Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk tilfeldigvis oppdaget at jeg har et minimalt aneurisme på en blodåre i hjernen. Dette skremmer meg veldig. Skal på ny MR i morgen og gruer meg sykt til resultatet. Noen med erfaringer med dette blir jeg glad for svar. 

  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant ut at jeg hadde en aneurisme da den brast (var en AVM som er en type aneurisme du er født med, dannes i fosterlivet,  Den sprakk, jeg fikk hjerneblødning og slik fikk jeg vite at jeg har gått store deler av livet med en tikkende bombe i hodet. :P Mange går livet ut uten å vite om de mens oss andre ofte finner ut av de fordi vi får en hjerneblødning eller tilfeldigvis når de tar bilde som deg.

Tenker at du ikke kan gjøre så mye annet nå enn å ta det som det kommer. Nå skal du ta MR sikkert med kontrast og da vil du finne mer ut av hva du har med å gjøre og hva de tenker videre.  Regner jo med du tok bilde av en grunn så hvis du har symptomer som hodepine og den slags så vil de jo kanskje gjøre noe med den. Er den liten så er jo gammakniv et godt alternativ spesielt om den ligger vanskelig til. Men først og fremst så må du ta bilde, letteste er å ta det stykkevis. Første del er å finne ut av hvor den ligger hva den påvirker og eventuell behandling. Det er jo de beste legene som driver med dette så bare la de styre på og hør hva anbefalingen er og så gjør du det. Blir lettere å google deg frem til info og når du vet mer hva slags type det er og eksakt hvor stor den er. 

Min var mini størrelse og da har man større mulighet for at den sprekker slik jeg forstår men ikke med fatalt utfall, altså det spørs jo hvor den ligger. For min del så lå den ikke slik at den påvirket tale og bevegelse så jeg labbet rundt med hjerneblødning, spydde og pratet mens jeg hadde verdens verste hodepine.. Er de større så sprekker de sjeldnere men oftere med fatalt utfall.

Men igjen det spørs på type anurisme, hvor den ligger og hvor stor. 

Nå må du bare komme deg gjennom morgendagen og så tar du det derfra. Sjansen er stor for at dette går bra selv om det er jævlig skummelt her og nå, man kjenner man lever når man står i en slik situasjon. Lykke til i morgen, eller i dag blir det kanskje? Oppdater om hvordan det går, og hvis du kjenner på at det er tortur å ligge i MR så kan du be om beroligende. Det er jo ofte ikke MR i seg selv som er problemet men mer vissheten om at det er noe galt og usikkerheten i hva som skjer videre som tankene sirkler rundt når man ligger der. Lykke til iallfall. ❤️

Anonymkode: 32235...bab

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner du gruer deg, men vet du: nå vet du om det, helsevesenet vet om det, du er under utredning, så dette fikser dere! 🤗

Du er i bedre hender nå, enn om du ikke visste

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg fant ut at jeg hadde en aneurisme da den brast (var en AVM som er en type aneurisme du er født med, dannes i fosterlivet,  Den sprakk, jeg fikk hjerneblødning og slik fikk jeg vite at jeg har gått store deler av livet med en tikkende bombe i hodet. :P Mange går livet ut uten å vite om de mens oss andre ofte finner ut av de fordi vi får en hjerneblødning eller tilfeldigvis når de tar bilde som deg.

Tenker at du ikke kan gjøre så mye annet nå enn å ta det som det kommer. Nå skal du ta MR sikkert med kontrast og da vil du finne mer ut av hva du har med å gjøre og hva de tenker videre.  Regner jo med du tok bilde av en grunn så hvis du har symptomer som hodepine og den slags så vil de jo kanskje gjøre noe med den. Er den liten så er jo gammakniv et godt alternativ spesielt om den ligger vanskelig til. Men først og fremst så må du ta bilde, letteste er å ta det stykkevis. Første del er å finne ut av hvor den ligger hva den påvirker og eventuell behandling. Det er jo de beste legene som driver med dette så bare la de styre på og hør hva anbefalingen er og så gjør du det. Blir lettere å google deg frem til info og når du vet mer hva slags type det er og eksakt hvor stor den er. 

Min var mini størrelse og da har man større mulighet for at den sprekker slik jeg forstår men ikke med fatalt utfall, altså det spørs jo hvor den ligger. For min del så lå den ikke slik at den påvirket tale og bevegelse så jeg labbet rundt med hjerneblødning, spydde og pratet mens jeg hadde verdens verste hodepine.. Er de større så sprekker de sjeldnere men oftere med fatalt utfall.

Men igjen det spørs på type anurisme, hvor den ligger og hvor stor. 

Nå må du bare komme deg gjennom morgendagen og så tar du det derfra. Sjansen er stor for at dette går bra selv om det er jævlig skummelt her og nå, man kjenner man lever når man står i en slik situasjon. Lykke til i morgen, eller i dag blir det kanskje? Oppdater om hvordan det går, og hvis du kjenner på at det er tortur å ligge i MR så kan du be om beroligende. Det er jo ofte ikke MR i seg selv som er problemet men mer vissheten om at det er noe galt og usikkerheten i hva som skjer videre som tankene sirkler rundt når man ligger der. Lykke til iallfall. ❤️

Anonymkode: 32235...bab

Det ble påvist et 2-3 mm stort Acom aneurisme for ca 10 måneder siden. Ny kontroll etter et år. Jeg er så redd at jeg har fått fremskyndet kontrollen litt. Føler meg som en tikkende bombe. Jeg har googlet opp og ned og frem og tilbake. Plasseringen av aneurisme er visst på en komplisert plass, og har lettere for å sprekke. Men får jo bare håpe det går bra. 

