Gå til innhold

CRP

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har forstått at 0-10 er normale verdier, altså frisk. og over dette er det virus... men fra hvilken verdi er det bakterier? og er man sykere om man han 27 i verdi enn 23?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Ja, man er vel sykere jo høyere den er. Jeg hadde endel hundre en gang og var veldig syk, stor bakteriell infeksjon i et organ

Skrevet

Jeg tror man generelt kan si at 20-50 regnes som virus, mens 50 og oppover normalt er bakterieinfeksjon.

Skrevet

Jo høyere det er jo sykere er man.

Høyeste jeg har hatt var 140, da hadde jeg både lungebetennelse og bihulebetennelse.

Gjest Little me
Skrevet (endret)

CRP'en vil stige jevnt og trutt når det er mikroorganismer i kroppen, spesielt ved en bakterologisk infesjon. Virus slår ikke nødvendigvis ut i så stor grad. Folk kan ha CRP godt over 100 uten å føle seg altfor ille, men dette er så klart veldig individuelt. CRP'en skal strengt tatt være under 7 hvis man er helt frisk.

Endret av Little me
Skrevet

Hadde en fryktelig kraftig streptokokk infeksjon der jeg nesten var gjengrodd i halsen en gang, og da var verdiene over 200. Ble lagt rett inn!

Gjest Little me
Skrevet
Hadde en fryktelig kraftig streptokokk infeksjon der jeg nesten var gjengrodd i halsen en gang, og da var verdiene over 200. Ble lagt rett inn!

:hakeslepp:

Gjest Little me
Skrevet

Man skal også huske på at ett kutt i finger'n kan være nok til at det slår ut på CRP.

Gjest Rødtoppen
Skrevet
Man skal også huske på at ett kutt i finger'n kan være nok til at det slår ut på CRP.

Til og med fysisk aktivitet kan være med på å øke CRP-nivået! Jeg hadde en nasty halsbetennelse + bronkitt i vinter, hadde da 174 i CRP ved måling og var passe slækk. Hjem med antibiotika, hostesaft og pinex forte...

Gjest Little me
Skrevet

1 pinex forte og jeg er i happy-happy-land!!! :ler:

Tåler virkelig ikke de greiene der, bare sover jeg.

Gjest meya84
Skrevet

ikke reint lite trøtt heller ;)

måtte bruke de nesten 2 uker i strekk pga opererte ut visdomstann, med betennelse i kjeven.. Blir ganske dopa da ja :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...