Gå til innhold

Hjelpe meg litt? Ostekake


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har ikke laget ostekake før, men har Philadelfia light, cottage cheese, sukker, gelè (Freias pulverpakker) og Kornmo kjekspakke.

Jeg har 1 rundt kakeform (en slik der man kan fjerne bunnen).

Hvordan lager jeg en god ostekake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har dessverre ingen oppskrift i hodet, men geleen heller man vel på da kremen har stivnet litt. Gele er jo flytende mens den er varm, da legger den seg fint oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager ostekake blander jeg geleen sammen med lettrømme, fløte, filadelfia og melis og noe mer... Sånn at hele den hvite massa blir stiv som gele.

Har ikke oppskriften her, men ser at du ikke har ingredienser til "min" kake..

Prøvd å søke på ostekake på nettet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som følgende. Knuser noe kjekst i bunn av formen og bruker litt smør for å holde den sammen ;) Legger også bakepaipir i bunn av formen, slik at jeg får den lett av bunnen.

1 pk sitrongele som jeg lager med kun halvparten av vannmengden som er oppgitt på pakken.

2 pk Philadelfiaost som jeg blander inn i den halvlunken gelen.

Melis Sånn passe

1/3 krem som jeg pisker uten sukker og blander inn i resten når det er avkjølet.

Lar denne stivne og heller over kjlønet bringebærgele som da legger seg som et fint lokk på toppen. :) Husk halv mengde vann her også, pluss at den må være kjølig, for ellers kan den blande seg med resten av kaken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooops...altså det jeg gjorde var omtrent som Remyline sa, men geleèn ble jo sånn passe kjølig, men ikke stivnet gelè (!), tvert i mot, pisket bare kald væske (geleèn) inn sammen med osten, vaniljesukkeret, melisen, lett-rømmen og den stivpiskede fløten, dermed blir jo ikke geleèn for seg selv som et eget lag da - var det veldig feil det?!

:forvirret:

Nå står den i kjøleskapet men tenk om alt blir feil...og hadde ikke bakepapir i bunnen heller, den står bare på fatet, med en rund form rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager kaka slik du har gjort! med geleen inni! Det er ikke noe problem! Hvis du vil ha gele på toppen blir det som "pynt"

Du må gjøre som du har gjort, altså har gele sammen med det andre, for at den hvite røra skal stivne!

Ikke noe problem at den bare står på fatet! Bare vær forsiktig når du skal skjære den i stykker, at ikke skarpe tagger riper opp forma di ;)

Blir nok så bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synd du bare er gjest...

Kunne sendt deg oppskrift/veiledning til verdens beste ostekake :)

....har vunnet bakekonkurranse med den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooops...altså det jeg gjorde var omtrent som Remyline sa, men geleèn ble jo sånn passe kjølig, men ikke stivnet gelè (!), tvert i mot, pisket bare kald væske (geleèn) inn sammen med osten, vaniljesukkeret, melisen, lett-rømmen og den stivpiskede fløten, dermed blir jo ikke geleèn for seg selv som et eget lag da - var det veldig feil det?!

:forvirret:

Nå står den i kjøleskapet men tenk om alt blir feil...og hadde ikke bakepapir i bunnen heller, den står bare på fatet, med en rund form rundt seg.

Den bir sikkert bra den, jeg har gele inni og på toppen. Men bare den på toppen ligger som et lokk på kaken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bir sikkert bra den, jeg har gele inni og på toppen. Men bare den på toppen ligger som et lokk på kaken ;)

Ja, og det er egentlig en slik jeg ønsket å lage, men fint at det ikke ble krise slik det er da. Neste steg får bli å få til et tynt gelèlag på toppen, i tillegg til gelè sammen med kremen.

Hvordan gjør man det, lar kaken stå i kjølsekspaet et døgn til kremen har stivnet, og så heller over et gelèlag over og lar det stivne?

Nybegynner'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd du bare er gjest...

Kunne sendt deg oppskrift/veiledning til verdens beste ostekake  :)

....har vunnet bakekonkurranse med den  ;)

Kan du sende den til meg da ?? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd du bare er gjest...

Kunne sendt deg oppskrift/veiledning til verdens beste ostekake  :)

....har vunnet bakekonkurranse med den  ;)

Ja, i slike stunder er det dumt å være gjest...nå ble jeg nysgjerrig!

Kanskje jeg registrerer meg snart.

Men da må jeg tenke over hva jeg skriver hele tiden... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, i slike stunder er det dumt å være gjest...nå ble jeg nysgjerrig!

Kanskje jeg registrerer meg snart.

Men da må jeg tenke over hva jeg skriver hele tiden... ;)

Nei helt feil, skriv som du ellers ville gjøre.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei helt feil, skriv som du ellers ville gjøre.. ;)

Eh, nei...ønsker ikke å få stempel på meg og kanskje bli gjenkjent attpåtil. Norge er jo så lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, nei...ønsker ikke å få stempel på meg og kanskje bli gjenkjent attpåtil. Norge er jo så lite...

Siden du er litt paranoid så er det nok best...

:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har dessverre ingen oppskrift i hodet, men geleen heller man vel på da kremen har stivnet litt. Gele er jo flytende mens den er varm, da legger den seg fint oppå.

Man skal ikke helle varm gele over, den skal være avkjølt med litt lunk. Ellers smelter de seg ned i ostemassen.

Jeg lager ostekake med gele i ostemassen og med gele på toppen.

For å lage gele på toppen så bruker jeg kun halv mengde vann i den og lar den kjøle seg ned. Så heller jeg den forsiktig over kaken og lar den stivne den og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...