AnonymBruker
Skrevet
Bambi66 skrev (4 timer siden):

Det ble påvist et 2-3 mm stort Acom aneurisme for ca 10 måneder siden. Ny kontroll etter et år. Jeg er så redd at jeg har fått fremskyndet kontrollen litt. Føler meg som en tikkende bombe. Jeg har googlet opp og ned og frem og tilbake. Plasseringen av aneurisme er visst på en komplisert plass, og har lettere for å sprekke. Men får jo bare håpe det går bra. 

Googlet litt og inntrykket jeg har er at den er mindre komplisert enn hva jeg har hatt og det er jo bra, :D Og siden den er liten så er det beste å vente å se om den vokser og det er vel derfor du har disse kontrollene? Så lenge du har kontroll på blodtrykk og ikke røyker og slikt så kan du ikke gjøre så mye mer enn å leve med det tenker jeg. Risikoen for å gjøre noe er foreløpig større enn hva risikoen vil være ved å holde øye med den, utifra hva jeg har lest meg opp til. Er veldig interessert i helse og hjernen er naturlig nok mer interessant for meg. :P 

Har du tatt MR i dag? Da tar det vel ikke så mange dagene før du får vite hvordan det ligger an. Har de pratet noe før om eventuell behandling eller er det noe de ikke vil prate om før den eventuelt endrer seg?

Anonymkode: 32235...bab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også aneurisme i hjernen som ble oppdaget tilfeldig, hatt det i minst 10 år nå. Den er rett under 5mm og kontrolleres hvert andre år. Får målt blodtrykket i blant og nevner det for legen dersom jeg skal få skrevet ut en ny medisin, ellers tenker jeg ikke noe på det. Opplever det som helt udramatisk, lever som normalt og føler meg i alle fall ikke som noen vandrende bombe. Jeg var nervøs før første kontroll, men den har forblitt uendret. Slik er det for de fleste.

Anonymkode: d9d1d...e32

  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Googlet litt og inntrykket jeg har er at den er mindre komplisert enn hva jeg har hatt og det er jo bra, :D Og siden den er liten så er det beste å vente å se om den vokser og det er vel derfor du har disse kontrollene? Så lenge du har kontroll på blodtrykk og ikke røyker og slikt så kan du ikke gjøre så mye mer enn å leve med det tenker jeg. Risikoen for å gjøre noe er foreløpig større enn hva risikoen vil være ved å holde øye med den, utifra hva jeg har lest meg opp til. Er veldig interessert i helse og hjernen er naturlig nok mer interessant for meg. :P 

Har du tatt MR i dag? Da tar det vel ikke så mange dagene før du får vite hvordan det ligger an. Har de pratet noe før om eventuell behandling eller er det noe de ikke vil prate om før den eventuelt endrer seg?

Anonymkode: 32235...bab

Ja tok MR i går ettermiddag. Så da er det bare å vente, noe jeg ikke er veldig flink til. Lett for at hodet blir fullt av katastrofetanker. Noe behandling har ikke vært diskutert i og med at dette var et bifunn i forbindelse med utredning for kreft i skjoldbruskkjertelen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har også aneurisme i hjernen som ble oppdaget tilfeldig, hatt det i minst 10 år nå. Den er rett under 5mm og kontrolleres hvert andre år. Får målt blodtrykket i blant og nevner det for legen dersom jeg skal få skrevet ut en ny medisin, ellers tenker jeg ikke noe på det. Opplever det som helt udramatisk, lever som normalt og føler meg i alle fall ikke som noen vandrende bombe. Jeg var nervøs før første kontroll, men den har forblitt uendret. Slik er det for de fleste.

Anonymkode: d9d1d...e32

Takk for svar , håper det blir sånn for meg også. Tok MR i går. 

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Bambi66 skrev (3 minutter siden):

Takk for svar , håper det blir sånn for meg også. Tok MR i går. 

Sannsynligvis blir det sånn. Du kan ha levd med dette i mange, mange år allerede uten å vite om det og vært helt trygg med ditt lille aneurisme. ❤️ Lykke til, jeg håper du får et svar som beroliger deg.

Anonymkode: d9d1d...e32

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bambi66 skrev (3 timer siden):

Ja tok MR i går ettermiddag. Så da er det bare å vente, noe jeg ikke er veldig flink til. Lett for at hodet blir fullt av katastrofetanker. Noe behandling har ikke vært diskutert i og med at dette var et bifunn i forbindelse med utredning for kreft i skjoldbruskkjertelen. 

Det er fullt forståelig og spesielt når du har andre ting og. Det er lett å grave seg ned i slike katastrofetanker. Men det er utrolig liten sjanse for at den skal briste og det er jo og derfor de vil følge med på den.

Hvis vi tenker på min type aneurisme som har veldig høy risiko for å sprekke så er det mange av oss som har født med denne uten å vite om det og bedrevet aktiviteter vi helst ikke skal gjøre og mange får aldri en diagnose får ingenting skjer og de finner den tilfeldig på obuksjon når man har dødd av aldersrelaterte årsaker.

Denne aneurismen du har, der er det veldig liten risiko så lenge den ikke vokser og det passer dere jo på nå. Hadde slått meg til ro med det selv om det er lettere sagt enn gjort. Håper det og går seg til med den andre utredningen, skjønner det er mye helsemessig nå og det er ikke lett når det står på som verst.

 

Anonymkode: 32235...bab

Skrevet
Bambi66 skrev (På 4.6.2026 den 12.45):

Takk for svar , håper det blir sånn for meg også. Tok MR i går. 

Vet du hvor det ligger ? Mitt er et Acom anurisme

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...