AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Skrevet 6 timer siden Fruen i huset har dårlige tenner, mangler masse viktige tenner og gjenværende tenner er pill råtne. Tannlegene ho har vært hos vil ikke trekke de og sette inn hel protese, men vi mener dette er nødvendig og beste på lang sikt. Sånn som det er nå, blir det som å male ett råttent hus 🤷 Har noen erfaringer med tannleger i utlandet? Tenker på steder som ikke er sånn alt for langt unna, men Tyrkia/Polen feks. Ser på mange nettsteder at de skriver pris på hel protese på rundt 20 000,- 🤷 Kan det stemme? Syns det var voldsomt billig, nesten skummelt billig. Anonymkode: 4c10b...859
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Skrevet 5 timer siden Man skal være forsiktig med tannlege i utlandet, det kan fort blir dyrt og betale billig der. Det er rødt flagg når helprotese koster kun 20000 kr i i utlandet. Tanntrekking osv kommer nok i tillegg. Husk og at blir det problemer i etterkant så kan hun få problemer med at tannleger i Norge vil fikse det etterpå. Det er mange så har fiksa i utlandet og fått store problemer i etterkant. Er jo rart at ikke tannlegen hennes har kommet opp med en plan så dette kan bli fikset de fleste tannleger har betalingsplan og i noen tilfeller kan man ha rett til å få hjelp via Helfo til og dekke noe av behandlingen. Dere bør være veldig skeptisk til billige tilbud i utlandet. Anonymkode: a3029...085 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man skal være forsiktig med tannlege i utlandet, det kan fort blir dyrt og betale billig der. Det er rødt flagg når helprotese koster kun 20000 kr i i utlandet. Tanntrekking osv kommer nok i tillegg. Husk og at blir det problemer i etterkant så kan hun få problemer med at tannleger i Norge vil fikse det etterpå. Det er mange så har fiksa i utlandet og fått store problemer i etterkant. Er jo rart at ikke tannlegen hennes har kommet opp med en plan så dette kan bli fikset de fleste tannleger har betalingsplan og i noen tilfeller kan man ha rett til å få hjelp via Helfo til og dekke noe av behandlingen. Dere bør være veldig skeptisk til billige tilbud i utlandet. Anonymkode: a3029...085 Når jeg leser på norske tannlege sider så opererer de med rundt 15/17 000,- pr kjeve for protese, så er ikke noe voldsomt dyrere. Selvfølgelig kommer tanntrekking, bedøvelse osv utenom så totalen blir vel fort 60-100 000,- Ho får nok støtte til tannbehandling, men de vil på død og liv beholde hennes tenner. Noe vi er uenig i, fordi det blir hull i dem så fort ho glemmer å pusse de en dag 🤔 Anonymkode: 4c10b...859
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Når jeg leser på norske tannlege sider så opererer de med rundt 15/17 000,- pr kjeve for protese, så er ikke noe voldsomt dyrere. Selvfølgelig kommer tanntrekking, bedøvelse osv utenom så totalen blir vel fort 60-100 000,- Ho får nok støtte til tannbehandling, men de vil på død og liv beholde hennes tenner. Noe vi er uenig i, fordi det blir hull i dem så fort ho glemmer å pusse de en dag 🤔 Anonymkode: 4c10b...859 Hun får ikke hull i tennene av å ikke pusse tenner en dag eller to. Hun bør nok også se på kostholdet sitt, man får ikke et omfattende kariesproblem dersom man ikke stadig tilfører karbohydrater. Anonymkode: 07849...201 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hun får ikke hull i tennene av å ikke pusse tenner en dag eller to. Hun bør nok også se på kostholdet sitt, man får ikke et omfattende kariesproblem dersom man ikke stadig tilfører karbohydrater. Anonymkode: 07849...201 Elsker karbohydrater, spiser også på natt. Pusser tennene vanlig, får ikke hull. Tenner er like forskjellige som resten av kroppen. Anonymkode: 5154f...044 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Skrevet 5 timer siden Du skal være veldig forsiktig med å gå til tannlege i utlandet. Hadde en del kollegaer som gjorde dette for et par år siden og det ble dobbel kostnad for først reiste de for å fikse alt og etter et halvt år begynte problemene og de måtte til tannlege her til lands for å ordne opp i rotet. De reiste ikke en gang til samme sted og alle sa de hadde gjort grundig research på forhånd... Ellers så har jeg og noen venner som reiser til utlandet men da til norske tannleger som har gode ordninger og de har ingen klager. Men de reiser jo da til land de allerede har bolig i så skal noe gjøres gjør de det der så det blir ingen ekstra kostnader om noe skal fikses siden de allerede er der. Hvor gammel er fruen? Det er jo ALLTID best med egne tenner, man kan ikke erstatte de med noe som er like bra. Nummer 2 blir jo implantater om hun har nok kjevebein? Har hun periodontitt ? Når du sier hun får hull i tennene bare hun ikke pusser de en dag så tenker jeg det er en overdrivelse men det viser jo at hun til tross for store problemer i munnen ikke holder den rein. For når man har så store problemer som hun har så tar man renholdet utrolig seriøst. Man glemmer ikke å pusse tennene og inntil hun klarer å styre på med renhold skikkelig så vil det være meningsløst å gjøre noe stor oppgradering verken her til lands eller utenlands,. Anonymkode: ec7fe...e34 2 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Skrevet 5 timer siden En kompis skryter av tannlege i Budapest som har norsk resepsjonist/tolk slik at det meste gikk på norsk. Han fikk en ukes gratis ferie som han sa. Vurderte det selv, men etter lønnsøkning valgte jeg behandling i Norge. Anonymkode: 57550...383
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Skrevet 4 timer siden Jeg har ikke noen konkrete råd, men jeg har tenkt på utlandet selv. Jeg har også veldig dårlige tenner. Får lett hull, har periodontitt og har skjeve tenner. Jeg pusser tennene to ganger om dagen og bruker tanntråd to ganger om dagen. Jeg er kvinne 40 og spiser normal mat, men en del småspising pga irritabel tarm. Jeg føler med henne! Anonymkode: 23672...237
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Elsker karbohydrater, spiser også på natt. Pusser tennene vanlig, får ikke hull. Tenner er like forskjellige som resten av kroppen. Anonymkode: 5154f...044 Javel. Men bakteriene som forårsaker karies bruker karbohydrater som næring. Ingen karbohydrater, ingen karies. Anonymkode: 07849...201 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Skrevet 4 timer siden Det hadde jeg ikke tatt sjansen på … Anonymkode: 691e6...6d6
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun får ikke hull i tennene av å ikke pusse tenner en dag eller to. Hun bør nok også se på kostholdet sitt, man får ikke et omfattende kariesproblem dersom man ikke stadig tilfører karbohydrater. Anonymkode: 07849...201 Hvis du tror kostholdet har noe å gjøre, så tar du helt feil her. For vi spiser og drikker stort sett det samme men jeg har aldri hull i tennene mine. Jeg er 38 år gammel, aldri hatt hull i mine tenner og er ikkno mer nøye enn ho er. Så jo, alle tenner er forskjellige. Anonymkode: 4c10b...859
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skal være veldig forsiktig med å gå til tannlege i utlandet. Hadde en del kollegaer som gjorde dette for et par år siden og det ble dobbel kostnad for først reiste de for å fikse alt og etter et halvt år begynte problemene og de måtte til tannlege her til lands for å ordne opp i rotet. De reiste ikke en gang til samme sted og alle sa de hadde gjort grundig research på forhånd... Ellers så har jeg og noen venner som reiser til utlandet men da til norske tannleger som har gode ordninger og de har ingen klager. Men de reiser jo da til land de allerede har bolig i så skal noe gjøres gjør de det der så det blir ingen ekstra kostnader om noe skal fikses siden de allerede er der. Hvor gammel er fruen? Det er jo ALLTID best med egne tenner, man kan ikke erstatte de med noe som er like bra. Nummer 2 blir jo implantater om hun har nok kjevebein? Har hun periodontitt ? Når du sier hun får hull i tennene bare hun ikke pusser de en dag så tenker jeg det er en overdrivelse men det viser jo at hun til tross for store problemer i munnen ikke holder den rein. For når man har så store problemer som hun har så tar man renholdet utrolig seriøst. Man glemmer ikke å pusse tennene og inntil hun klarer å styre på med renhold skikkelig så vil det være meningsløst å gjøre noe stor oppgradering verken her til lands eller utenlands,. Anonymkode: ec7fe...e34 Hvorfor sier dere at det handler om renhold? Tror dere virkelig at ho ikke pusser tenner?! Noen har dårligere tenner enn andre, ho sliter med munntørrhet og bruker medisiner som gir dårlige tenner som er dokumentert. Så kom ikke her å belære meg hvordan ho skal rengjøre tenner. Anonymkode: 4c10b...859
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor sier dere at det handler om renhold? Tror dere virkelig at ho ikke pusser tenner?! Noen har dårligere tenner enn andre, ho sliter med munntørrhet og bruker medisiner som gir dårlige tenner som er dokumentert. Så kom ikke her å belære meg hvordan ho skal rengjøre tenner. Anonymkode: 4c10b...859 Hvis jeg hadde belært deg om renhold så hadde jeg vel heller kommet med noe gnål om hvor viktig mellombørster er og det gjorde jeg ikke. Vet ikke hvorfor du tok deg så nær av at jeg kommenterte pussing da det var du som åpnet for det da du sa at hun fikk hull bare hun glemte å pusse en dag. Selvfølgelig har noen dårligere tenner enn andre men det endrer ikke det faktum at renholdet er viktig. Hvis hun har sykdom og medisiner som er årsak og i tillegg til tannkjøttsykdom så er jo noe dekket her og hvis hun har så store problemer så er det vel mer fornuftig å ta det her i landet hvis generell helse ikke er så bra heller. Her kan du jo komme til tannlegen på dagen uten tanke for at du må ha fri fra jobb og hotell. Vinninga går opp i spinninga og jeg fastholder det at man skal beholde sine egne tenner så langt det lar seg gjøre. Men når lt kommer til alt så er jo dette noe dere avgjør selv, tannlegene her ikke vil trekke de og dere mener selv dere vet bedre så får dere jo bare ta dere en tur da. Anonymkode: ec7fe...e34 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvis du tror kostholdet har noe å gjøre, så tar du helt feil her. For vi spiser og drikker stort sett det samme men jeg har aldri hull i tennene mine. Jeg er 38 år gammel, aldri hatt hull i mine tenner og er ikkno mer nøye enn ho er. Så jo, alle tenner er forskjellige. Anonymkode: 4c10b...859 Du har vel bedre hygiene, da. Eller bedre bufferkapasitet i spyttet. Eller mer spytt. Selv den mest munntørre pasient kan unngå karies ved å tenke på kostholdet og svært grundig hygiene. Anonymkode: 07849...201
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå