Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner i ny jobb 1.8., og har sagt opp min nåværende jobb. Jeg har avtalt å ta de siste 5 ukene før jeg slutter som ferie.

Men Jeg overførte en ferieuke fra i fjor i tillegg, og den rekker jeg ikke å ta fordi jeg har pleiepenger fram til den avtalte ferieperioden starter.

Kan jeg be om å få utbetalt denne uka ?

Anonymkode: 89167...c1d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvis du er trukket for den uka skal du ha den utbetalt. 

Anonymkode: 60076...7a1

AnonymBruker
Skrevet

Som hovedregel ikke.

Arbeidagiver kan si nei. 

Anonymkode: 2eb85...19a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som hovedregel ikke.

Arbeidagiver kan si nei. 

Som hovedregel ja. Ferie som er trukket og ikke tatt utbetales.

Anonymkode: 8431a...a2d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Som hovedregel ja. Ferie som er trukket og ikke tatt utbetales.

Anonymkode: 8431a...a2d

Du får sjekke lovverket. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, når man slutter hos arbeidsgiver er unntaket som gjør at betalt ferie kan utbetales. Hele uken må enten avvikles eller utbetales. Men merk at du avvikler dagene fra i fjor "først", så du vil avvikle uken fra i fjor + fire uker, og ha én uke igjen av årets ferie. Og den skal utbetales i sin helhet.

Anonymkode: ec4b4...950

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja, når man slutter hos arbeidsgiver er unntaket som gjør at betalt ferie kan utbetales. Hele uken må enten avvikles eller utbetales. Men merk at du avvikler dagene fra i fjor "først", så du vil avvikle uken fra i fjor + fire uker, og ha én uke igjen av årets ferie. Og den skal utbetales i sin helhet.

Takk! Må jeg da presisere overfor arbeidsgiver at jeg ønsker den overførte uka før de resterende fire ukene da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk! Må jeg da presisere overfor arbeidsgiver at jeg ønsker den overførte uka før de resterende fire ukene da?

Nei, de "eldste" feriedagene brukes opp først. Men det er utrolig viktig at du tar alt dette skriftlig, og setter din egen private epostadresse på bcc, så du har paper trail også etter at du slutter. Det ble litt surr med utbetaling av mine ubrukte feriedager forrige gang jeg byttet arbeidsgiver (jeg ble trukket i stedet), så det var veldig greit å ha alt skriftlig. Avklar alt med HR/lønn nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...