Gå til innhold

Ferie med 1 åring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vi skal prøve å få til vår første ferie sammen med åringen vår, vi lurte derfor på om noen hadde noen plasser å anbefale å reise til? Vi tenker altså syden tur , utlandet. Enten fra Torp, Oslo eller Kristiansand. helst ikke for lange flyturer :) takk for svar ! 

Anonymkode: 81c12...7d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En ettåring kan du ha med hvor som helst, om det så er rett utenfor hagegjerdet. De vet ikke hva som skjer, og de bryr seg ikke. De bryr seg om å være med foreldrene og se på hva som helst 😊

Når har dere tenkt å dra? Hvis det er i sommer ville jeg holdt meg i Norden, fordi det kan bli fryktelig varmt nedover kontinentet. Da kan det bli kjipt å være nordmenn, og jeg tror jeg hadde brukt en del tid på å være innendørs med air condition og å være bekymret for om ungen var tilstrekkelig hydrert. Danmark og Sverige har veldig mye fint å by på, bare det å være på et annet sted er jo spennende i seg selv, Norge og. 

Hva har dere foreldrene lyst til å gjøre? Det definerer nok ferien langt mer enn ettåringen, den har ikke så mange ønsker 😊

Anonymkode: 12ed7...be9

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Man kan i utgangspunktet ta med en ettåring hvorsomhelst, men et så lite barn skal ikke eksponeres for sterk sol og varme. De har en veldig liten kropp og kan fort bli dehydrert, det kan være en helserisiko for så små barn. Foreldre i varme strøk har ikke kidsa sine ute i sola (ofte foretrekker de selv å være i skyggen på stranda, også).  Så det kan bli en litt mismatch i forhold til hva mange nordmenn ønsker å få ut av sydenturer. Det er kjempefint å kunne bruke morgenene og kveldene slik de lokale gjør, og ta seg en siesta midt på dagen. Gjerne ha et minikjøkken el.l. så man kan ordne mat til ettåringen uten å gå ut hele tiden. Mallorca er et flott alternativ ut fra det du forteller. Hellas og Kanariøyene er veldig varmt om sommeren, egentlig for voksne, også. Så avbefales.

Hvis dere vil ha litt byliv også, Costa Brava ved Barcelona. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En ettåring kan du ha med hvor som helst, om det så er rett utenfor hagegjerdet. De vet ikke hva som skjer, og de bryr seg ikke. De bryr seg om å være med foreldrene og se på hva som helst 😊

Når har dere tenkt å dra? Hvis det er i sommer ville jeg holdt meg i Norden, fordi det kan bli fryktelig varmt nedover kontinentet. Da kan det bli kjipt å være nordmenn, og jeg tror jeg hadde brukt en del tid på å være innendørs med air condition og å være bekymret for om ungen var tilstrekkelig hydrert. Danmark og Sverige har veldig mye fint å by på, bare det å være på et annet sted er jo spennende i seg selv, Norge og. 

Hva har dere foreldrene lyst til å gjøre? Det definerer nok ferien langt mer enn ettåringen, den har ikke så mange ønsker 😊

Takk for svar! Er egentlig bare ute etter en slappe av ferie med tilgang til basseng og strand og tenkte rundt begynnelsen av juni. vi er begge fra varmere land så hun har nok litt pigmenter fra før og tåler nok litt bedre varme om jeg ikke bommer helt, selvfølgelig alt med måte. vi tenkte egentlig på tyrkia eller albania men ja ville forhøre meg her om noen hadde konkrete tips eller erfaringer

AnonymBruker
Skrevet
alfathealfa skrev (3 timer siden):

Man kan i utgangspunktet ta med en ettåring hvorsomhelst, men et så lite barn skal ikke eksponeres for sterk sol og varme. De har en veldig liten kropp og kan fort bli dehydrert, det kan være en helserisiko for så små barn. Foreldre i varme strøk har ikke kidsa sine ute i sola (ofte foretrekker de selv å være i skyggen på stranda, også).  Så det kan bli en litt mismatch i forhold til hva mange nordmenn ønsker å få ut av sydenturer. Det er kjempefint å kunne bruke morgenene og kveldene slik de lokale gjør, og ta seg en siesta midt på dagen. Gjerne ha et minikjøkken el.l. så man kan ordne mat til ettåringen uten å gå ut hele tiden. Mallorca er et flott alternativ ut fra det du forteller. Hellas og Kanariøyene er veldig varmt om sommeren, egentlig for voksne, også. Så avbefales.

Hvis dere vil ha litt byliv også, Costa Brava ved Barcelona. 

Takk for svar! vi er egentlig ute etter bare basseng og strender, rolig plass, ikke så veldig turist mål da vi liker å ha det litt rolig rundt oss, ville du sagt at 25-30 kan bli for varmt om en har air bnb med tilgang til skygge og basseng ? (om det er relevant er hun en miks av to land som er ganske varme) og har også veldig mat vett (men selvølfelig ennå ikke opplevd varme på det nivået enda så vi vet jo ikke hvordan matlysten blir da...)

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på barnet. Vi hadde slike temperaturer hjemme den sommeren mitt ble født, og da var det generelt grinete og ute av form. Dere har vel litt erfaring fra før om hvordan barnet reagerer på varme ila. det første leveåret ?

Tenk også på tilgang til rask legehjelp om uhellet skulle være ute, og vær obs på at rask skifte av temperatur ved bruk av for kraftig luftavkjøling kan føre til sykdom. Jeg har arbeidet som reiseleder i varme land, og der var bronkitt en gjenganger hos både store og små.

Anonymkode: 476d7...36a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det kommer helt an på barnet. Vi hadde slike temperaturer hjemme den sommeren mitt ble født, og da var det generelt grinete og ute av form. Dere har vel litt erfaring fra før om hvordan barnet reagerer på varme ila. det første leveåret ?

Tenk også på tilgang til rask legehjelp om uhellet skulle være ute, og vær obs på at rask skifte av temperatur ved bruk av for kraftig luftavkjøling kan føre til sykdom. Jeg har arbeidet som reiseleder i varme land, og der var bronkitt en gjenganger hos både store og små.

Anonymkode: 476d7...36a

Tusentakk for respons! Ja varmen i Norge har hun stortrivdes me hevrtfall, men det er jo litt annerledes enn luften i andre land og, og ja det med aircondition er jo også viktig å huske på! Tar med slt i vurdering så setter veldig stor pris på tilbakemeldinger!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk og på vaksiner. Jeg har reist til Mallorca med en ettåring, det var i mai så temperaturen var ikke noe problem, og vi framskyndet MMR-vaksinen. Men ungen klarte jo å få RS-virus! Det var en ganske skummel opplevelse å kjøre ambulanse mens ungen fikk oksygen og medisiner.. Ble en natt på sykehus og, og flere runder med medisiner. 

Er det mulig å dra til hjemlandet til en av dere? Sånn at dere kjenner systemet og språket ikke minst, det var overraskende vanskelig å finne noen som var kvalifisert til å snakke med oss. Selv om de var helt ok i engelsk så var de ikke gode nok til å kunne uttale seg medisinsk. Det er veldig, veldig skummelt når ungen din har tydelige pustevansker og ingen kan fortelle deg hverken hva som skjer eller om dette kommer til å gå bra 😩

• Liker 1
Skrevet

Vi reiste til Bulgaria midt på sommeren når eldste barnet var 7 måneder. Var null stress og vi koste oss masse. Badet mye i bassenget på hotellet og litt på stranden. Var inne sår barnet skulle sove enten på rommet vårt eller det sov i vognen mens vi prøvde å holde oss i skyggen. Når vi gikk på restaurant om kvelden var det svært ofte at barnet ble tullet med og underholdt av ansatte. Veldig kjekk tur. Vi er norske men veldig glad i varme. Barna våre er også veldig glad i varme enda. De er nå tenåringer. 

Anonymkode: a8367...152

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...