Nasjonalisten Skrevet 1. juni #1 Skrevet 1. juni Noen påstår de er Trans-kjønnet, det motsatte av hva de ble født, andre påstår de er Trans-Etnisk, en annen etnisk gruppe en hva de ble født som, kall det gjerne Trans-Rase om du vil. ''Norsk'' og ''Nordmann'' refererer til etnisk gruppe, Arv. Når noen som ikke er Norsk påstår seg å være Norsk, så påstår de i praksis at de er Trans-Etnisk, de er en annen etnisk gruppe, men identifiserer seg til å bli en annen. Det er ikke noe galt med å ikke være Norsk, å påpeke at andre ikke er Norske har ingen ting å gjøre med hat, rasisme eller forakt, det er ikke noe galt med å påpeke realiteten som den er, selv om den for noen er ubehagelig, så er det viktig å snakke ærlig om ting. Hvorfor vil de undergrave eller vanne ut Nordmenns identitet? 1
Stonegiant Skrevet 2. juni #3 Skrevet 2. juni stan skrev (6 minutter siden): Hva er det å være norsk? Statsborgerskap. 1 2
Nasjonalisten Skrevet 2. juni Forfatter #4 Skrevet 2. juni stan skrev (2 timer siden): Hva er det å være norsk? Etnisitet, Arv, som skrevet tidligere. Når folk sier ''Norske folk er så vakre'', så snakker de ikke om asiatere eller afrikanere som bor i Norge, det vet vi alle. 3 1
stan Skrevet 2. juni #5 Skrevet 2. juni Nasjonalisten skrev (24 minutter siden): Etnisitet, Arv, som skrevet tidligere. Når folk sier ''Norske folk er så vakre'', så snakker de ikke om asiatere eller afrikanere som bor i Norge, det vet vi alle. Jeg har egentlig aldri hørt noen si dette. Men uansett dette forteller meg ikke noe mer om hva som menes med å være norsk. Alle folk har en etnisitet, så det er ikke spesielt norskt. Hva er eventuelt norsk etnisitet? Hvis du med arv mener genetisk arv, så gjør det heller ikke folk til norske. Det ser vi av folk som har utvandret. Slike debatter har lett for å komme innpå hudfarge, men det er massevis av ulike farger på norske folk. Jeg er fortsatt usikker, hva er det å være norsk? 3 1
LeveMannen Skrevet 2. juni #6 Skrevet 2. juni (endret) stan skrev (7 minutter siden): Jeg har egentlig aldri hørt noen si dette. Men uansett dette forteller meg ikke noe mer om hva som menes med å være norsk. Alle folk har en etnisitet, så det er ikke spesielt norskt. Hva er eventuelt norsk etnisitet? Hvis du med arv mener genetisk arv, så gjør det heller ikke folk til norske. Det ser vi av folk som har utvandret. Slike debatter har lett for å komme innpå hudfarge, men det er massevis av ulike farger på norske folk. Jeg er fortsatt usikker, hva er det å være norsk? Lurer du også på hva det å være Japansk er? Tror du at du kunne klart å skille et bilde fra Tokyo vs Stavanger hvor du ikke ser bygningene rundt, men bare folkene på gata? Fascinerende hvor langt folk vrir og vender på seg for å ikke ville forstå noe når det er ubehagelig i forhold til deres ideologiske overbevisning. stan skrev (3 timer siden): Hva er det å være norsk? Hva er det å være mann? Endret 2. juni av LeveMannen 4
Jdz Skrevet 2. juni #7 Skrevet 2. juni LeveMannen skrev (6 minutter siden): Lurer du også på hva det å være Japansk er? Tror du at du kunne klart å skille et bilde fra Tokyo vs Stavanger hvor du ikke ser bygningene rundt, men bare folkene på gata? Fascinerende hvor langt folk vrir og vender på seg for å ikke ville forstå noe når det er ubehagelig i forhold til deres ideologiske overbevisning. Hva er det å være mann? Men du svarer jo ikke på det @stan spør om. Selv om vi har en langt høyere andel av befolkningen med invandrerbakgrunn i dag, har jo folk flyttet på seg siden tidenes morgen og ingen av de ingen vil nøle med å kalle norsk kommer fra en uniform genetisk gruppe. Så nøyaktig hvilke gener er det man må inneha for å kunne kalle seg norsk? Kun hudfarge eller også andre genetiske egenskaper? Bør vi ha en tydelig definert hudtone som fasit på når man er norsk eller ikke? Bør man for å kunne kalle seg norsk innføre tvungen gentesting i tvilstilfeller hvor man mistenker at det kan være innvandrere x antall generasjoner tilbake tid? Jeg antar du mener at etterkommere av nordmenn som utvandret til Nord-Amerika for 200 år siden heller aldri vil kunne bli amerikanske? 4
Nasjonalisten Skrevet 2. juni Forfatter #8 Skrevet 2. juni (endret) stan skrev (49 minutter siden): Slike debatter har lett for å komme innpå hudfarge, men det er massevis av ulike farger på norske folk. Etnisitet og rase (biologiske markører) er åpenbart langt mer enn hudfarge. stan skrev (49 minutter siden): Jeg er fortsatt usikker, hva er det å være norsk? Det er snakk om biologi, om det ikke var åpenbart da jeg sa Etnisitet og Arv. Barn av de første beboerne av Norges geografiske område, syns jeg er en grei definisjon. Det er 2 grupper, som i dag kalles Nordmenn og Samer, samer er mer kulturelt, da samer er genetisk nesten identisk Nordmenn, pga 12 000 år med blanding. Norsk er i allmanstale brukt hovedsakelig som forkortelse for etnisk_norsk. Det er derfor folk reagerer når de kaller en somaler som begår kriminalitet i somalia for ''Nordmann'', bare fordi våre dumme myndigheter gir ut statsborgerskap som godis. stan skrev (49 minutter siden): Hvis du med arv mener genetisk arv, så gjør det heller ikke folk til norske. Det ser vi av folk som har utvandret. Jeg tror du forstår at det går an å være Norsk eller Nordmann i utlandet, eller blir man Kinesisk med en gang man flyr over Kina, eller går ut av flyplassen? Hva tror du folk mener når de sier de er ''pakistansk-norsk''? Hørt om programmer Alt for Norge ? Hvorfor tror du de kaller seg Norske? fordi de innerst i ryggmargen tror på Norsk grunnlov, liker brunost og spiser fårikål? Det er åpenbart fordi de er biologisk arvet Norske, da forfedrene dems utvandret til USA. Jdz skrev (30 minutter siden): Jeg antar du mener at etterkommere av nordmenn som utvandret til Nord-Amerika for 200 år siden heller aldri vil kunne bli amerikanske? ''amerikansk'' er ikke en enkelt etnisk gruppe, så det er noe man kan bli. Om du sa ''japansk'' så hadde jeg sagt ja, en Nordmann vil aldri bli Japansk, da begge er etniske grupper. Mener du alvorlig talt å si at Etnisk Norsk ikke er en gruppe som eksisterer? Finnes noen etniske grupper i det hele tatt? Finnes arter eller er alt liv på jorden bare tilfeldige celler? Finnes palestinere jøder eller iranere? Handler ''Norsk'' for dere kun om verdier, eller ett Pass, eller begge samtidig? Isåfall, hvilke verdier? Endret 2. juni av Nasjonalisten 2 1
Jdz Skrevet 2. juni #9 Skrevet 2. juni Nasjonalisten skrev (14 minutter siden): ''amerikansk'' er ikke en enkelt etnisk gruppe, så det er noe man kan bli. Men det skyldes jo at folk innvandret. Det var jo en etnisk gruppe der før innvandringen startet, selv om begrepet Amerika ikke eksisterte. Nasjonalisten skrev (17 minutter siden): Mener du alvorlig talt å si at Etnisk Norsk ikke er en gruppe som eksisterer? Det har jeg aldri sagt. Poenget var at denne gruppen har aldri vært konstant. Innvandring var ikke enkeltstående hendelse for 12 000 år siden og jeg synes det ville vært rart at etterkommere av noen som innvandret for, jeg vet ikke, la oss si 2000 år siden, ikke skal kunne kalles norsk i dag. Dette var jo uansett før nasjonen Norge eksisterte og veldig lenge før grensene mot våre naboland ble endelig satt. Jeg skal på ingen måte påberope noen definisjonsmakt for hva det vil si å være norsk, jeg skal ikke komme med noen klar definisjon selv, jeg stiller bare spørsmål ved enkeltes ekstremt snevre definisjon av hva det vil si å være norsk. Men ja, for meg er foruten statsborgerskap, frihet og demokratiske verdier en viktig del av det å være norsk. Nasjonalisten skrev (29 minutter siden): Jeg tror du forstår at det går an å være Norsk eller Nordmann i utlandet, eller blir man Kinesisk med en gang man flyr over Kina, eller går ut av flyplassen? Hva tror du folk mener når de sier de er ''pakistansk-norsk''? Jeg er utvandret nordmann selv og anser meg ikke selv som noe annet enn norsk. Den dagen jeg får nytt pass skal jeg gjøre en ny vurdering av hva jeg føler meg som, men det er egentlig ikke veldig viktig for meg. Mine