Gå til innhold

Hjelpemiddel for bedre grep i markløft?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva fungerer best? 

Løftestropper? Flytende kalk? Grip glue? Løftepads? Hansker? 

Anonymkode: c3161...efa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet med grepet? 

Små hender? Klam? Svak i klypa?

Jeg holder overhåndsgrep med ene hånda og underhåndsgrep med andre. 

Husk at det er beina/bakside  som gjør løftet, ikke armene 

Anonymkode: adea5...6bd

Skrevet

Løftestropper. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hva er problemet med grepet? 

Små hender? Klam? Svak i klypa?

Jeg holder overhåndsgrep med ene hånda og underhåndsgrep med andre. 

Husk at det er beina/bakside  som gjør løftet, ikke armene 

Anonymkode: adea5...6bd

For svakt grep. Stanga sklir ut av hendene og det begrenser meg i potensialet for å trene de større muskelgruppene. Grepsstyrke har ikke med armene å gjøre. Tusen takk, har prøvd å holde over- og under. Det hjelper litt, men fra 60kg fungerer det ikke mer.

TS 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For svakt grep. Stanga sklir ut av hendene og det begrenser meg i potensialet for å trene de større muskelgruppene. Grepsstyrke har ikke med armene å gjøre. Tusen takk, har prøvd å holde over- og under. Det hjelper litt, men fra 60kg fungerer det ikke mer.

TS 

Jeg bruker løftestropper. Hjelper veldig.

Anonymkode: 5a57c...c2d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker stropper, da slapper jeg mer av i hånda enn med kalk og har bedre grep enn hansker slik at løftet mitt totalt sett blir bedre. 

Anonymkode: 4f091...482

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På tide å trene hendene og da.. 60 er ingenting. Såpass bør du faktisk klare. 

Evnt løftestropper.

Anonymkode: 2e4a2...464

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Evnt løftestropper.

Det ene trenger ikke komme i veien for det andre. 🙂 

Jeg varmer opp uten stropper, og så gjør jeg hovedløftene med, for at grepet ikke skal begrense meg. Etterhvert som man løfter tyngre i markløft vil også oppvarmingssettene bli tyngre, og grepet sterkere. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS 

Du må trene grepet ditt. Henge fra en stang så lenge du kan. Holde en relativt tung vektstang så lenge du kan. Det er ikke meningen at du skal løfte tyngre enn du faktisk evner å holde. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Evnt løftestropper.

Typisk, droppe innom med kritikk. Jeg klarer ikke 60 kg med mitt grep. Sånn er det uavhengig av hva en selvutnevnt bedreviter mener jeg burde klare. Ferdig snakket. Resten av kroppen er veltrent og har mye å gå på.

Du har godt grep du, som griper etter halmstrå i forsøk på noe å kritisere andre for😉

NoaideBiehtar skrev (13 minutter siden):

Det ene trenger ikke komme i veien for det andre. 🙂 

Jeg varmer opp uten stropper, og så gjør jeg hovedløftene med, for at grepet ikke skal begrense meg. Etterhvert som man løfter tyngre i markløft vil også oppvarmingssettene bli tyngre, og grepet sterkere. 

Tusen takk for godt tips!

Kratos skrev (12 minutter siden):

Du må trene grepet ditt. Henge fra en stang så lenge du kan. Holde en relativt tung vektstang så lenge du kan. Det er ikke meningen at du skal løfte tyngre enn du faktisk evner å holde. 

Trener grep parallelt. Jo, det er meningen, fordi resten av kroppen min er mer enn sterk nok.

TS

• Liker 2
Skrevet
Kratos skrev (12 minutter siden):

Jo, i markløft er det meningen, med mindre man konkurrerer. Hvorfor la grepet begrense løftet når man ikke må? Markløft er for å trene ben og rygg, ikke hender. 

Jeg trente uten stropper i årevis før jeg endelig tok til fornuft. Skjønner ikke hva jeg kasta bort tiden på. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (1 time siden):

Jo, i markløft er det meningen, med mindre man konkurrerer. Hvorfor la grepet begrense løftet når man ikke må? Markløft er for å trene ben og rygg, ikke hender. 

Jeg trente uten stropper i årevis før jeg endelig tok til fornuft. Skjønner ikke hva jeg kasta bort tiden på. 

Grepet er en sentral del av stabiliseringen i løftet.

Skrevet
Kratos skrev (1 time siden):

Grepet er en sentral del av stabiliseringen i løftet.

... Og? Bruk av stropper går ikke utover det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (55 minutter siden):

... Og? Bruk av stropper går ikke utover det. 

Enig. Bruk av stropper stabiliserer jo håndleddet/grepet, og unngår dermed at man kompenserer for et dårlig grep, ved bruk av andre muskler.

TS 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Flytende kalk og mixed grip gir deg ihvertfall noen kg ekstra, uten at du kan stole helt på stropper, så det er verdt å starte der!

Anonymkode: 455fa...e1f

• Liker 1
Skrevet

Brukte å bruke stropper, gikk over til å bruke grips fra gorilla wear,  funker kjempe bra!  Mindre vondt i håndleddene, gir støtte og selv om stanga og grepet får litt hjelp så må du fortsatt holde den på plass liksom. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Blingblingtahei skrev (2 timer siden):

Brukte å bruke stropper, gikk over til å bruke grips fra gorilla wear,  funker kjempe bra!  Mindre vondt i håndleddene, gir støtte og selv om stanga og grepet får litt hjelp så må du fortsatt holde den på plass liksom. 

Hva er forskjellen? Greide ikke helt å forstå på bildene. 🤔 

Skrevet (endret)

Jeg har/hadde litt av samme problemet. Det hjalp å trene på grepet med fjærbelastete håndklyper. Har sånne liggende på skrivebordet ved PCen og bruker dem av og til. Jeg kan ikke trene grepet ved å henge etter armene på grunn av problemer med en skulder.

Jeg mener at markløft også bør også være trening for grepet, dvs. underarmene.  Grensen for grepet mitt går nå på ca 10 x 80 kg rumensk markløft. Men pga. litt svak rygg trener jeg vanligvis 10 rep på kun 60 - 70 kilo. Og jeg er 85 år om noen uker . . . og begynte å trene styrke to ganger i uken for litt over to år siden.

Endret av senior
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Endte med å kjøpe stropper, brukt de én gang og er veldig fornøyd!

senior skrev (4 timer siden):

Jeg har/hadde litt av samme problemet. Det hjalp å trene på grepet med fjærbelastete håndklyper. Har sånne liggende på skrivebordet ved PCen og bruker dem av og til. Jeg kan ikke trene grepet ved å henge etter armene på grunn av problemer med en skulder.

Jeg mener at markløft også bør også være trening for grepet, dvs. underarmene.  Grensen for grepet mitt går nå på ca 10 x 80 kg rumensk markløft. Men pga. litt svak rygg trener jeg vanligvis 10 rep på kun 60 - 70 kilo. Og jeg er 85 år om noen uker . . . og begynte å trene styrke to ganger i uken for litt over to år siden.

Wow, 85 år!!! Så inspirerende du er. Det er aldri for sent å begynne med trening:) Det må jo være godt for en sunn og frisk alderdom også. Takk, skal vurdere å kjøpe meg håndklyper. Jeg trives heller ikke med å henge etter armene.

TS

Skrevet

Du har fått mange tips om stropper her, og det skal du få av meg også :)

jeg anbefaler Versa Gripps. Helt fantastisk.

jeg har mange skader i underarmene. Jeg kunne ikke trent rygg uten Versa Gripps.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...