hallllass Skrevet 2. juni #1 Skrevet 2. juni (endret) Hei. Jeg vurderer å omskolere meg til sykepleier og har noen spørsmål. Er det noen sykepleiere som jobber kun kveld og natt? Er det lett å få en turnus som sykepleier som bare består av kvelds- og nattevakter? Hvor mange dager jobber man da per 4 uker, og hvordan ser en slik turnus ut? Har dere noen eksempler? Og hvor i landet finnes slike stillinger? Min drøm er å kunne bo i Innlandet, eie en 2-roms leilighet innen jeg fyller 40 (jeg er 33 i dag). Jeg ønsker å ha god fritid til å telte, gå fjellturer, stå på ski, reise og trene styrke – jeg elsker å trene. Jeg liker å jobbe kveld og natt, men bare hvis det gir mye fri i turnusen. I dag jobber jeg i turnus med dag og kveld. Jeg jobber 4 dager den ene uken og 6 dager den andre uken. Jeg har nesten aldri langfri, og ofte bare fri lørdag/søndag annenhver uke. For eksempel kan jeg jobbe til kl. 19 på fredag og starte kl. 05 på mandag etter fri helg. Jeg har mye lange ubetalte pauser og lange arbeidsdager, ofte bare 11 timer mellom vaktene. Jeg har også jour der jeg må være på jobb fra 12–19, og kan bli ringt rett før jeg er ferdig og måtte jobbe overtid på opptil 12 timer. I tillegg har jeg vakter som reserve (for eksempel 14–23), der jeg kan bli holdt igjen til kl. 02 hvis det trengs. Jeg får ikke si nei til overtid, og turnusen får jeg bare to uker i forveien. I dag er jeg på jobb ca 200 timer per 4 uker, og noen ganger opptil 230 timer. Jeg har ikke et liv. Jeg trener ikke lenger fordi jeg må prioritere søvn. En dag jobbet jeg 14 timer sammenhengende, og knærne mine hovnet opp. En dag hade jeg jour 12-19 måtte jobbe helt til 01, og dagen etter skulle jeg starte igjen kl 10.00, men den ble forskjøvet til 12.00 pga 11 h vile. Jeg kan ha vakter fra 11-23 med 3-4 h ubetalt pause i der jeg ikke kan ta meg hjem. Jeg jobber på alle mulige tider mellom 04 og 01. Spørsmålet mitt er om sykepleieryrket vil gi en bedre og mer forutsigbar turnus enn dette. Jeg liker å jobbe med mennesker og er interessert i kroppen og anatomi. Jeg kunne også sett for meg å jobbe med hormonelle sykdommer eller innen bedriftshelsetjeneste, men først og fremst ønsker jeg en turnus med mer luft og fritid, slik at jeg faktisk kan trene, leve og fungere normalt igjen Endret 2. juni av hallllass
AnonymBruker Skrevet 2. juni #2 Skrevet 2. juni Høres ut som det å jobbe der man har medleverturnus kan være noe for deg. De jobber ofte intensivt i 7 dager og har da etterpå fri i 3 uker. Jeg jobbet med det nordpå for noen år siden. Dette var da en institusjon for unge under 18 år. Min jobb som sykepleier var stort sett miljørbeid, noe medikamenthåndtering. Var veldig bra med så mye fri, men det ble rett og slett for kjedelig for meg. Anonymkode: 9172c...2d8 3
hallllass Skrevet 2. juni Forfatter #3 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ut som det å jobbe der man har medleverturnus kan være noe for deg. De jobber ofte intensivt i 7 dager og har da etterpå fri i 3 uker. Jeg jobbet med det nordpå for noen år siden. Dette var da en institusjon for unge under 18 år. Min jobb som sykepleier var stort sett miljørbeid, noe medikamenthåndtering. Var veldig bra med så mye fri, men det ble rett og slett for kjedelig for meg. Anonymkode: 9172c...2d8 Takk for svar. Det hørtes jo kjempe flott ut. Er det lett å få en sån jobb? Jeg kunne absolutt tenke meg en sån jobb hvartfall 1-2 år slik at jeg får leve lit igjen. Er desperat kjenner jeg. Men absolutt kan sikkert bli kjedelig over tid. Jeg liker også lit variasjon. Men om man er sykepleier så regner jeg med at man lett kan bytte jobb? Jeg kan tenke meg å jobbe dagtid, eller sånt opplegg intensiv periode og sen laaaaang fri. Eller kvelds og/ natt turnus. Det jeg ikke ønsker mer av er kveld, dag mixet 5-6 dager uker igjen.
AnonymBruker Skrevet 2. juni #4 Skrevet 2. juni Det er lett å få tilpasset arbeidstid npr du lnsker kveld og natt. Gikk kun det selv, mange glade kollegaer som da slapp billigere unna. Anonymkode: f74f1...7bc 1
ms. Perfect Skrevet 5. juni #5 Skrevet 5. juni Langvakter begynner også å bli mer vanlig, og det gir også (en følelse) av mer fri. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #6 Skrevet 6. juni Da jeg jobbet på sykehus, var det noen som ønsket kun kveld/natt og de fikk det Anonymkode: 08f7f...d84
AnonymBruker Skrevet 6. juni #7 Skrevet 6. juni Kveldsvakter er jo like lange som dagvakter og genererer derfor ikke noe mer fri. Jeg er sykepleier og jobber 80% natt. Jeg jobber omtrent annenhver uke, ca 4 netter, så fri en uke. Tjener bedre også. Har 30 000 ekstra fordi jeg er nattsykepleier, samt tillegg på nesten hele vakten. Samt mulighet til å jobbe ekstra uken jeg har fri om jeg ønsker det. Har mellom 50 og 60 k utbetalt. Har vært sykepleier i 20 år så har full ansiennitet. Anonymkode: 55cc6...573 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni #8 Skrevet 6. juni Det finnes en god del rene nattstillinger. Da har man mye fri. Krever selvsagt at du er i stand til å snu døgnet, ikke alle greier det like godt. Anonymkode: 81717...08f 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #9 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (På 6.6.2026 den 14.38): Kveldsvakter er jo like lange som dagvakter og genererer derfor ikke noe mer fri. Jeg er sykepleier og jobber 80% natt. Jeg jobber omtrent annenhver uke, ca 4 netter, så fri en uke. Tjener bedre også. Har 30 000 ekstra fordi jeg er nattsykepleier, samt tillegg på nesten hele vakten. Samt mulighet til å jobbe ekstra uken jeg har fri om jeg ønsker det. Har mellom 50 og 60 k utbetalt. Har vært sykepleier i 20 år så har full ansiennitet. Anonymkode: 55cc6...573 Kveldsvakter og dagvakter er som du sier like lange, men selv føler jeg at jeg har mer fri når jeg jobber kveld. Er ikke noe A-menneske og sliter med å stå opp tidlig før dagvakt, men er heller ikke noe utpreget B-menneske og våkner uthvilt av meg selv ca 9-9:30. Da har jeg tid til å trene, gå tur, slappe av eller bare gjøre det jeg vil i de timene jeg har fri på formiddagen, mens når jeg jobber dagvakt er jeg ofte så trøtt og sliten når jeg kommer hjem at jeg ikke orker gjøre så mye. Kveldsvaktene er ofte mindre travle enn dagvaktene, så det har sikkert også en sammenheng. Mange oppgaver som følging til sykehustimer, dusjing, leveranser av mat og tøy, etc. skjer jo på dagtid. Aftenvakt pleier der jeg jobber å være roligere, og jeg føler jeg har bedre tid til å gjøre en god jobb. Så da kommer jeg jo også hjem med lavere skuldre, uten å måtte stresse med å legge meg med én gang fordi jeg må opp tidlig dagen etter. Jeg hadde trivdes kjempegodt med å jobbe kun kveld. Anonymkode: 96ad2...d04 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #10 Skrevet 7. juni Lange nattevakter i kommunehelsetjenesten 21.30-07.30. Tjener godt og har mye fri. Men, stort ansvar er det... Anonymkode: ec4e1...c49
AnonymBruker Skrevet 9. juni #11 Skrevet 9. juni Kveld genererer ikke mer fri, men kan føles sånn om man er flink til å bruke dagene før jobb. Jeg jobber langvakter, og har fra 3-8 dager fri. Turnus kan være tøff da man gjerne kun har hviletid på 8 timer mellom vakter, og så skal man skifte til og fra arbeidstøy og reise til og fra jobb innen disse 8 timene. Men om du får ordnet deg en turnus med bare kveld og natt unngår du disse quick returns (som er mer helseskadelig enn nattarbeid). Mange kommuner tester ut ulike vaktordninger for å tiltrekke seg sykepleiere, så du kan jo google litt og se hva som finnes av muligheter. Engerdal kjører vel turnus med 7 langvakter og 2-3 uker fri.. og gratis bolig i arbeidsperioder for de som pendler. Anonymkode: d4a94...9fa 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå