Gå til innhold

Overgangsalder- hormoner


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et spørsmål til deg som bruker hormoner på grunn av overgangsalder. Hvilke hormoner tar du og hvordan hadde du det før og etter hormoner. 
 

Anonymkode: e11b7...e2c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tar de legen anbefaler og skriver ut tilpasset meg og mitt behov basert på mine verdier og symptomer. Har det bedre med medisinsk behandling. 

Anonymkode: 64a68...c85

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Lenzetto og hormonspiral. Tar også omega 3, kalsium og magnesium glysinat. Sover hele netter igjen og har eller en reduksjon på rundt 75% av symptomene jeg har slitt med. 

Endret av elisabeth30
Skrev feil ord
AnonymBruker
Skrevet
elisabeth30 skrev (1 minutt siden):

Lenzetto og hormonspray. Tar også omega 3, kalsium og magnesium glysinat. Sover hele netter igjen og har eller en reduksjon på rundt 75% av symptomene jeg har slitt med. 

Lenzetto ER hormonspray, så kanskje du mener Lenzetto og evt Utrogestan som er progesteron? 😃

Anonymkode: fe23c...155

AnonymBruker
Skrevet

Lenzetto hormonspray(3 sprayer daglig), Testogel (1/10 pose daglig) og så har jeg hormonspiral.

Har hatt stor hjelp av østrogen òg testosteron. Men måtte ha begge deler, energien kom ikke tilbake kun med østrogen.

Anonymkode: e5f54...4e4

Skrevet

Jeg tar Activelle. Grunnet andre omstendigheter så var det aldri aktuelt med noen av de andre. Det har fungert veldig bra for min del og har ikke hatt noen plager. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Lenzetto hormonspray(3 sprayer daglig), Testogel (1/10 pose daglig) og så har jeg hormonspiral.

Har hatt stor hjelp av østrogen òg testosteron. Men måtte ha begge deler, energien kom ikke tilbake kun med østrogen.

Anonymkode: e5f54...4e4

Hvordan fikk du testosteron? Jeg er plaget med null overskudd, går på østrogen og gestagen, og har lest om og tenkt at jeg burde prøve testosteron, men har hørt at for å få det må man si at man har manglende sexlyst. 

Anonymkode: 31df5...3d2

AnonymBruker
Skrevet

Bruker Sequidot hormonplaster. 
Hetetoktene er borte og jeg føler meg generelt friskere. Men nå er det leveringsproblemer og jeg har kun nok til 2 uker. Vet ikke hva jeg skal gjøre når jeg går tom.

Anonymkode: 1c4e1...bab

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Lenzetto ER hormonspray, så kanskje du mener Lenzetto og evt Utrogestan som er progesteron? 😃

Anonymkode: fe23c...155

Haha, hormonspiral skulle det står rettet opp i nå 🤪

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvordan fikk du testosteron? Jeg er plaget med null overskudd, går på østrogen og gestagen, og har lest om og tenkt at jeg burde prøve testosteron, men har hørt at for å få det må man si at man har manglende sexlyst. 

Anonymkode: 31df5...3d2

Har du det da? Ellers mangler du sannsynligvis ikke testosteron.

Anonymkode: af2a3...a86

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går foreløpig bare på progesteron når det blir for mye blødningskluss. Men kjenner at kroppen er i ferd med å slite mer og mer...  - så det er til vurdering om jeg skal begynne på østrogen, men har ikke kommet dit helt enda. Jeg er egentlig skeptisk, ettersom jeg har hatt mye østrogendominans tidligere, og har egentlig gått mer eller mindre på progesteron kurer siden jeg var rundt 30. Er nå 48. 

Anonymkode: 513da...865

AnonymBruker
Skrevet

Estradot hormonplaster og Slinda p-piller. Hetetoktene forsvant og jeg sover bedre. 
Sliter mest med psyken nå. 

Anonymkode: f6449...959

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Estalis hormonplaster og har ingen overgangsplager etter ca ett års bruk. J

Før hormoner slett jeg med søvn og oppvåkning, hetetokter, humørsvingninger, vektøkning, tørrhet og håravfall bl.a. 

Hormonplaster har minimert svimmelheten min (krystallsyke), som var hovedgrunnen til at jeg startet med det.

Bor i Oslo og har aldri hatt problem med å få tak i det.

Anonymkode: c5de9...720

AnonymBruker
Skrevet

Lenzetto (to spray) og utrogestan. Hetetokter forsvant. 

Anonymkode: 31f31...6f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2026 den 15.40):

Dette er et spørsmål til deg som bruker hormoner på grunn av overgangsalder. Hvilke hormoner tar du og hvordan hadde du det før og etter hormoner. 
 

Anonymkode: e11b7...e2c

Jeg bruker både østrogen (plaster), progesteron (hormonspiral) og testosteron (gel). Startet på hormoner etter anbefaling fra gynekolog, da jeg var litt tidlig ute med å bli postmenopausal, ikke på grunn av symptomer. Fikk også tilbud om testosteron for å se om det ga ytterligere bedring.
Det jeg har vært plaget med er vel mest psyken. Lavgradig depresjon/dystymi, mye bekymring og svært lav selvtillit. Ja, og dårlig sexlyst da. Psyken har bedret seg litt etter oppstart av østrogen og progesteron, men håper på enda bedre psyke og selvtillit + litt mer fres i sexlysten etter noen uker/måneder på testosteron. Er fremdeles i startgropa med testo, så vi får se.

Anonymkode: 370f8...eca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2026 den 16.18):

Hvordan fikk du testosteron? Jeg er plaget med null overskudd, går på østrogen og gestagen, og har lest om og tenkt at jeg burde prøve testosteron, men har hørt at for å få det må man si at man har manglende sexlyst. 

Anonymkode: 31df5...3d2

Jeg fikk hos privat gynekolog. Klagde mest på manglende selvtillit og energi, og nevnte lav sexlyst mer i en bisetning. Hun sa vi kunne prøve, men advarte om at bruk utover to år ikke er nok forsket på til å kunne slå fast om det er trygt. Merker jeg ingen virkning etter tre måneder, slutter jeg med det.

Anonymkode: 370f8...eca

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det helt jævlig på alle måter før jeg begynte på hormonene. Symptomene rullerte mellom en rekke psykiske og fysiske plager og drev meg fullstendig til vanvidd. Nå føler jeg meg mer stabil og har mindre plager.

Anonymkode: 3b698...9bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...