Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som nylig har vært i USA og som kan fortelle litt hva kostnadsnivået er der nå?

Tenker da aller mest på hvor mye i lommepenger man burde ha for å være med på typiske ting som koster penger (severdigheter) og hva man må påberegne av penger for mat (for helt greie restauranter, ikke noe fancy men heller ikke fastfood). 

Har sett for oss New York, men regner med prisnivået er relativt likt i alle storbyer der borte, så kom gjerne med deres erfaringer uansett :) 

Anonymkode: a790f...d50

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke egne erfaringer, men en kollega reiser som regel en tur i året. Hun sier prisene har steget sånn at det å gå på show eller restaurant er tilnærmet norske priser nå. Alkohol er noe billigere, men prisene har nærmet seg oss på det meste sier hun. 

Anonymkode: 3cf4c...af1

AnonymBruker
Skrevet

Ta det du tror du trenger og gang det med 2, minst. 

Anonymkode: 547c1...107

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke egne erfaringer, men en kollega reiser som regel en tur i året. Hun sier prisene har steget sånn at det å gå på show eller restaurant er tilnærmet norske priser nå. Alkohol er noe billigere, men prisene har nærmet seg oss på det meste sier hun. 

Vi var en tur på nyåret i fjor, vil ikke si det er noe billigere en i Norge. Mulig om man baserer seg på innkjøp i dagligvare hvor man slipper 25% tips. Alkohol var dyrere. Brukte røffelig rundt 10000,- dagen i opphold og mat/drikke.

Anonymkode: d6fb1...7f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å nevne, dette var for to voksne.

Anonymkode: d6fb1...7f9

Skrevet

Kostnadsnivået i USA er høyt. Prisstigningen der har vært langt høyere en i Norge. Vil så at det er generelt sett 15-20% dyrere en i Norge bortsett fra enkelte ting som å spise ute, bensinpriser og alkohol fra liquor shops.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Var der for ca 15 år siden. Rasende billig da, nå er det minst like dyrt som her. Og alle attraksjoner er svindyre. 

Anonymkode: 68114...fa2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var i Florida i februar i år, og ting er stort sett dyrt. Varer på butikker er stort sett som hjemme, mens McDonalds og slike steder er et lite hakk dyrere.

På andre restaurantkjeder som Olive Garden og slikt gikk det typisk 12-1300,- for oss fem (to voksne, en ungdom og to barn). Dette var kun for middag og drikke, ikke dessert eller andre ting.

Jeg og ungdommen var også i New York i oktober i fjor, og der er det jevnt over dyrere enn f.eks. i Florida.

Når det er nevnt har kronen forsterket seg noe siden den tid, så det er hakket rimeligere nå. Vi merket stor forskjell fra februar 2025 (også Florida) til februar 2026.

Anonymkode: d1645...53c

AnonymBruker
Skrevet

Det har blitt veldig dyrt, men samtidig litt rimeligere enn det var for ett år siden. Men i hovedsak kan du tenke norske priser. Det gjelder egentlig også dagligvarer, så det er ikke noe særlig å spare på å handle på butikken og lage til selv.

Anonymkode: ef8a0...814

AnonymBruker
Skrevet

Pappa og kjærring bor der og spiser ute hele tiden for hun er en av dem som ikke lager mat selv. Han sier det går minst $100 hver gang de er ute, bare de to.

Vi var der i fjor en mnd, 2 voksene sammen med en 17 åring og en 13 åring. Vi leide bil, airbnb, og kjøpte sommerpass til det lokale badelandet. Vi brukte 150k før vi forlot Norge. 

Prisene var ca Norske, ta utgangspunkt i det dere pleier å bruke på slike turer og så ha litt til som "buffer".

Anonymkode: 0fc8b...8b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Se for deg å være turist i Oslo om sommeren, gang prisene med 2, så nærmer du deg.

USA er skamdyrt, det er ikke til å komme bort fra – selv med lav dollar. Nå reiser jeg kun hvis oppdragsgiver spanderer, eller hvis jeg kan viderefakturere alle kostnadene.

New York, og da spesielt Manhattan, er tøysete dyrt. Et decent midtown hotellrom skal det godt gjøres å få for under 5000 per natt. Betalte drøyt 6000 sist jeg overnattet der. Stort sett alt er dyrere på Manhattan enn alle andre steder i USA, fra en colaboks til overnatting og restaurantbesøk. Som ikke det er nok, så må en huske på at sales tax og tips kommer i tillegg. Har gjerne svidd av 7-800 kroner før kl 09 for frokost og kaffe for to pers.

USAs vakreste (men akk så vanstyrte) by, San Francisco, puster vel New York i nakken mtp prisnivået, med Boston, LA og Miami Beach på de neste plassene. 

I USA føler jeg det renner ut penger kontinuerlig og i strie strømmer. Det er bare å lukke øynene og bite tenna sammen...

Men for all del: mange fine opplevelser på bilturer i USA, og leiebil er normalt ikke avskrekkende dyrt i alle fall.

Shoppingtips: Skal du handle noe litt dyrt, så lønner det seg å kjøpe det online og få det levert til hotellet. Du slipper normalt sales tax, så lenge firmaet er i en annen stat, frakt er raskt og rimelig, og varer er uten unntak billigere på nettet. Jeg pleier å avklare dette ved å sende en mail til hotellet på forhånd, og så ligger sakene og venter på meg når jeg kommer.

Anonymkode: c4cc7...589

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pappa og kjærring bor der og spiser ute hele tiden for hun er en av dem som ikke lager mat selv. Han sier det går minst $100 hver gang de er ute, bare de to.

Vi var der i fjor en mnd, 2 voksene sammen med en 17 åring og en 13 åring. Vi leide bil, airbnb, og kjøpte sommerpass til det lokale badelandet. Vi brukte 150k før vi forlot Norge. 

Prisene var ca Norske, ta utgangspunkt i det dere pleier å bruke på slike turer og så ha litt til som "buffer".

Anonymkode: 0fc8b...8b0

Da er vel han også en av dem som ikke lager mat selv. Hvorfor er det bare hun som er årsaken?

Anonymkode: 4a2e4...3ce

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tilnærmet norske priser? Nei, mye dyrere enn her 

Anonymkode: ab787...4ae

AnonymBruker
Skrevet

1000kr ca for middag per dag for 2 voksne (ingen alkohol) og 5000kr per dag for attraksjoner? 

Er det ca nok?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

1000kr ca for middag per dag for 2 voksne (ingen alkohol) og 5000kr per dag for attraksjoner? 

Er det ca nok?

1000 for middag for 2 høres veldig lite ut. Husk sales tax og tips.

Anonymkode: 51536...b96

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Brukte 100.000 på 10 dager i fjord. 2 voksne - hotell m frokost / Manhattan - dette var med fly, jeg synes ikke det er så gale. Kostet meg 90 kr for en is i central park. 

Anonymkode: cb837...ac0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...