Gå til innhold

Hvordan skal jeg ta det valget?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min begynte på vanndrivende mot vann på lungene men måtte slutte pga han rett og slett ble dårligere. Nå etter en mnd har hunden begynt å hoste igjen, og gjesper som kan være et tegn på å trenge mer oksygen til hjerte. Han må gå korte turer men ellers spiser han som vanlig.

Når tenker dere at jeg skal vurdere avliving? Hvordan skal jeg klare å ta et valg?

Ønsker han selfølgelig det beste og det verste er om han skulle lide. Hvor ille er det for hunden med hoste og gjesping inni mellom? Når han ellers fungerer greit. 

Anonymkode: 11e8c...1e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt en samtale med dyrlegen. 

Det er et vanskelig valg og det er nesten umulig å finne det "perfekte" tidspunktet. Man må bare ta et valg. 

En tommelfingerregel en del bruker er å avlive når hunden har flere dårlige dager enn gode. Når de ikke lenger kan gjøre de tingene som ga dem glede. Andre igjen mener at da har man allerede ventet for lenge.

Etter min personlige meninger så er ikke "fungerer greit" tegn på en god livskvalitet, hvis det er mye hunden gjorde før som den ikke lenge klarer.

Sånn generelt - hosting og gjesping er de symptomene du ser. Det er ubehagelig å gå rundt med mye vann i lungene. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min søsters hun fikk dette. Han sluttet ikke på medisiner, men de mistet fort effekt og han ble rask dårlig.  Han var en skikkelig lykkepille av en hund og ville bare spre glede, så det strevde han med til siste sekund. Hun klarte ikke ta avgjørelsen fordi han fortsatt var glad og leken på dagtid, selv om medisinene gav en del plager. De to siste nettene skrek han i smerter og var helt fortvilet. Hun skulle tatt ham før, for det var knusende å høre på. Hun hadde valgt annerledes i dag, men det er for tøft når man står der.

Jeg ville nok, etter å ha sett hvor plaget han ble, snakket med dyrlegen på det stadiet du er kommet til nå. Målet må jo være smertefri dager, ikke flest dager 💗

Anonymkode: d8dfe...daa

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Da min hund fikk kreft var vi hos dyrlegen hver 14dag, rett og slett for å passe på at huden ikke led. Her sa dyrlegen stopp etter 11 mnd. 

En hund bør ikke nødvendigvis vise at den har det vondt, så er de syke trenger de tett oppfølging.

Anonymkode: 3f673...946

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å ta denne praten med dyrlegen! Dette er heldigvis ikke en beslutning du trenger å tenke på alene! 

Anonymkode: b09c3...a28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2026 den 20.13):

Hunden min begynte på vanndrivende mot vann på lungene men måtte slutte pga han rett og slett ble dårligere. Nå etter en mnd har hunden begynt å hoste igjen, og gjesper som kan være et tegn på å trenge mer oksygen til hjerte. Han må gå korte turer men ellers spiser han som vanlig.

Når tenker dere at jeg skal vurdere avliving? Hvordan skal jeg klare å ta et valg?

Ønsker han selfølgelig det beste og det verste er om han skulle lide. Hvor ille er det for hunden med hoste og gjesping inni mellom? Når han ellers fungerer greit. 

Jeg tenker at i det øyeblikket du begynner å stille spørsmål ved når du skal ta valget så sitter du egentlig med svaret selv.

Anonymkode: 82822...034

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2026 den 20.13):

Når tenker dere at jeg skal vurdere avliving?

Tidligere.

Anonymkode: b201c...b61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...