Gjest Vinga Skrevet 19. april 2006 #1 Skrevet 19. april 2006 Dere som er lærere; jobber dere i barneskolen, ungdomsskolen, videregående, eller "høyere" opp i systemet? Hva er det beste og verste ved å jobbe som lærer? Føler dere at dere får "brukt" dere selv slik dere ønsker?
Gjest Gjesta Skrevet 19. april 2006 #2 Skrevet 19. april 2006 Jeg jobbet som lærer i tre år, i ungdomsskolen og litt på høyskole. Jeg trivdes ikke på ungdomsskolen i det hele tatt. For meg ble det for mye konflikter, for mye utenomfaglige ting, og jeg var muligens ikke godt nok forberedt på akkurat den delen. I tillegg kom det at jeg underviste mange klasser i tunge fag; da jeg gikk over til å være klassestyrer og fokuserte mer på den klassen, trivdes jeg bedre. I ettertid har jeg tenkt at en stor del av årsaken til at jeg ikke helt trivdes nok var at jeg sånn rent personlighetsmessig er litt tilbaketrukket, og ikke veldig snakkesalig, og på den måten ganske annerledes de fleste av kollegene mine, unge som eldre.
Gjest LoisLane Skrevet 19. april 2006 #3 Skrevet 19. april 2006 Jeg jobber i barneskolen, men har også jobbet på ungdomsskole. Jeg føler ikke at jeg får brukt nok av fagkunnskapen min, fordi så mye tid går med til å få elever til å slutte å krangle, ta opp boka si, finne fram pennal osv. Jeg er lei og sliten nå, fordi det er tusen baller i lufta samtidig, og alltid noe å ha dårlig samvittighet for. Foreldresamarbeid er den tyngste biten for meg, men jeg sliter også med lærerrollen: Å være en så offentlig person i nærmiljøet kan være slitsomt. Er også lei de evinnelige møtene og rapportene. Samtidig er det flott å jobbe med unger. Jeg lever lenge på de gode timene, og ahr stor glede av å omgås ungene. Et annet gode er kollegene - de jobber hardt og er hyggelige å være sammen med på fritida også. Verste: Ungers manglende respekt. Beste: Når et lys går opp for en elev, eller noen presterer noe utover det vanlige. Dessuten er de utrolig goe!
Gjest Vinga Skrevet 19. april 2006 #4 Skrevet 19. april 2006 (endret) Takk for svar.. Lurer litt på å utdanne meg som lærer etterhvert. Har mest lyst til å jobbe i ungdomsskolen. Første skritt blir å få ferdig generell studiekompetanse, i alle fall. Så får vi se... Er det Høyskolen i Oslo jeg bør søke meg inn på? (Bor 40 minutter fra byen) Endret 19. april 2006 av Vinga
Gjest Gjesta Skrevet 19. april 2006 #5 Skrevet 19. april 2006 Takk for svar.. Lurer litt på å utdanne meg som lærer etterhvert. Har mest lyst til å jobbe i ungdomsskolen. Første skritt blir å få ferdig generell studiekompetanse, i alle fall. Så får vi se... Er det Høyskolen i Oslo jeg bør søke meg inn på? (Bor 40 minutter fra byen) ← Da passer nok Høgskolen i Oslo best, ja.
Gjest Vinga Skrevet 19. april 2006 #6 Skrevet 19. april 2006 Det er 4 år man må gå der for å bli lærer? Hvor mye støtte kan man få fra lånekassen, tenker på stipend og lån? (kan sikkert søke selv også, men spør her i tilfelle noen vet)
Gjest Gjesten Skrevet 19. april 2006 #7 Skrevet 19. april 2006 Stortreivst i klasserommet, hata alt anna. Fekk frå meg eit kull elevar med det beste snittet skulen hadde hatt på mange år, foreldra møtest fortsatt i sosial setting, elevane har eg kontakt med, men blei heilt utslitt, sprang i veggen med eit brak og kjem aldri, aldri, aldri til å jobbe i skulen igjen, eller anbefale andre å gjere det. Aldri.
Gjest Gjesta Skrevet 19. april 2006 #8 Skrevet 19. april 2006 Litt til: Jeg underviste blant annet i norsk, engelsk og tysk, og det var veldig tunge rettefag. To klasser i norsk (8.trinn), med mappevurdering, og deretter to klasser i engelsk og to trinn i tysk ble litt for heavy for min del. Prøv å få en fagsammensetning som ikke blir fullt så arbeidsbelastende. Å være norsklærer er supert og givende, men ikke i kombinasjon med flere språkfag. Syntes jeg.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #9 Skrevet 19. april 2006 Jeg trives godt som lærer. Har kun jobbet i 2 år, og fulgt en klasse i 1. og 2. Positive ting: - Barna. De er så fantastiske og gir så mye av seg selv! - Kollegene mine. En herlig gjeng med positive og omtenksomme mennesker. - Foreldrene i klassen min. Supre folk som er flinke med positive tilbakemeldinger. - Å undervise. Negative ting: - Tid som blir bortkastet på unødvendige møter. - At "alle" har en mening om yrket, og da stort sett negativt. - Rapportskriving og skjemautfylling. Det er mye mer kontorarbeid enn jeg trodde. - Lett å bli utbrent. Vinga: Lærerutdanningen på HiO er 4 år, og man får fullt lån og stipend.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #10 Skrevet 19. april 2006 Som lærer er det en stor ulempe å være innadvendt og treg i oppfattelsen...en jobber som regel på team med andre lærere på samme trinn og det er fint. Jeg setter stor pris på lønna (tjener 350.000,-) og synes arbeidstidene er veldig fine i forhold til det at jeg har familie og barn. På den måten kan jeg få mer ut av dagen!
Netten Skrevet 19. april 2006 #11 Skrevet 19. april 2006 Det er 4 år man må gå der for å bli lærer? Hvor mye støtte kan man få fra lånekassen, tenker på stipend og lån? (kan sikkert søke selv også, men spør her i tilfelle noen vet) ← Det er 4 års utdannelse ja. 2 år med obligatoriske fag og 2 år med valgfag. Med fullt studielån får du 6000,- utbetalt i mnd. Alt er lån, men etterhvert som du står på eksamen blir deler av lånet omgjort til stipend. Så hvis du står på alle eksamener mener jeg det er 2400,- av de 6000,- som er stipend.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #12 Skrevet 19. april 2006 Jeg er et "lærerbarn". dvs jeg er oppvokst med en mor som hver dag kom sliten hjem fra jobb i skolen. Hun trivdes ikke, og har nå gått over i en administrativ stilling. Og jeg skjønner henne godt. Hun er utdannet lektor, med 7-8 år fra universitet bak seg (hovedfag+ped+noe etterutdanning). Hun jobbet i videregående skole, men følte hovedoppgaven hennes var å være barnehagetante for disse umodne 16-åringene. Hun syntes faktisk det var bedre før reformen i 94, for da var det også elever som var eldre enn 16 når de startet. Og så var det ikke like obligatorisk å gå på videregående som det er i dag. (nesten alle begynner jo idag på vdg). Så fokus er jo ikke på den faglige debatten og formidlingen, men på å klare å få flest mulig gjennom for å bestå eksamen. Men det kommer nok an på hvilken skole man begynner på også. Jeg har stor respekt for dem som frivillig ønsker å jobbe i ungdomsskolen og videregående. Verre arbeidsplass kunne personlig aldri jeg tenkt meg. Forvokste barnehagebarn, men mye sterkere og vrangere. De har en helt annen respekt for lærerne sine i andre land enn Norge
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #13 Skrevet 19. april 2006 Har jobbet i dette yrket i mange år etter hvert og kunne ikke tenkt meg annen jobb. Har hatt alle trinn på barnetrinnet, men trives nok best med de minste. Som person er jeg sosial og liker at "det koker" rundt meg, og det tror jeg er viktig. Tror ikke at alt var bedre før. Planlegging, samarbeidstid mm er jo nødvendig for å sikre alle elever en undervisning det er så høy kvalitet over som mulig. Dagene kan være lange (Nei, vi slutter ikke klokka 14. Er selv i gang med "lekser" nå, men tok en pause innom kg) og noen ganger er en helt skutt når en kommer hjem. I dag, som var første dag etter ferien, var det mange trøtte og hypre barn, men det hadde vi regnet med. Dagen var planlagt slik at elevene skulle få være mest mulig aktive. Jeg jobber på en stor skole. Der er godt samarbeid og der skjer mye nytenkning. Det er spennende å være med på. Kontakten med elevene er absolutt et pluss i jobben. Du blir glad i elevene på en helt spesiell måte og får lov til å bety noe i livet deres. Det er et stort privilegium. Den første klassen jeg hadde er i ferd med å avslutte videregående. Det er lenge siden jeg hadde dem i 5 - 7, men de har en egen plass i hjertet mitt, og jeg vet at jeg betydde noe for dem. Som sagt, et flott yrke som jeg varmt kan anbefale.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2006 #14 Skrevet 20. april 2006 Jeg er et "lærerbarn". dvs jeg er oppvokst med en mor som hver dag kom sliten hjem fra jobb i skolen. Hun trivdes ikke. Hun jobbet i videregående skole, men følte hovedoppgaven hennes var å være barnehagetante for disse umodne 16-åringene. Hun syntes faktisk det var bedre før reformen i 94, for da var det også elever som var eldre enn 16 når de startet. Og så var det ikke like obligatorisk å gå på videregående som det er i dag. (nesten alle begynner jo idag på vdg). ← Hvis det var synet hun hadde på læreryrket, passt hun nok ikke så veldig godt! Virker som mange lærere ikk ehelt vet hva de har i vente....trodde de at det å undervise betød å stå foran en tavle med kritt, og et klasserom fylt av tente lys? Nei, bra vi får sparket bort de som ikke egner seg. Det er så mange udugelgie lærere i Norge i dag og de får nok den respekten de fortjener. Man kan vise til andre land der læreren får mer respekt, men det er fordi de evner å sette seg i respekt også. Men det er jo elementær pedagogikk som enhver lærer vet. ( )
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #15 Skrevet 4. mai 2006 Ble bare så provosert av siste innlegget at jeg tar opp tråden. Først og fremst, prøv å ta 4 årig lærerutdanning og jobb noen år som lærer Først da forstår du hvordan det er å komme hjem etter en dag på jobben. Ja ikke sant, man kan vise til andre land hvor læreren får mer respekt, men vet du hva? Det er samfunnet som legger opp til den lille respekten den norske læreren har i dag. Det er mor og far som ikke lærer barnet hvordan man skal respektere noen som vil lære dem noe. Reis en tur til finnland, så ser du hvor mye respekt en har for en finnsk lærer, der legger samfunnet opp til det! Er så mektig lei av å høre på at det er vi lærere som har skylden for bråket i klasserommet når lærere blir sett ned på denne måten som innlegget over. Du skulle bare vist hvor mange mennesker som blir utbrent, slitne og bruker mye av livet sitt til å lære andres barn noe, for så å komme hjem og forberede neste dag. Mange er nemlig ikke ferdige før ut på kvelden med jobben. Adjunkten
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå