Gå til innhold

Mine foreldres hyttedrøm blir mitt mareritt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre i 70 årene har hele livet drømt om hytte, og nå for ett år siden fikk de realisert drømmen. Men jeg kjenner at dette kommer til å bli så fryktelig mye arbeid for meg til slutt. Hytten ligger et stykke fra vei, og man må gå i 20 minutter. Det er typisk fjellhytte, så det kommer mye snø. Allerede i vinter var det litt klaging for det var så tungt å gå med truger, de hadde brukt 1 time bort.

De elsker smånips og pyntegjenstander, og de bærer opp og bærer opp. Det er helt overfylt på den hytten. Når jeg forsiktig ympter frempå at de må huske at det vil bli mye jobb å få det bort, så ler de og sier at da er det ikke deres problem. De har et ønske om at jeg skal ta over hytten til slutt, men jeg har sagt klart og tydelig ifra at det ikke er aktuelt.

Håper de har vett nok til å selge hytten før de blir for skrøpelig.

Anonymkode: 22fdb...09d

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke at dette er ditt problem, med mindre de tvinger deg til å måke snø, bære ting frem og tilbake, holde hytta og vedlike.

Om de gir den til den, så selger du jo bare hytta med alt 🤷‍♀️

Anonymkode: 62701...569

• Liker 27
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke ditt problem hva de drar med seg til hytta.  Er jo bare å selge hytta med alt innvetar hvis du ikke vil ha hytta

Anonymkode: 25061...242

• Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette hadde jeg latt gå .. det er ikke fy son nå gå...måke etc ..

Enten så selger de den da de innser at det blir for mye. Ellers så selger de den pga sykdom/ en dør

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS 

Ikke ta alle sorger på forskudd :) 

Anonymkode: 3e9c7...c3a

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ser stadig hytter selges med ALT av møbler og inventar på finn. Så den tid den sorg.

Anonymkode: 068f0...a71

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg kjenner meg igjen TS men jeg har valgt å ikke ta "kampen" og la dem holde på, støtte når jeg kan og si "uff så leit" når jeg ikke kan stille opp - distanser deg fra det du ikke kan ta ansvar på og inkluder deg selv der du ønsker bidra så har du et grunnlag for en god relasjon til dine foreldre lengst mulig. Og min "plan" (sammen med søsken) er enkelt og greit at den dagen vi må "rydde" blir det stor kontainer / bål evt som blir løsningen.. Mine foreldre har "hytta" si på en vegløs øy 250 mil unna hvor de "bor" fra slutten av Mai til September hvert år, hvor vi bruker "ferien" på å hjelpe de med vedlikehold.. Så jeg kjenner meg igjen - men jeg ser de er lykkelige der.. og det gir mer enn alt det andre plager. 

Endret av Carrot
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så bra at de har fått realisere drømmen sin!!

Du kan ikke gjøre noe her. Du kan ikke frata dem denne gleden. Du kan bare tilby dem å hjelpe dem med salget hvis de en gang bestemmer seg for å selge. Du har allerede sagt at du ikke vil ha den, det er nok.

Når dagen kommer kan du selge med alt inventar, eller su kan fyre opp i peisen og enkelt kvitte deg med brennbart nips. Eller låne en snøskuter med slede og tømme hytta på vinteren.

Anonymkode: 838ee...c90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Mine foreldre i 70 årene har hele livet drømt om hytte, og nå for ett år siden fikk de realisert drømmen. Men jeg kjenner at dette kommer til å bli så fryktelig mye arbeid for meg til slutt. Hytten ligger et stykke fra vei, og man må gå i 20 minutter. Det er typisk fjellhytte, så det kommer mye snø. Allerede i vinter var det litt klaging for det var så tungt å gå med truger, de hadde brukt 1 time bort.

De elsker smånips og pyntegjenstander, og de bærer opp og bærer opp. Det er helt overfylt på den hytten. Når jeg forsiktig ympter frempå at de må huske at det vil bli mye jobb å få det bort, så ler de og sier at da er det ikke deres problem. De har et ønske om at jeg skal ta over hytten til slutt, men jeg har sagt klart og tydelig ifra at det ikke er aktuelt.

Jeg er 65, fikk ikke hytte, og det er absolutt det siste jeg vil ha å drages med på mine eldre dager. Fjellhytte spesielt. Trist når folk ikke kjenner sin besøkelsestid. 

Anonymkode: f808a...fdf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er jo ikke ditt problem hva de drar med seg til hytta.  Er jo bare å selge hytta med alt innvetar hvis du ikke vil ha hytta

Det spørs jo hva evt kjøpere ønsker. Er det MYE nips og unødvendige ting, og et stykke fra veien, blir det jo et problem. Samme gjelder materialer og utstyr om noe må fikses. Ikke bare å kjøre en tilhenger med ting til en hytte uten vei. 

Ts: Jeg ville tatt opp flere ganger at du ikke ønsker å forholde deg til hytten mtp arv, og at du håper de selger når de evt ser at de ikke for brukt hytten. Dette er ikke noe du må ta opp nå, men nevne etterhvert om du ser hytten bli mindre brukt pga feks helsen. 

Anonymkode: 7dded...e2c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Wow. For et i-landsproblem. 

Anonymkode: 4b2d8...eaf

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det spørs jo hva evt kjøpere ønsker. Er det MYE nips og unødvendige ting, og et stykke fra veien, blir det jo et problem. Samme gjelder materialer og utstyr om noe må fikses. Ikke bare å kjøre en tilhenger med ting til en hytte uten vei. 

Det er bare et spørsmål om pris. Selger man billig nok, finner man alltids en kjøper som aksepterer å overta hytta med alt.

Anonymkode: 838ee...c90

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ser ikke at dette er ditt problem, med mindre de tvinger deg til å måke snø, bære ting frem og tilbake, holde hytta og vedlike.

Om de gir den til den, så selger du jo bare hytta med alt 🤷‍♀️

Anonymkode: 62701...569

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvor lett er det å selge en hytte stappfull i klær og nips? Det er store mengder. Hyttene i området er vanskelig nok å selge som de er, ligger to ute for salg som har ligget ett år.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er 65, fikk ikke hytte, og det er absolutt det siste jeg vil ha å drages med på mine eldre dager. Fjellhytte spesielt. Trist når folk ikke kjenner sin besøkelsestid. 

Anonymkode: f808a...fdf

Gjennta etter meg: På seg selv kjenner man ingen andre. Mine preferanser og livserfaring er ikke identiske med andres. Andre kan ha glede av andre ting enn meg. 

Anonymkode: 3e9c7...c3a

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De får kose seg så lenge de klarer å komme seg dit. Når det ikke går lenger får se selge med alt nips og stæsj inkludert.

Dør de før de rekker det får du selge med all nips og stæsj inkludert.

Anonymkode: 24fcb...f66

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe de ønsker seg, la de få ha det, og hver positiv til de, det er vel ikke så farlig å hjelpe litt innimellom. 

Anonymkode: 8e9a5...ca2

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ts: Jeg ville tatt opp flere ganger at du ikke ønsker å forholde deg til hytten mtp arv, og at du håper de selger når de evt ser at de ikke for brukt hytten. Dette er ikke noe du må ta opp nå, men nevne etterhvert om du ser hytten bli mindre brukt pga feks helsen. 

Anonymkode: 7dded...e2c

Så lenge det blir solgt med alt er det da opp til kjøper om de da ønsker hytta. Ser ikke hvertfall der svigerforeldre mine har hytte så blir alle hytter solgt med all innvetar. Og de blir solgt ofte litt over takst

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de ikke plager deg med å be om hjelp til hytta mens de er i live, syns jeg strengt tatt ikke du har noe med det, hverken moralsk eller juridisk. Plager det deg skikkelig, får du ev. be dem om å testamentere den til noen andre. Ikke ødelegg gleden for dem med smålige kommentarer.

Anonymkode: 85d4e...a3b

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neppe. Jeg hadde flyttet så langt bort at de må betale noen for snømåking. 

Anonymkode: ac9b0...70b

AnonymBruker
Skrevet

Selg den billigere med alt innbo, problem løst.

Anonymkode: 501a9...eeb

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...