Gå til innhold

Analprolaps, erfaringer med operasjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Tldr: Er det flere som har erfaring med anal prolaps? Levd med det, operert det, hvordan var det etter operasjonen? Etc

Jeg er en mann i 30-åra, som aldri har postet noe på kvinneguiden før. For ca 10 år siden ble jeg forstoppa, og i stedet for å fikse det med klyx eller noe annet fra apoteket, så satte jeg meg på do og pressa alt jeg kunne. Det endte med at jeg fikk anal prolaps. Det tok ei stund før jeg skjønte at noe var galt, men endte opp med å dra til lege, da jeg ikke fikk ut noe avføring eller luft i en periode. Jeg ble satt på movicol, og referert videre til gastro undersøkelse. Den første legen jeg møtte der virka som han hadde en dårlig dag. Han sjekka meg ut, sa at jeg hadde noen hemorider, men at jeg bare skulle komme tilbake hvis ting ble verre.

I det jeg går ned fra bordet, så sier jeg at jeg ikke vet hvor mye verre ting kan bli, da jeg ikke engang får ut luft. Han sier jeg skal klatre opp igjen, så setter han strikk på hemoridene. Jeg kommer hjem og ting virker mye bedre. Men blir aldri helt bra. Jeg ender opp med å få strikk satt, og undersøkes 13 ganger før de finner ut at jeg har analprolaps. Det som skjer er altså at jeg må få ut avføring uten å presse. Jeg må gå på do med en gang naturen kaller, bruke dokrakk, pusteøvelser og be til Gud om at det skal komme ut i 1 hel bit. Ellers kommer jeg til å gå resten av dagen med avføring i tarmen.

Jeg gikk forresten i over et år med å drikke visiblin, et fibersupplement som jeg ble anbefalt av lege, og hadde hele tiden følelse av at jeg hadde noe i tarmen. Det ødela forholdet mellom meg og kjæresten min, da jeg fikk store problemer med å være plasser uten do, og alt jeg trengte for å gå på do. Jeg slutta å drikke det, og regna ut hvor mye fiber jeg skulle ha fra vanlig mat i stedet. Da ble det bedre. Jeg har også brukt våtserviett for å rengjøre den delen av tarmen som kommer ut. Det er som en pute blåser seg ut av rompa, som gjør det veldig trangt for avføringen å komme ut. Lærte også i ettertid at det å bruke våtservietter på den, ikke var bra, så nå har jeg nylig slutta med det, og spyler meg heller i dusjen. Dette gjør jo også at jeg ikke kan dra og reise eller noe. Føler meg veldig fanget.

Jeg hadde nettopp en veldig god periode, avførings messig. Jeg hadde operert for noe urelatert, og måtte holde meg i ro i 2-3 uker. Det endte med at jeg tok det rolig i 2 måneder. Og da var avføringa egentlig helt perfekt. Fikk som regel ut alt i 1 push, med god konsistens. Tarmen kom fortsatt ut, men jeg fikk hvertfall tømt meg helt i denne perioden.

Så dro jeg på helgetur. Spiste fastfood og godteri, og kjente på fjerde dag da jeg skulle reise hjem at jeg var dårlig i magen. Nå har jeg vært tilbake til min gamle diett i snart over 2 uker, men er fortsatt dårlig. Noen ganger kjenner jeg at jeg må på do, men at det blir blokkert fra å komme ut. Ellers kommer det ut borderline løst, eller helt løst. Den følelsen av at noe er i tarmen, kommer og går. Helt jævlig. Jeg har samtidig som jeg ble dårlig i magen starta opp styrketreninga mi. Når jeg har vært hos legen har de alltid bemerket seg at jeg ser trent ut, og at det er veldig bra for anal prolaps. Men så viser det seg at å løfte ting ikke er bra i det hele tatt. Og nå har jeg vært helt alene i hele helga, og hatt det skikkelig tungt med tanken på at jeg ikke kan trene, gå på dass normalt, må operere, etc..

Hvis jeg setter meg på do å ikke får ut noe, så skrur angsten seg opp til 100. Må jeg på legevakta? Må jeg hasteoperers? Kommer de til å skjønne hva problemet er, når det tok spesialistene 13 forsøk på å finne det ut? Kommer det til å gå bra?

Jeg burde også legge til at ut i fra de 10 gastro legene jeg har møtt, så har 9 av de sagt en form for "jeg hadde ikke ville gjort det", når det kommer til prat om operasjonen. Fordi det er lett å få infeksjon i det området og sånne ting. Det gjør meg jo ekstra redd nå som jeg kjenner jeg nesten bare må ta den.

Jeg ville prøve å leve med det, mest fordi jeg er livredd for operasjonen og at det faktisk kan bli verre etterpå, og jeg kverner noe så sykt på hva jeg skal gjøre. Legene har sagt at jeg bare skal si i fra, så opererer vi.

Er det noen som har erfaring? Hvordan var månedene etter operasjonen? Hvordan gikk det med å holde avføring sånn at man ikke må presse? Ble det en suksess? Fikk du/dere tilbakefall? Og jeg vet det er skikkelig teit, men kan man trene og løfte vekter? Det er en av tingene jeg elsker mest å gjøre, og det hadde vært et gigantisk tap for meg å ikke kunne fortsette med det.

Endret av Holdmeganonym
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De  kunne lagt ut en midlertidig stomi for å unngå infeksjon etter en operasjon. Har det vært et alternativ du er blitt presentert for?

Anonymkode: e05a8...897

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De  kunne lagt ut en midlertidig stomi for å unngå infeksjon etter en operasjon. Har det vært et alternativ du er blitt presentert for?

Anonymkode: e05a8...897

Nei, det har jeg ikke hørt om. Ante ikke at man kunne ha midlertidig stomi. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble operert for rektumprolaps  fire ganger, i tjueårene. Fikk tilbakefall hver gang. Endte opp etter eget valg med colostomi til slutt. jeg har hørt at operasjonsmetodene har blitt bedre nå en den gang.

Er analprolaps noe annet?

jeg synes det er rart at de ikke vil operere på grunn av infeksjon. Er alle legene knyttet til ett sykehus? Hvis det er et mindre sykehus, kan du få vurdering på et større ett?

Anonymkode: faf9e...44b

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg ble operert for rektumprolaps  fire ganger, i tjueårene. Fikk tilbakefall hver gang. Endte opp etter eget valg med colostomi til slutt. jeg har hørt at operasjonsmetodene har blitt bedre nå en den gang.

Er analprolaps noe annet?

jeg synes det er rart at de ikke vil operere på grunn av infeksjon. Er alle legene knyttet til ett sykehus? Hvis det er et mindre sykehus, kan du få vurdering på et større ett?

Jeg har forstått det sånn at rektum prolaps er verre og vanskeligere å operere. At det kommer mye lengere ut enn det anal prolaps gjør. Kan jeg spørre hvor lenge siden det er du opererte? De sa ikke at de ikke ville operere, men at det kunne bli trøbbel med sying og infeksjon i akkurat det området, så man ville helst unngå det. Kan jeg også spørre deg hvordan det går å ha stomi? 

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke erfaring selv, men kjenner en som er operert for rektalprolaps. Dette ble gjort ved kikkhullsoperasjon gjennom magen. Altså ikke noe utvendig inngrep i endetarmsområdet.

De gikk inn gjennom flere hull i magen, og festet tarmen fast i vevet. Altså på en måte heiste tarmen lenger opp og festet den slik at den ikke skulle smette ut rektalt. De brukte et slags syntetisk nett som ble plassert slik at tarmen holder seg på plass.

Ingen perforering av tarmen, ikke noe operasjonssår som var utsatt for tarmbakterier.

Men dette var altså rektalprolaps. Iflg chatgpt så er analprolaps egentlig det samme som hemorider?

Anonymkode: 94773...4e3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Holdmeganonym skrev (6 timer siden):

Jeg har forstått det sånn at rektum prolaps er verre og vanskeligere å operere. At det kommer mye lengere ut enn det anal prolaps gjør. Kan jeg spørre hvor lenge siden det er du opererte? De sa ikke at de ikke ville operere, men at det kunne bli trøbbel med sying og infeksjon i akkurat det området, så man ville helst unngå det. Kan jeg også spørre deg hvordan det går å ha stomi? 

jeg ble operert i 2003, 2005 og 2009. Jeg har hørt at operasjonsmetodene har endret seg siden den gang.

Livet med colostomi har gått veldig bra, men har blitt satt litt tilbake etter å ha hatt noen brokkoperasjoner.  Det er jo et stort inngrep å få stomi, så håper de kan fikse problemet ditt på en eller annen måte.  Er du i kontakt med andre som har samme type prolaps? Hva slags behandling har de gått for?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke erfaring selv, men kjenner en som er operert for rektalprolaps. Dette ble gjort ved kikkhullsoperasjon gjennom magen. Altså ikke noe utvendig inngrep i endetarmsområdet.

De gikk inn gjennom flere hull i magen, og festet tarmen fast i vevet. Altså på en måte heiste tarmen lenger opp og festet den slik at den ikke skulle smette ut rektalt. De brukte et slags syntetisk nett som ble plassert slik at tarmen holder seg på plass.

Ingen perforering av tarmen, ikke noe operasjonssår som var utsatt for tarmbakterier.

Men dette var altså rektalprolaps. Iflg chatgpt så er analprolaps egentlig det samme som hemorider?

Takk for svar! Ja, anal prolaps skal være litt mildere enn rektal. Derfor går man ikke inn i magen og heiser tarmen opp, men skjærer bort det overflødige i tarmen. Gikk det bra med den som ble operert?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

jeg ble operert i 2003, 2005 og 2009. Jeg har hørt at operasjonsmetodene har endret seg siden den gang.

Livet med colostomi har gått veldig bra, men har blitt satt litt tilbake etter å ha hatt noen brokkoperasjoner.  Det er jo et stort inngrep å få stomi, så håper de kan fikse problemet ditt på en eller annen måte.  Er du i kontakt med andre som har samme type prolaps? Hva slags behandling har de gått for?

Tusen takk for svar! Godt å høre at det har gått fint med stomi. Brokk er jeg ikke kjent med, må nesten google det. Jeg har skjønt at det er veldig normalt og uproblematisk å leve med stomi? Jeg finner desverre ingen andre som har operert for anal prolaps, det var derfor jeg måtte ty til å lage denne tråden. Kanskje den kan hjelpe noen andre som googler problemet i framtiden også..

AnonymBruker
Skrevet

Dette begrenser jo livet ditt slik at stomi er bedre enn å måtte leve slik. 

Jeg har ikke tatt operasjonen selv, men en bekjent har nylig operert igjen etter midlertidig stomi. Var ikke 100% sikkert at de ikke måtte tilbake til stomi, men han synes det var et mye bedre liv uansett. Ser også ut som det ikke blir nødvendig med stomi igjen. 

Han kaller dette å ha fått livet tilbake. Ja det gjorde han allerede da han hadde stomi. 

Anonymkode: 6a5ab...fbc

AnonymBruker
Skrevet
Holdmeganonym skrev (3 minutter siden):

Takk for svar! Ja, anal prolaps skal være litt mildere enn rektal. Derfor går man ikke inn i magen og heiser tarmen opp, men skjærer bort det overflødige i tarmen. Gikk det bra med den som ble operert?

Ja, det gikk bra. Hadde dårlig livskvalitet før operasjon, fikk et nytt liv etter🥰

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare si at jeg har full medfølelse med deg. Dette er kjipt. Men det finnes løsninger. Hør med flere leger før du bestemmer deg for operasjon eller ei, f.eks privat på Aleris for en second opinion. Lykke til! 

Anonymkode: a1f61...7a7

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det gikk bra. Hadde dårlig livskvalitet før operasjon, fikk et nytt liv etter🥰

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive. Det er godt å høre, selv om jeg ikke skal ha samme operasjonen. Det hjelper sikkert mange stressa googlere i framtida også 😆

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vil bare si at jeg har full medfølelse med deg. Dette er kjipt. Men det finnes løsninger. Hør med flere leger før du bestemmer deg for operasjon eller ei, f.eks privat på Aleris for en second opinion. Lykke til! 

Anonymkode: a1f61...7a7

Tusen takk for det! Jeg så nettopp på en konsultasjon til Aleris, og det var utrolig dyrt. Men jeg tipper jeg kommer til å booke en time snart

Endret av Holdmeganonym
Skrivefeil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...