eventuelle etterkommere ville jeg finne det naturlig å anse som canadisk siden det er det eneste landet de vil være borgere av. Hvor lenge er man norsk-pakistansk? Når du er født i Norge med minst én pakistansk forelder? En pakistansk besteforelder? En pakistansk oldemor? Nasjonalisten skrev (38 minutter siden): Finnes palestinere jøder eller iranere? Velger å utfordre deg på akkurat denne, siden jeg faktisk har litt historiekunnskap her. Hvem er iranere som etnisk gruppe? Iran består av en mengde etniske grupper, hvor selv den største gruppen ikke utgjør mer enn rundt halvparten av befolkningen. Er det den første etniske gruppen som bosatte seg i det vi i dag kaller Iran? Nei, for denne etniske gruppen finnes streng tatt ikke lenger. Var det perserne? Mange vil sikkert si ja, det er den største etniske gruppen i Iran og utgjør rundt halvparten av befolkningen, men hvis vi skal bruke din definisjon av hvem som får lov til å kalle seg norsk, så er ikke perserne iranere heller. Perserne var ikke først, heller ikke blant de folkegruppene som finnes i Iran i dag. Så jeg stiller spørsmålet tilbake til deg. Finnes Iranere? 2
stan Skrevet 2. juni #10 Skrevet 2. juni Basert på det som skrives her er kongen ikke norsk, ifølge noens kriterier. Jeg er usikker selv om jeg er norsk, siden slektstreet bare går tilbake til 1490. Men uansett så føler jeg meg norsk, selv om jeg stadig er usikker på hva det er å være norsk. 2 1
Bigote Skrevet 2. juni #11 Skrevet 2. juni stan skrev (29 minutter siden): Men uansett så føler jeg meg norsk, selv om jeg stadig er usikker på hva det er å være norsk. Statsborgerskap får holde for min del. Hele konseptet rundt å utvanne og undergrave "den norske identitet" er litt meningsløst for min del da denne identiteten forandrer seg hele tiden.. 1 1
Nasjonalisten Skrevet 2. juni Forfatter #12 Skrevet 2. juni stan skrev (1 time siden): Basert på det som skrives her er kongen ikke norsk, ifølge noens kriterier. Basert på hva som skrives her så er Kongen Norsk, da han har 12000 år gamle røtter her... Han er vel 75% Norsk. Man kan diskutere om man må være 100% eller ikke, jeg syns 50% er Nok. Dansken som var konge for mange år siden var åpenbart ikke Norsk, han var Dansk, som alle vet. Det er greit å være Dansk, og det er greit å være 25% dansk. stan skrev (1 time siden): Men uansett så føler jeg meg norsk, selv om jeg stadig er usikker på hva det er å være norsk. Hvordan kan du ''føle'' deg Norsk om du ikke vet hva det er? 🤡
Smascha Skrevet 2. juni #13 Skrevet 2. juni (endret) Nasjonalisten skrev (På 1.6.2026 den 21.36): Noen påstår de er Trans-kjønnet, det motsatte av hva de ble født, andre påstår de er Trans-Etnisk, en annen etnisk gruppe en hva de ble født som, kall det gjerne Trans-Rase om du vil. ''Norsk'' og ''Nordmann'' refererer til etnisk gruppe, Arv. Når noen som ikke er Norsk påstår seg å være Norsk, så påstår de i praksis at de er Trans-Etnisk, de er en annen etnisk gruppe, men identifiserer seg til å bli en annen. Det er ikke noe galt med å ikke være Norsk, å påpeke at andre ikke er Norske har ingen ting å gjøre med hat, rasisme eller forakt, det er ikke noe galt med å påpeke realiteten som den er, selv om den for noen er ubehagelig, så er det viktig å snakke ærlig om ting. Hvorfor vil de undergrave eller vanne ut Nordmenns identitet? Eg måtte google kva det er å vere trans-etnisk: Adopsjon (mest vanlig): Tradisjonelt brukes begrepet i stor grad om transracial adoption, det vil si at et barn av én etnisk bakgrunn blir adoptert og vokser opp i en familie med en annen etnisk bakgrunn. Selvopplevd identitet (kontroversielt): I nyere tid har begrepet blitt brukt (og mye debattert) om enkeltpersoner som selv velger å bytte etnisk eller kulturell tilhørighet, tilsvarende hvordan en transperson bytter kjønnsidentitet. Dette skaper ofte debatt, da etnisitet og biologisk opphav i motsetning til kjønn regnes som uforanderlig av samfunnet for øvrig. Endret 2. juni av Smascha 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå