AnonymBruker Skrevet 2. juni #1 Skrevet 2. juni De fleste barn er vel kreative, men noen er vel mer enn andre? Dere som har barn som er ekstraordinært kreative, hvordan er de? Og har dere gjort noe spesielt for å dyrke det? Jeg vil si at min 4åring er veldig kreativ, men har ingen å sammenligne med😛 det er bl.a. ekstremt mye "lyving",og hun leker alene i timesvis med enten rollelek, eller så lager hun diverse ting av det hun finner. I går brukte 2-3 timer alene på å lage "utstilling" av diverse materialer hun finner. Jeg har ikke gjort noe spesielt annet enn å være en "sløv" mamma som lar henne være i fred og lar henne holde på med det hun finner av ting og tang.😛 Anonymkode: 8b4b5...b8f
Nysgjerrig95 Skrevet 6. juni #2 Skrevet 6. juni Noen barn er så absolutt mer kreative enn andre, og uttrykker seg mer gjennom kreativitet!
AnonymBruker Skrevet 6. juni #3 Skrevet 6. juni Herlig å høre! Du er heldig ts, det å ha et barn som trives i eget selskap og er såpass kreativ er en gave. Mine barn var også sånn. Jeg lot dem leke mye selv, og lot dem gjerne kjede seg litt. Tok dem selvsagt med på ting og tang innimellom, men vi brukte mange helger og ettermiddager hvor vi bare var hjemme også. Jeg liker selv å holde på med kreative prosjekter, så jeg tror ungene bare lærte litt av det jeg drev med. Jeg tror hvertfall at de blir mindre kreative dersom foreldrene hele tiden planlegger for dem og all ledig tid er fylt opp med aktiviteter, gjerne voksenstyrt. La ungene få kjede seg litt innimellom, det tjener man masse på alle sammen. Anonymkode: eb415...bff 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #4 Skrevet 6. juni Lyvingen er en del av ens tillærte karakter og bør jobbes med for å forebygge. Mange undervurderer viktigheten av den jobben - vi foreldre bygger barnas karakter og verdier gjennom hva vi lærer dem og hva de ser oss gjøre. Anonymkode: c87b6...839 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni #5 Skrevet 6. juni Jeg var slik som barn! Min mor har alltid sagt at det var et lite eventyr å ta øret til døren min etter leggetid fordi det hørtes ut som at jeg hadde full fest der inne av alle samtaler som pågikk mellom bamsene mine 😄 Det var nok medfødt og ikke noe som ble dyrket eller tilrettelagt. Det er enda slik i voksen alder ☺️ Anonymkode: 10bfe...291
AnonymBruker Skrevet 6. juni #6 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (På 2.6.2026 den 7.48): De fleste barn er vel kreative, men noen er vel mer enn andre? Dere som har barn som er ekstraordinært kreative, hvordan er de? Og har dere gjort noe spesielt for å dyrke det? Jeg vil si at min 4åring er veldig kreativ, men har ingen å sammenligne med😛 det er bl.a. ekstremt mye "lyving",og hun leker alene i timesvis med enten rollelek, eller så lager hun diverse ting av det hun finner. I går brukte 2-3 timer alene på å lage "utstilling" av diverse materialer hun finner. Jeg har ikke gjort noe spesielt annet enn å være en "sløv" mamma som lar henne være i fred og lar henne holde på med det hun finner av ting og tang.😛 Anonymkode: 8b4b5...b8f Den kreativiteten du beskriver tenker jeg at til en viss grad kan formes, f.eks ved at man er enebarn. npr jeg leste overskriften tenkte jeg på en annen type kreativitet, typ skapende kreativitet. Det tenker jeg at er medfødt. Jeg er f.eks veldig kreativ og det blir bemerket titt og ofte at folk som ikke kjenner meg. For meg handler det nok også om personlighet, at jeg tør å fortelle om idéene mine, jeg har også pågangsmot og gjennomføringsevne slik at folk faktisk ser hva jeg får til. Jeg tror det er mange kreative sjeler der ute som ikke får det frem fordi de ikke har realiseringsevne. Anonymkode: 43db2...72a
AnonymBruker Skrevet 6. juni #7 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Lyvingen er en del av ens tillærte karakter og bør jobbes med for å forebygge. Mange undervurderer viktigheten av den jobben - vi foreldre bygger barnas karakter og verdier gjennom hva vi lærer dem og hva de ser oss gjøre. Anonymkode: c87b6...839 Herregud, lyving er normalt i akkurat den alderen fordi det er første gang de skjønner at andre mennesker ikke kan lese tankene deres eller vite det samme som de vet. Det er en enorm oppdagelse som de trener litt på å teste og det betyr ikke at man blir noen lystløgner videre i livet. Anonymkode: 4cfc5...1b4 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #8 Skrevet 6. juni Jeg tenker at det er medfødt, men noen trenger ekstra hjelp eller "dytt" for å få det ut. Jeg har 3 gutter. Eldste har null fantasi. Alltid likt å leke, men kanskje ikke den som fant på leken. Hater å tegne, male og lage ting. Mellomste og yngste har alltid hatt god fantasti og finner på mange gøye leker. Begge er kreative og elsker å male, tegne, pussle, perle, snekre etc. Anonymkode: 2bd89...b4c 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni #9 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (På 2.6.2026 den 7.48): De fleste barn er vel kreative, men noen er vel mer enn andre? Dere som har barn som er ekstraordinært kreative, hvordan er de? Og har dere gjort noe spesielt for å dyrke det? Jeg vil si at min 4åring er veldig kreativ, men har ingen å sammenligne med😛 det er bl.a. ekstremt mye "lyving",og hun leker alene i timesvis med enten rollelek, eller så lager hun diverse ting av det hun finner. I går brukte 2-3 timer alene på å lage "utstilling" av diverse materialer hun finner. Jeg har ikke gjort noe spesielt annet enn å være en "sløv" mamma som lar henne være i fred og lar henne holde på med det hun finner av ting og tang.😛 Anonymkode: 8b4b5...b8f Må jo handle om hvordan hjernen fungerer, så klart det kan være medfødt. Ingen er like, heldigvis😊 Vi trenger de kreative og kunstneriske, de akademisk anlagte og de som er best på hardt fysisk arbeid. Alle har sin plass i menneskeflokken. Anonymkode: da5bf...ebb 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni #10 Skrevet 6. juni Har ikke gjort noe spesielt, annet enn å bidra til å kjøpe inn det hun trenger for kreativiteten sin. Hun er veldig flink til å tegne / male. Hun er voksen nå. Anonymkode: 7d24c...0b0
AnonymBruker Skrevet 6. juni #11 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har ikke gjort noe spesielt, annet enn å bidra til å kjøpe inn det hun trenger for kreativiteten sin. Hun er veldig flink til å tegne / male. Hun er voksen nå. Anonymkode: 7d24c...0b0 Jeg tenker det er medfødt, men det kommer ikke fra meg, jeg er håpløst lite kreativ. Anonymkode: 7d24c...0b0
AnonymBruker Skrevet 6. juni #12 Skrevet 6. juni Arv og miljø går hånd i hånd. mange er kreative og løsningsorienterte, mens andre kan bli det hvis det blir tilrettelagt for det. Anonymkode: 13839...2b8 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #13 Skrevet 7. juni Det er nok noe medfødt. Jeg var kreativ som barn, min søster også. Både min datter og niese er kreative. Anonymkode: c19d0...e81
AnonymBruker Skrevet 7. juni #14 Skrevet 7. juni Ts her, vi har nok en veldig kretiv familie, både jeg og far og mange i familien vår er musikere, historiefortellere eller tegnere. Anonymkode: 8b4b5...b8f
AnonymBruker Skrevet 7. juni #15 Skrevet 7. juni Ja, det er medfødt. En skapertrang og et naturlig talent. Det kan legges til rette for kreativitet, men det er ikke alle som har fantasien til å se for seg ting. Et tips er å legge til rette, for eksempel på langbordet i stua. La barnet utfolde seg, selv om det blir rotete. Kjøp inn ulike materialer og utstyr etter hvert. Men ikke kast alt på bordet. Prøv å ha fokus på en ting av gangen. Gjerne sitt litt ved bordet og lag egne ting, som barnet kan bli inspirert av. Dra på workshops, se tutorials og kreative barne-TV-programmer. Anonymkode: 9510a...a5a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå