Gå til innhold

HRT og hvilken type prevensjon?


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig startet på Progynova og utrogestan tabletter pga mange plager relatert til overgangsalder eller perimenopause. En blodprøve viste også at jeg er i overgangsalderen. Er 43år.

Har tidligere gått på minipiller, for kan helst ikke bruke vanlige p piller pga migrene med aura. Og vil absolutt ikke ha noe spiral. Kan jeg fortsette å ta minipiller med kun gestagen i tillegg? Legen virket litt usikker, men leser at enkelte gjør det. 

Eller vil utrogestan virke som prevensjon? 🫣

En blir jo ikke lett gravid i denne alderen her regner jeg med, men uansett dumt å risikere en graviditet. 

Hva gjør dere andre med prevensjon? 😅

Har blitt henvist til gynekolog, som jeg regner med har god peiling på dette, men er jo litt ventetid.

 

Anonymkode: 547d0...36b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville bedt om henvisning til gynekolog hvis du så lang bare har vært hos fastlege og hen ikke klarer å svare på det du lurer på ☺️

Utrogestan virker nok ikke som prevensjon.

Her bruker vi kondom ettersom jeg ikke tåler hormonprevensjon og kobberspiral ga meg alt for sterke blødninger.

Anonymkode: 36dc5...f8f

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha, var litt rask der, ser nå at du har blitt henvist 😅

Da jeg ble henvist var det seks mnd ventetid, men den samme gynekologen tok også i mot pasienter privat, så etter tre måneder venting «tjuvstartet» jeg med én privattime.

Anonymkode: 36dc5...f8f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok ikke det er lurt å kombinere Utrogestan og minipille, da begge inneholder gestagen.
Hvorfor vil du ikke ha hormonspiral? Da har du jo automatisk prevensjon, og du slipper å ta Utrogestan. Men ja, snakk med en gynekolog om legen din ikke kan svare på dette.

Anonymkode: 9046e...da9

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Progynova og utrogestan er ikke prevensjon. Dere får bruke kondom eller snipp snipp.

Anonymkode: 84fa9...e1c

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen min sendte meg til gynekolog for riktig behandling. Gynekologen målte lave østrogen verdier, men at jeg fremdeles var fruktbar. Jeg fikk østrogentilskudd i form av plaster og minipiller som prevensjon. Minipiller inneholder gestagen, så da er det dekket.

Anonymkode: 51ce2...d82

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har kronisk vestibulær migrene og tidvis aura.

Står på dobbel Cerazette, skal snart legge til transdermal østrogen.

Men jeg er ikke i OA, kun mulig perimeno. 

Anonymkode: 1f1a9...45a

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg tror nok ikke det er lurt å kombinere Utrogestan og minipille, da begge inneholder gestagen.
Hvorfor vil du ikke ha hormonspiral? Da har du jo automatisk prevensjon, og du slipper å ta Utrogestan. Men ja, snakk med en gynekolog om legen din ikke kan svare på dette.

Anonymkode: 9046e...da9

Fordi spiral høres vondt og jævlig ut! Har hørt så mange skrekkhistorier om det. 🫣 Kan se for meg at det er like jævlig å fjerne den som å sette den inn, og har hørt at den kan gro fast i vev. Grøsser bare ved tanken!

Anonymkode: 547d0...36b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har kronisk vestibulær migrene og tidvis aura.

Står på dobbel Cerazette, skal snart legge til transdermal østrogen.

Men jeg er ikke i OA, kun mulig perimeno. 

Anonymkode: 1f1a9...45a

Jeg vet ikke helt hvor jeg er hen i overgangsalder-forløpet. Muligens bare perimenopause hos meg og. Men har begynt med hetetokter på kveldene og jeg føler meg nedstemt og har ikke lyst til å gjøre noe som helst av ting jeg egentlig liker lengre.

Har også svie og ubehag nedentil og tisser hele tida. 😅

Var derfor jeg starter på hrt. Gleder meg til gynekologtimen, fikk time først i november da, men...😅

Anonymkode: 547d0...36b

AnonymBruker
Skrevet

Har forresten ikke merket noe av medisinene foreløpig. Men det tar vel sin tid å få normalisert hormonbalansen.

Anonymkode: 547d0...36b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Progynova og utrogestan er ikke prevensjon. Dere får bruke kondom eller snipp snipp.

Anonymkode: 84fa9...e1c

Huff ja, haha! 🫣

Anonymkode: 547d0...36b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte cerazette sammen med lenzetto det første året. Alternativt kan du bruke spiral, de finnes jo både med og uten hormoner. 

Anonymkode: 501ab...99c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...