4 og helt frem til fødsel, ble litt mildere mot slutten bare. Denne gangen ble jeg kvalm fra uke 3. Sykemeldt og klarer ikke gjøre noe. Mannen må ta seg av alt. Sliter med å spise og har gått ned mye i vekt. Det verste denne gangen er at jeg ikke klarer å være særlig mye sammen med gutten min, og er så redd det skal ødelegge båndet mellom oss. Og selvfølgelig at det er fryktelig slitsomt å ha det sånn. Blir lange dager. Klamrer meg til håpet om at det kan bli annerledes denne gangen.

Finnes det noen der som har opplevd lignende hvor det faktisk har snudd med andremann? Blitt kvalmefri?

Anonymkode: fd501...289

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei dessverre. Men jeg tar xonvea nå og det kunne jeg ikke gjøre med de andre da den ikke fantes. Så syns den hjelper. Også syns jeg det er noe bedring nå uti 2.trimester. Skal begynne på igjen i jobb nå og er spent på det. Har du prøvd xonvea? Hvor langt er du på vei?

Anonymkode: 6365f...eb9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei dessverre. Men jeg tar xonvea nå og det kunne jeg ikke gjøre med de andre da den ikke fantes. Så syns den hjelper. Også syns jeg det er noe bedring nå uti 2.trimester. Skal begynne på igjen i jobb nå og er spent på det. Har du prøvd xonvea? Hvor langt er du på vei?

Anonymkode: 6365f...eb9

Ja, jeg har brukt xonvea i begge svangerskapene, men uten effekt. Begynte fra uke 4 denne gangen, og gikk på full dose i 3 uker for å gi det en fair sjanse. Prøvde også å kombinere det med andre legemidler. Men null effekt. Jeg er i uke 9+0.

- ts

Anonymkode: fd501...289

Skrevet

Så fælt, føler virkelig med deg. Jeg hadde svangerskapskvalme hele første svangerskapet, og har det også i dette svangerskapet. Det føles mye verre ut nå da jeg har ei på 1,5 år å henge med på og bekymret meg for akkurat det samme som deg. Hvor gammel er din?

Nærmer meg nå 3. trimester, vært sykemeldt hele veien og har fremdeles kvalme og oppkast, men ikke like ille som de første 15-16 ukene. For meg letta kvalmen litt når trøttheten fra 1. trimester slapp. Begynte tidlig på xonvea som jeg fremdeles står på, ukentlig væske i.v. og akupunktur var også med på å lette kvalmen i noen timer av gangen. Jeg tenkte xonvea ikke fungerte for meg da jeg fremdeles hadde kvalme og oppkast, men da jeg slutta med den så ble jeg helt sengeliggende og spydde bare noe kom borti munnen. Startet derfor opp igjen. Ellers så sparer jeg skikkelig på kreftene slik at jeg klarer å ha litt kvalitetstid på ettermiddagen. Tenker når man er så dårlig så må man prøve å finne aktiviteter med barnet som man klarer, tenker det meste er greit. I første trimester lå jeg mye på gulvet på yogamatte og lekte med barnet på gulvet. Kjøpte en del bøker for å lese sammen. Når kvalmen var på sitt verste, kunne vi se litt rolige programmer på tv. Av og til klarte jeg å dra meg til barnehagen etter stengetid så barnet kunne leke på inngjerdet område mens jeg satt på en benk. Ellers prøvde jeg å være deltakende på de hverdagslige tingene som ikke trigget kvalmen sånn. Ble ofte kveldsbad så hun kunne leke og jeg kunne sitte på baderomsgulvet og se på og brukte god tid på legging hvor vi lå i sengen og leste og sang. Tror og det viktigste er at man er med hele seg på det lille man er med på. Mannen min måtte ofte minne meg på mimikken min da det så ut som jeg hadde mistet all livsgnist (og en stund så var det jo faktisk det jeg følte). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, jeg har brukt xonvea i begge svangerskapene, men uten effekt. Begynte fra uke 4 denne gangen, og gikk på full dose i 3 uker for å gi det en fair sjanse. Prøvde også å kombinere det med andre legemidler. Men null effekt. Jeg er i uke 9+0.

- ts

Anonymkode: fd501...289

Huff.. det er virkelig noe av det verste på jord. Men jeg syns det ble litt bedre i 2.trimester selv om jeg igjen ikke er en av de som våkner opp til live igjen helt fin og frisk i uke 13. Hold ut. Jeg syns rundt uke 9 var den verste av alle hittil.

Anonymkode: 6365f...eb9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja, jeg har brukt xonvea i begge svangerskapene, men uten effekt. Begynte fra uke 4 denne gangen, og gikk på full dose i 3 uker for å gi det en fair sjanse. Prøvde også å kombinere det med andre legemidler. Men null effekt. Jeg er i uke 9+0.

- ts

Anonymkode: fd501...289

Har du prøvd andre legemidler? Jeg måtte ha xonvea og afipran. 

Anonymkode: 125f9...5ac

AnonymBruker
Skrevet
RaraA skrev (42 minutter siden):

Så fælt, føler virkelig med deg. Jeg hadde svangerskapskvalme hele første svangerskapet, og har det også i dette svangerskapet. Det føles mye verre ut nå da jeg har ei på 1,5 år å henge med på og bekymret meg for akkurat det samme som deg. Hvor gammel er din?

Nærmer meg nå 3. trimester, vært sykemeldt hele veien og har fremdeles kvalme og oppkast, men ikke like ille som de første 15-16 ukene. For meg letta kvalmen litt når trøttheten fra 1. trimester slapp. Begynte tidlig på xonvea som jeg fremdeles står på, ukentlig væske i.v. og akupunktur var også med på å lette kvalmen i noen timer av gangen. Jeg tenkte xonvea ikke fungerte for meg da jeg fremdeles hadde kvalme og oppkast, men da jeg slutta med den så ble jeg helt sengeliggende og spydde bare noe kom borti munnen. Startet derfor opp igjen. Ellers så sparer jeg skikkelig på kreftene slik at jeg klarer å ha litt kvalitetstid på ettermiddagen. Tenker når man er så dårlig så må man prøve å finne aktiviteter med barnet som man klarer, tenker det meste er greit. I første trimester lå jeg mye på gulvet på yogamatte og lekte med barnet på gulvet. Kjøpte en del bøker for å lese sammen. Når kvalmen var på sitt verste, kunne vi se litt rolige programmer på tv. Av og til klarte jeg å dra meg til barnehagen etter stengetid så barnet kunne leke på inngjerdet område mens jeg satt på en benk. Ellers prøvde jeg å være deltakende på de hverdagslige tingene som ikke trigget kvalmen sånn. Ble ofte kveldsbad så hun kunne leke og jeg kunne sitte på baderomsgulvet og se på og brukte god tid på legging hvor vi lå i sengen og leste og sang. Tror og det viktigste er at man er med hele seg på det lille man er med på. Mannen min måtte ofte minne meg på mimikken min da det så ut som jeg hadde mistet all livsgnist (og en stund så var det jo faktisk det jeg følte). 

Min er også straks 1,5år. Takk for mange gode råd. Høres ut som du har taklet dette så godt du kan ut fra formen din❤️ Du har virkelig min største medlidenhet, tror ikke man kan gå gjennom så mye som er tøffere enn dette. Folk skulle bare visst! Og heldig er de som slipøer unna med litt kvalme her og der de første ukene.

Skal prøve å finne noen aktiviteter jeg og mini kan gjøre fremover, men først må nok formen bli nogenlunde bedre.

Anonymkode: fd501...289

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har du prøvd andre legemidler? Jeg måtte ha xonvea og afipran. 

Anonymkode: 125f9...5ac

Ja. Har prøvd stemetil, phenergan, afripran og postafen. Og ulike kombinasjoner av nevnte. Men ikke kombinasjonen av xonvea og afipran. Hadde du effekt av kun xonvea, eller var det ikke før du la til afipran at du fikk effekt?

-ts

Anonymkode: fd501...289

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Huff.. det er virkelig noe av det verste på jord. Men jeg syns det ble litt bedre i 2.trimester selv om jeg igjen ikke er en av de som våkner opp til live igjen helt fin og frisk i uke 13. Hold ut. Jeg syns rundt uke 9 var den verste av alle hittil.

Anonymkode: 6365f...eb9

Hvor langt er du kommet nå, og har du hatt noen svangerskap før dette?

Det er helt grusomt, jeg skulle virkelig ønske folk forsto hva vi går gjennom.

-ts

Anonymkode: fd501...289

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Som å lese om meg selv. Jeg er i uke 11, og heldigvis hjelper stemetil+phenergan+pyridoksin bittelitt. Har fortsatt SUKKscore på 14-15, men føler ikke at jeg er på dødens rand lengre. 100% sykemeldt. Får væske flere ganger i uken, og legetimer hver uke.

Tar én dag om gangen, og prøver å være snill med meg selv. Mannen er en god støtte, og siden vi har gått gjennom dette før, så opplever jeg at dem rundt oss tar hensyn. 

Jeg regner med å lide meg gjennom hele svangerskapet, for det er visst bare sånn min kropp fungerer. 

Har du det i slekten? Hos meg er det helt klart arvelig, så familien er også støttende og vet hva jeg går gjennom. Hadde det ikke vært så tydelig i familien at der bare er sånn det er, så hadde jeg hatt håp om at det skulle bli bedre. 

Ønsker deg lykke til, sender en styrkeklem, og vil bare si: Du er ikke alene!❤️

Anonymkode: 62469...0b0

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som å lese om meg selv. Jeg er i uke 11, og heldigvis hjelper stemetil+phenergan+pyridoksin bittelitt. Har fortsatt SUKKscore på 14-15, men føler ikke at jeg er på dødens rand lengre. 100% sykemeldt. Får væske flere ganger i uken, og legetimer hver uke.

Tar én dag om gangen, og prøver å være snill med meg selv. Mannen er en god støtte, og siden vi har gått gjennom dette før, så opplever jeg at dem rundt oss tar hensyn. 

Jeg regner med å lide meg gjennom hele svangerskapet, for det er visst bare sånn min kropp fungerer. 

Har du det i slekten? Hos meg er det helt klart arvelig, så familien er også støttende og vet hva jeg går gjennom. Hadde det ikke vært så tydelig i familien at der bare er sånn det er, så hadde jeg hatt håp om at det skulle bli bedre. 

Ønsker deg lykke til, sender en styrkeklem, og vil bare si: Du er ikke alene!❤️

Anonymkode: 62469...0b0

Min bestemor sier hun hadde det i alle sine svangerskap. Men ellers ingen som har vært i samme situasjon. Mamma hadde nesten ingen kvalme. Opplever heldigvis litt mer forståelse denne gangen kontra første, men føler meg ofte sytete og klagete (vet jeg ikke er det, men føler andre tenker det). Er nok vanskelig for andre å skjønne hvor tøft dette er.

Stor styrkeklem tilbake! Håper du i det minste får en liten lettelse i kvalme etterhvert. Plutselig er alt dette over❤️ 

-ts

Anonymkode: fd501...289

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor langt er du kommet nå, og har du hatt noen svangerskap før dette?

Det er helt grusomt, jeg skulle virkelig ønske folk forsto hva vi går gjennom.

-ts

Anonymkode: fd501...289

Ja jeg har to svangerskap tidligere og det var likedan. Men spydde med de sånn 8-10 ganger om dagen ut svangerskapet men nå med xonvea spyr jeg ikke så mye og kjenner en betydelig bedring nå i 2.trimester. Så tar bare to tabletter om kvelden. Andre har bedre nytte av phenergan. Ville absolutt vurdert noe kombinasjonsmedikament når du er så dårlig. ❤️

Anonymkode: 6365f...eb9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja. Har prøvd stemetil, phenergan, afripran og postafen. Og ulike kombinasjoner av nevnte. Men ikke kombinasjonen av xonvea og afipran. Hadde du effekt av kun xonvea, eller var det ikke før du la til afipran at du fikk effekt?

-ts

Anonymkode: fd501...289

Hadde ingen effekt av xonvea før jeg fikk afipran. Ikke prøvd zofran? Brukte det i svangerskapet nr 2 med god effekt. Først sammen med afipran og så alene. Første svangerskap brukte jeg postafen og afipran men det hadde ingen effekt med nr 2. Så det er tydeligvis at det må testes litt. For min del har også væskebehandling alltid hjulpet best. 

Anonymkode: 125f9...5ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hadde ingen effekt av xonvea før jeg fikk afipran. Ikke prøvd zofran? Brukte det i svangerskapet nr 2 med god effekt. Først sammen med afipran og så alene. Første svangerskap brukte jeg postafen og afipran men det hadde ingen effekt med nr 2. Så det er tydeligvis at det må testes litt. For min del har også væskebehandling alltid hjulpet best. 

Anonymkode: 125f9...5ac

Jeg har ikke fått lov til å prøve zofran enda. Har blitt satt på largactil nå, som siste forsøk før jeg får prøve zofran. Håper virkelig det kan fungere, det er selvfølgelig svindyrt og apoteket måtte bestille det opp. Det er dyrt å ha HG… Takk for svar❤️

Anonymkode: fd501...289

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke fått lov til å prøve zofran enda. Har blitt satt på largactil nå, som siste forsøk før jeg får prøve zofran. Håper virkelig det kan fungere, det er selvfølgelig svindyrt og apoteket måtte bestille det opp. Det er dyrt å ha HG… Takk for svar❤️

Anonymkode: fd501...289

Zofran skal vel ikke inntas i første tri pga risiko for misdannelser som ganespalte? 

Anonymkode: 6365f...eb9

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...