AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Skrevet 5 timer siden ..sier folk det? Det heter : I Stryn! Måtte bare blåse ut litt,for slike feil irriterer meg.Til og med nyhetsoppleseren i radio sa det i dag!🫣 Anonymkode: 6121b...b8b 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Skrevet 5 timer siden De sier på Gjøvik også. Går ann å si i. Men slikt er stedsbunnet. Noen steder sier man på, andre i. Så regner med stryn da er ett av de stedene de sier på. Anonymkode: a002f...39d
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Skrevet 5 timer siden Sånne feil skjer hele tiden med mange steder. Anonymkode: 92c71...0f9
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Skrevet 5 timer siden Ja, en kan si PÅ i stedet for I. Anonymkode: ab94e...f55
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, en kan si PÅ i stedet for I. Anonymkode: ab94e...f55 Er fra fylket og har aldri hørt noen herfra si :På Stryn..Virker like galt som jeg skulle sagt: På Oslo,f.eks. TS. Anonymkode: 6121b...b8b 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Skrevet 4 timer siden Er flere steder det er litt hipp som happ. Hamar, Gjøvik, Lillehammer, Kongsberg, Røros, Oppdal, Tynset etc. Typiske fjellsteder blir det gjerne brukt "på". Du ville aldri sagt på Bergen, og jeg er enig i at Stryn ikke høres riktig ut å si "på". Men så er kj-lyden på vei ut og selv Oslo-folk sier tykk L, så språket er i endring. Anonymkode: 215d8...cef
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Skrevet 4 timer siden Preposisjoner og stedsnavn ER komplisert. Det finnes retningslinjer, men ikke en fullstendig grammatisk regel. Preposisjonen er ofte en del av selve stedsnavnets brukstradisjon. Mao følger en lokal og etablert bruk, uansett om det virker logisk eller ei. Vi har også eksempler der både på og i er riktig i omtale av samme sted/kommune: Man omtaler da selve tettstedet som "på" mens resten av stedet beskrives som "i". Som journalist tar jeg rett som det er en telefon til lokalaviser eller andre på/i stedet jeg skriver om, rett og slett fordi jeg vil at ting skal være mest mulig riktig – samtidig som jeg vet at det sitter lesere der ute som evner å hekse seg opp for det minste feilskjær … Jeg er rimelig sikker på at jeg kan lage en "geografisk preposisjons-quiz" der den arge trådstarteren selv feiler på minst 50% av preposisjonene – rett og slett fordi det er ulike brukstradisjoner der ute. Anonymkode: da4fd...6a3 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er fra fylket og har aldri hørt noen herfra si :På Stryn..Virker like galt som jeg skulle sagt: På Oslo,f.eks. TS. Anonymkode: 6121b...b8b På Stryn kunne jeg fint si, akkurat som på Gjøvik. Anonymkode: ab94e...f55
AnonymBruker Skrevet 24 minutter siden #9 Skrevet 24 minutter siden Det er verre med barn som vokser opp og sier "på gaten" istedenfor i gaten Anonymkode: 7889f...162
AnonymBruker Skrevet 17 minutter siden #10 Skrevet 17 minutter siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er verre med barn som vokser opp og sier "på gaten" istedenfor i gaten Anonymkode: 7889f...162 Du leker i gata, og sykler på gata. Du syklrr faktisk på gata og fortauet Anonymkode: 6e52c...53f
AnonymBruker Skrevet 5 minutter siden #11 Skrevet 5 minutter siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du leker i gata, og sykler på gata. Du syklrr faktisk på gata og fortauet Anonymkode: 6e52c...53f Ja men de sier "vi leker på gaten" Anonymkode: 7889f...162
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå