AnonymBruker Skrevet 2. juni #1 Skrevet 2. juni Jeg har nylig startet på Progynova og utrogestan tabletter pga mange plager relatert til overgangsalder eller perimenopause. En blodprøve viste også at jeg er i overgangsalderen. Er 43år. Har tidligere gått på minipiller, for kan helst ikke bruke vanlige p piller pga migrene med aura. Og vil absolutt ikke ha noe spiral. Kan jeg fortsette å ta minipiller med kun gestagen i tillegg? Legen virket litt usikker, men leser at enkelte gjør det. Eller vil utrogestan virke som prevensjon? 🫣 En blir jo ikke lett gravid i denne alderen her regner jeg med, men uansett dumt å risikere en graviditet. Hva gjør dere andre med prevensjon? 😅 Har blitt henvist til gynekolog, som jeg regner med har god peiling på dette, men er jo litt ventetid. Anonymkode: 547d0...36b
AnonymBruker Skrevet 3. juni #2 Skrevet 3. juni Ville bedt om henvisning til gynekolog hvis du så lang bare har vært hos fastlege og hen ikke klarer å svare på det du lurer på ☺️ Utrogestan virker nok ikke som prevensjon. Her bruker vi kondom ettersom jeg ikke tåler hormonprevensjon og kobberspiral ga meg alt for sterke blødninger. Anonymkode: 36dc5...f8f 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #3 Skrevet 3. juni Haha, var litt rask der, ser nå at du har blitt henvist 😅 Da jeg ble henvist var det seks mnd ventetid, men den samme gynekologen tok også i mot pasienter privat, så etter tre måneder venting «tjuvstartet» jeg med én privattime. Anonymkode: 36dc5...f8f 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #4 Skrevet 3. juni Jeg tror nok ikke det er lurt å kombinere Utrogestan og minipille, da begge inneholder gestagen. Hvorfor vil du ikke ha hormonspiral? Da har du jo automatisk prevensjon, og du slipper å ta Utrogestan. Men ja, snakk med en gynekolog om legen din ikke kan svare på dette. Anonymkode: 9046e...da9 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #5 Skrevet 3. juni Progynova og utrogestan er ikke prevensjon. Dere får bruke kondom eller snipp snipp. Anonymkode: 84fa9...e1c 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #6 Skrevet 3. juni Fastlegen min sendte meg til gynekolog for riktig behandling. Gynekologen målte lave østrogen verdier, men at jeg fremdeles var fruktbar. Jeg fikk østrogentilskudd i form av plaster og minipiller som prevensjon. Minipiller inneholder gestagen, så da er det dekket. Anonymkode: 51ce2...d82 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #7 Skrevet 3. juni Har kronisk vestibulær migrene og tidvis aura. Står på dobbel Cerazette, skal snart legge til transdermal østrogen. Men jeg er ikke i OA, kun mulig perimeno. Anonymkode: 1f1a9...45a 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #8 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg tror nok ikke det er lurt å kombinere Utrogestan og minipille, da begge inneholder gestagen. Hvorfor vil du ikke ha hormonspiral? Da har du jo automatisk prevensjon, og du slipper å ta Utrogestan. Men ja, snakk med en gynekolog om legen din ikke kan svare på dette. Anonymkode: 9046e...da9 Fordi spiral høres vondt og jævlig ut! Har hørt så mange skrekkhistorier om det. 🫣 Kan se for meg at det er like jævlig å fjerne den som å sette den inn, og har hørt at den kan gro fast i vev. Grøsser bare ved tanken! Anonymkode: 547d0...36b
AnonymBruker Skrevet 4. juni #9 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har kronisk vestibulær migrene og tidvis aura. Står på dobbel Cerazette, skal snart legge til transdermal østrogen. Men jeg er ikke i OA, kun mulig perimeno. Anonymkode: 1f1a9...45a Jeg vet ikke helt hvor jeg er hen i overgangsalder-forløpet. Muligens bare perimenopause hos meg og. Men har begynt med hetetokter på kveldene og jeg føler meg nedstemt og har ikke lyst til å gjøre noe som helst av ting jeg egentlig liker lengre. Har også svie og ubehag nedentil og tisser hele tida. 😅 Var derfor jeg starter på hrt. Gleder meg til gynekologtimen, fikk time først i november da, men...😅 Anonymkode: 547d0...36b
AnonymBruker Skrevet 4. juni #10 Skrevet 4. juni Har forresten ikke merket noe av medisinene foreløpig. Men det tar vel sin tid å få normalisert hormonbalansen. Anonymkode: 547d0...36b
AnonymBruker Skrevet 4. juni #11 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (20 timer siden): Progynova og utrogestan er ikke prevensjon. Dere får bruke kondom eller snipp snipp. Anonymkode: 84fa9...e1c Huff ja, haha! 🫣 Anonymkode: 547d0...36b
AnonymBruker Skrevet 4. juni #12 Skrevet 4. juni Jeg brukte cerazette sammen med lenzetto det første året. Alternativt kan du bruke spiral, de finnes jo både med og uten hormoner. Anonymkode: 501ab...99c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå