exictence Skrevet 2. juni #1 Skrevet 2. juni Jeg synes det høres fornuftig ut med flat skatt. Alle betaler lik % del. Da vil de rike fortsatt betale mest. Men dette høres mest rettferdig ut
AnonymBruker Skrevet 2. juni #2 Skrevet 2. juni Slik er det jo. De som tjener mest, skatter mest. Anonymkode: 7f990...dec
AnonymBruker Skrevet 2. juni #3 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slik er det jo. De som tjener mest, skatter mest. Anonymkode: 7f990...dec Nei, vi har progressiv skatt. Prosentandelen øker jo mer du tjener. Med både progressiv og flat skatt skatter de som tjener mest mer i absolutte verdier, men de skatter en større andel av sin lønn med progressiv skatt - og dermed enda mer i absolutte verdier. Anonymkode: 32cef...4d6 4 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni #4 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Slik er det jo. De som tjener mest, skatter mest. Anonymkode: 7f990...dec Nei vi har ikke flat skatt i dag Anonymkode: c69cd...818 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #5 Skrevet 2. juni exictence skrev (3 minutter siden): Jeg synes det høres fornuftig ut med flat skatt. Alle betaler lik % del. Da vil de rike fortsatt betale mest. Men dette høres mest rettferdig ut De rike vil betale mest, men relativt sett like mye som de som er fattige, fordi de betaler samme prosentsats. Hva som er rettferdig er kanskje en smakssak i denne sammenhengen, men jeg liker tankesettet dagens system er basert på. Yt etter evne, få etter behov. En progressiv beskatning sier noe om at samfunnet ønsker en viss omfordeling av godene, og det har jeg personlig sansen for. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Slik er det jo. De som tjener mest, skatter mest. Anonymkode: 7f990...dec Det er feil. Alle skatter ikke likt her, vi har progressiv beskatning hvor de rike betaler mer skatt enn de som har mindre, som gjennom trinnskatten. Anonymkode: b0207...719 6 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #6 Skrevet 2. juni Ja helt klart. Jeg tar ut mindre lønn kun for Jeg er så irritert over å trekke AGA og skatt. Men er en balansegang,blir det overskudd kommer det jammen 22% skatt på det også før man kan ta ut restene i lønn for å skatte enda mer. Litt kvalmt å tenke på hvor mye en kunde totalt må betale for et oppdrag og det lille som havner i lomma til den som gjør oppdraget...... Anonymkode: f2277...ebd 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #7 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nei vi har ikke flat skatt i dag Anonymkode: c69cd...818 Aå ikke vi hadde flat skatt, men at de som tjener mer betaler mer skatt. Anonymkode: 7f990...dec
AnonymBruker Skrevet 2. juni #8 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Aå ikke vi hadde flat skatt, men at de som tjener mer betaler mer skatt. Anonymkode: 7f990...dec Ok. Men de ville også betalt mest med flat saktt Anonymkode: c69cd...818
AnonymBruker Skrevet 2. juni #9 Skrevet 2. juni Det er en myte at de rike betaler mest. Det er øvre middelklasse som betaler mest. Både i prosent og i kroner og øre. Det meste av skatten i Norge kommer fra skatt på arbeid. Og de rike betaler ikke dette, fordi de har ikke arbeidsinntekt. De lever på kapitalinntekter. Kapital beskattes nesten ikke. Anonymkode: db47f...3d4 7 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni #10 Skrevet 2. juni Spørsmålet da er om man bør øke skatteprosenten til de med lav inntekt, eller senke skatten til de med høy inntekt? Anonymkode: 61da9...e27
Hololo Skrevet 2. juni #11 Skrevet 2. juni (endret) Nei synes det er et greit system slik det er i dag. skal vi endre dette så må de som har minst skatte mer, ellers taper vi for mye skatte kroner, som igjen vil gå utover den velferden vi har, og igjen gå utover de som har minst. Endret 2. juni av Hololo 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni #12 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er en myte at de rike betaler mest. Det er øvre middelklasse som betaler mest. Både i prosent og i kroner og øre. Det meste av skatten i Norge kommer fra skatt på arbeid. Og de rike betaler ikke dette, fordi de har ikke arbeidsinntekt. De lever på kapitalinntekter. Kapital beskattes nesten ikke. Anonymkode: db47f...3d4 Kapitalinntekt har en skatt på 22% Men de aller færreste av de "rike" lever på dette. Og skatt på gevinst og utbytte er på 37,84% Anonymkode: c69cd...818 1 1
newman01 Skrevet 3. juni #13 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kapitalinntekt har en skatt på 22% Men de aller færreste av de "rike" lever på dette. Og skatt på gevinst og utbytte er på 37,84% Anonymkode: c69cd...818 Og utbytte tar man som regel av overskudd. Overskudd i selskapet er allerede beskattet 22%. Så effektiv skattesats er deilige 51,52% når eier tar utbytte til privat formål. Ekstra digg blir det da når man tar utbytte for å betale formuesskatt. 2 millioner i formuesskatt koster deg over 4 millioner å betale 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni #14 Skrevet 3. juni Ekstremt urettferdig og fjerner hele poenget med skatt. Hele prinsippet med velferdsstaten er jo at skatten omfordeler rikdommen sik at vi ikke får store klasseskiller som gir ett lite trivelig samfunn. Ta meg som eksempel da med kontorjobb fleksitid og styrer egen hverdag, har 1,2 ca i grunnlønn. Min venninne som jobber seg i hjel i sykepleien tjener ca halvparten av meg. Det er ekstremt urimelig spør du meg at jeg og hun skal bidra likt til felles tjenester, da må hun betale mer enn nå og jeg mindre enn nå enda jeg allerede sitter igjen med utrolig mye mer hver mnd... så nei, absolutt nei. Og ikke start meg om hvordan de som tjener ti gangen og hundre gangen av meg igjen, det er ingen som er så jævla flinke at de fortjener så innmari mye mer enn de behøver. Anonymkode: 52f04...250 3 3 2
pingeling Skrevet 3. juni #15 Skrevet 3. juni Det blir bare større skille i samfunnet. Jeg er en av de som tjener godt og betaler mye skatt, men jeg setter så enormt pris på det velferdssamfunnet vi har i Norge at det er verdt det. Så kan man selvsagt diskutere prioriteringer, pengebruk og politikk, men prinsippet er viktig. Jeg har tilbragt noen år bosatt i UK og selv om jeg elsket det og syns det var stas å ha råd til å gå på puben for en rimelig penge, så er jeg glad for at mine barn ikke vokser opp der. Hva hjelper det om jeg sitter igjen med mer penger, om det betyr at samfunnet rundt meg blir dårligere? At det blir større ulikheter og at store grupper vil få det vesentlig dårligere, mens vi andre kan kjøpe oss ut av ting? Vi vil ikke se noe bedring av de problemene vi allerede ser med f.eks kriminalitet. 2 2 2
A-hunter Skrevet 3. juni #16 Skrevet 3. juni Alltid spesielt å lese når voksne folk snakker om "rettferdig" og "urettferdig". Det er ord man legger igjen i barnehagen. Verden er ikke rettferdig, det er en umulighet og fjernt fra all mulig teori. Hvem er det dere mener skal definere hva som er rettferdig egentlig? Dere selv? Det er helt på trynet når voksne mennesker bruker slike ord og samtidig forventer å bli tatt seriøst. Forøvrig, det er fryktelig mye snakk om skatt. Det er en diskusjon som alltid starter i feil ende. Først må man definere hva det er det offentlige skal drive med. Deretter kan man definere hvordan det skal finansieres. Det finnes krefter i samfunnet som ønsker at det offentlige skal drive med alt og at riktig skattesats dermed er 100,1%. Så finnes det krefter i samfunnet som ønsker at det offentlige skal drive med minst mulig og at riktig skattesats dermed er 5% eller mindre. Hva man mener her er ganske berammende for hva som er riktig modell og ulike satser. Skatt er uansett bare en del av dette. I tillegg kommer et utall og ubegrenset antall avgifter i ulike størrelsesorden. Dette er også skatter. Å snakke om prosentsats av lønnsinntekt er altså bare en marginal andel av skattebelastningen. Har man ingen øvrige svar er resultatet av skattesatsen uinteressant.
AnonymBruker Skrevet 3. juni #17 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (20 timer siden): Kapitalinntekt har en skatt på 22% Men de aller færreste av de "rike" lever på dette. Og skatt på gevinst og utbytte er på 37,84% Anonymkode: c69cd...818 Dette er skattesatser for middelklassen som kjøper litt aksjer på hobbybasis eller har startet en liten virksomhet på si. De rike har egne regler som heter "buy, borrow, die" Anonymkode: db47f...3d4
AnonymBruker Skrevet 3. juni #18 Skrevet 3. juni Flat skatt er det eneste rettferdige. Skal den bli helt flat må man også fjerne alle fradrag. Og man bør ikke beskatte formue eller kapitalinntekter som bare tilsvarer at verdiene skal holde seg på samme nivå som før. Bort med skatt på renteinntekt, bort med fradrag for gjeldsrenter. Anonymkode: 52cb7...2fc
AnonymBruker Skrevet 3. juni #19 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er skattesatser for middelklassen som kjøper litt aksjer på hobbybasis eller har startet en liten virksomhet på si. De rike har egne regler som heter "buy, borrow, die" Anonymkode: db47f...3d4 Anonymkode: c69cd...818
AnonymBruker Skrevet 3. juni #20 Skrevet 3. juni De som regnes som fattige, burde feks ikke betale skatt i det hele tatt. Anonymkode: b560a...60c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå