AnonymBruker Skrevet 31. mai #1 Skrevet 31. mai Jeg leste en artikkel (Tønsbergs blad) om en nybakt mor som hadde fått en negativ kommentar om at hun hadde svøpt barnet sitt. Det ble kommentert at det var utlendinger som gjør det. Jeg tror jeg så ut som et levende spørsmålstegn da jeg leste dette, for jeg skjønte ikke problemet. Jeg er norsk, og jeg ble svøpt som baby, og svøpte også mine (norske) barn. Hva er problemet med det? Svøpes ikke lenger norske spedbarn? Anonymkode: 7b809...00c 1
Mezzosoprena Skrevet 31. mai #2 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg leste en artikkel (Tønsbergs blad) om en nybakt mor som hadde fått en negativ kommentar om at hun hadde svøpt barnet sitt. Det ble kommentert at det var utlendinger som gjør det. Jeg tror jeg så ut som et levende spørsmålstegn da jeg leste dette, for jeg skjønte ikke problemet. Jeg er norsk, og jeg ble svøpt som baby, og svøpte også mine (norske) barn. Hva er problemet med det? Svøpes ikke lenger norske spedbarn? Anonymkode: 7b809...00c Det gjorde ikke jeg for snart 30 år siden heller... 7
AnonymBruker Skrevet 31. mai #3 Skrevet 31. mai Jeg har aldri skjønt poenget med å ta fra et lite barn bevegelsesfriheten. Barn spreller og gjør det av en grunn. Anonymkode: 6cbcc...ba8 11 1 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai #4 Skrevet 31. mai Tror man sluttet anbefale svøping rundt 1950 sånn ca. Hvor gammel er du? svøping kan roe barnet fordi det føles trygt men hindrer bevegelsesfriheten og forsinker derfor utviklingen av styrke Anonymkode: ede0c...aab 8 11
Virrevirrevapp Skrevet 31. mai #5 Skrevet 31. mai Det er vanlig å legge noe rundt barn så de blir varme og får sove, men ikke å svøpe det tett. 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #6 Skrevet 31. mai Jeg bruker en svøpe-sovepose når baby skal sove. Ikke stramt, men holder armene inntil kroppen. Baby føler seg trygg da det ligner på livet i magen, og mororefleksen vekker dem ikke. Anonymkode: dbba9...5bb 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #7 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg bruker en svøpe-sovepose når baby skal sove. Ikke stramt, men holder armene inntil kroppen. Baby føler seg trygg da det ligner på livet i magen, og mororefleksen vekker dem ikke. Anonymkode: dbba9...5bb Men babyer skal våkne. Det er en grunn til det. Anonymkode: 8c7be...f39 8 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai #8 Skrevet 31. mai Mine barn er nå 20 og 25, svøpte aldri de. Og kjenner ingen andre som har svøpt babyene sine. Anonymkode: 3cc65...38e 5
RaraA Skrevet 31. mai #9 Skrevet 31. mai Jeg fødte i 2024 og ble vist hvordan å svøpe - både på sykehuset og barsel i distrikt. Gjorde det bare en kort stund da baby ikke virket å trives med det 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #10 Skrevet 31. mai Jeg er født på 60-tallet og ble ikke svøpt.😅 Anonymkode: f31e7...4f8 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #11 Skrevet 31. mai Svøpe nyfødte (og det å ta på dem lue når de skal sove) er sånn jeg bare trodde de gjorde i amerikanske serier og filmer... Ingen av mine tre barn er svøpt og det var ikke noen som snakket om det heller noengang. Eldste min er født på slutten av 80-tallet. Anonymkode: a582c...3be 4 1 2
NoaideBiehtar Skrevet 31. mai #12 Skrevet 31. mai Det har ikke vært veldig vanlig i Norge de siste 50 åra hvertfall? 🤷 Men er alltids en og annen som gjør det. I USA er det vel mer vanlig. Jeg har aldri svøpt, men hadde barna mye i sjal, som jo gir samme effekt, bare at de får nær kontakt i tillegg. Som med alt annet som gjelder babyer så er det perfekt metode for noen og bortkastet for andre. 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai #13 Skrevet 31. mai Da jeg gikk på barneskolen på 80-tallet husker måtte lærene forklare dette med svøping når det var snakk om det i juleevangeliet, ingen av barna visste hva det var. Jeg er ganske sikker på at de sa at det var noe man gjorde i gamle dager. Anonymkode: edd47...da9 1 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai #14 Skrevet 31. mai Vet ikke om det kan kalles svøping, men når våre var nyfødte (yngste er 26) ble de pakket inn i et helseteppe, de hadde armene frie, men ble stødigere å håndtere. Dette ble vi vist på sykehuset. Anonymkode: 48b72...86b 1
Virrevirrevapp Skrevet 31. mai #15 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Vet ikke om det kan kalles svøping, men når våre var nyfødte (yngste er 26) ble de pakket inn i et helseteppe, de hadde armene frie, men ble stødigere å håndtere. Dette ble vi vist på sykehuset. Anonymkode: 48b72...86b Svøping er strammere
AnonymBruker Skrevet 31. mai #16 Skrevet 31. mai Født 81 og ble ikke svøpt da😅 Anonymkode: 89b82...bbc 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #17 Skrevet 31. mai Har aldri hatt noe behov for det nei Anonymkode: 99352...559 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #18 Skrevet 31. mai Det er helsesykepleiere i dag som anbefaler svøping, og det er ikke ikke anbefalt. Det kan anbefales i veiledning om man har nyfødte som ikke klarer å finne roen for eksempel. Det handler om at nyfødte ikke har kontroll over kroppen sin og holder seg selv våken når det driver og veiver rundt på disse armene sine. Og at det er vant til å leve i et trangt miljø (livmor). Jeg kjenner noen få som har svøpt barna sine og mange som ikke gjør det. Selv skulle jeg nok ønske jeg hadde svøpt min eldste ihvertfall, men jeg lærte aldri det. Anonymkode: 590b4...d3b 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai #19 Skrevet 31. mai Min som er født i 2005 hadde garantert likt å bli svøpt. Hun sovnet alltid ekstremt mye fortere om vi "holdt" armer og bein så hun ikke fikk rørt på dem noe særlig, særlig hvis hun var overtrøtt eller overstimulert.... De andre var ikke sånn, men hadde jeg tenkt på det da, så hadde jeg jammen gjort det med henne.... Anonymkode: 935f0...6d3 2
blue0rchid Skrevet 31. mai #20 Skrevet 31. mai Mine to barn fant roen fortere og var mye lettere å legge og bysse i søvn når de ble svøpt, så det gjorde jeg de første par månedene eller deromkring, husker ikke akkurat hvor lenge. De er nå 3,5 og 1,5 år gamle. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå