Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i hele mitt liv vært glad i musikk, men nå begynner jeg å få nok. Alle steder, i alle sammenhenger får man tredd musikk nedover ørene. Og musikk som stort sett er ulidelig å høre på.

Er man på butikken er det musikk. På bussen og t-banen er det musikk. Er man på stranden, er det musikk. Er man i skogen er jaggu sjansen stor for at noen spiller musikk der også. Nå sitter jeg ute på verandaen, og må høre på naboens ræva jallamusikk.

Hvor går grensen for når det blir nok? Har vi helt sluttet å bry oss om omverdenen? Hva er grunnen til at vi er så avhengige av all denne støyen? Hva med å lene seg tilbake og lytte på stillheten av og til?

Anonymkode: f34d9...650

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hm, jeg hører svært lite musikk her jeg bor. Ingen musikk i butikken, ingen musikk her hjemme. Men så tar jeg ikke kollektivtrafikk heller. 

Ellers enig med deg. Jeg elsker stillhet. Har ofte verken musikk eller podcast/radio på i bilen, nyter stillheten.

Anonymkode: abe53...5a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hører ekstremt mye på musikk både hjemme og ute. Men har ikke tenkt over at det spilles overalt.

Anonymkode: f486b...3c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hører ekstremt mye på musikk både hjemme og ute. Men har ikke tenkt over at det spilles overalt.

Da håper jeg du bruker ørepropper eller lignende og lar være å plage omgivelsene med musikken din?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja!! Jeg er så enig. Det er spesielt plagsomt på restauranter og i butikker. Jeg snur i døra om det er for høy musikk på restauranter. 

Vi leser om flere og flere (unge) folk som stenger ute verden med høretelefoner og kaller seg lydsensitive, mens det skal spilles så mye musikk i omgivelsene. Er folk blitt så redde for å prate sammen? 

Anonymkode: c52f9...ec0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja!! Jeg er så enig. Det er spesielt plagsomt på restauranter og i butikker. Jeg snur i døra om det er for høy musikk på restauranter. 

Vi leser om flere og flere (unge) folk som stenger ute verden med høretelefoner og kaller seg lydsensitive, mens det skal spilles så mye musikk i omgivelsene. Er folk blitt så redde for å prate sammen? 

Anonymkode: c52f9...ec0

Ikke bare prate sammen, men bare være stille? Vi er av en eller annen grunn livredde for ro, og jeg skjønner ikke hvorfor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror folk blir avhengig av musikk, de takler ikke være alene med egne tanker. Kjenner mange som får panikk om de har glemt headsettet før de skal ta bussen i 20 minutter eller gå på butikken. Det er helt sinnsykt for meg.

Er heldigvis ikke noe særlig musikk på matbutikkene her, tror jeg aldri har hørt det. Men ja kjøpesenter, klesbutikker... Tror også det er for dempe støy fra skritt og skravling. Men at folk konstant må presse på andre musikk forstår jeg ikke. Jeg kan spille musikk veldig lavt inne og sitte ute selv, såvidt jeg hører musikken. Går jeg er par skritt ut på terassen og ned på gresset høres det ikke, så vet at naboene ikke plages. 

Hensyn er mangelvare på så mange måter i dagens samfunn.

Mens jeg skriver dette kjørte det russebuss forbi som står på fløyta....

Anonymkode: e5f84...578

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da håper jeg du bruker ørepropper eller lignende og lar være å plage omgivelsene med musikken din?

Alt ettersom. Er jeg ute og sykler eller går er det selvsagt headsett. Er jeg hjemme er det Sonos inne og JVC Partybox ute.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har i hele mitt liv vært glad i musikk, men nå begynner jeg å få nok. Alle steder, i alle sammenhenger får man tredd musikk nedover ørene. Og musikk som stort sett er ulidelig å høre på.

Er man på butikken er det musikk. På bussen og t-banen er det musikk. Er man på stranden, er det musikk. Er man i skogen er jaggu sjansen stor for at noen spiller musikk der også. Nå sitter jeg ute på verandaen, og må høre på naboens ræva jallamusikk.

Hvor går grensen for når det blir nok? Har vi helt sluttet å bry oss om omverdenen? Hva er grunnen til at vi er så avhengige av all denne støyen? Hva med å lene seg tilbake og lytte på stillheten av og til?

Litt enig. For meg er musikk lite viktig. Lytter aldri på selvvalgt musikk, men lytter mye på radio. Der er jeg mest opptatt av det som skjer mellom musikkspillingen. Selve musikken er ofte alt for høyt, og ofte de samme låtene som går om igjen og om igjen, uke etter uke, så blir drittlei. Blir ofte til at jeg justerer ned lyden når det er musikk på radioen og opp når det er prating.

Anonymkode: f80ff...8af

AnonymBruker
Skrevet

Tror du må flytte på landet for å unngå musikk 😄

Anonymkode: fce16...b13

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror du må flytte på landet for å unngå musikk 😄

Anonymkode: fce16...b13

Det er visst svaret på alt for at folk skal slippe å ta hensyn til omverdenen.

Men jeg skal love deg at det er ikke stort bedre på landet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er visst svaret på alt for at folk skal slippe å ta hensyn til omverdenen.

Men jeg skal love deg at det er ikke stort bedre på landet.

Ja, det er utrolig det der. Man skal altså ifølge KG bo i ei hytte i skogen, for ingen kan ta hensyn til omgivelsene. Unger skal få bruke som elefanter kl 05 om morgenen i ei boligblokk, man skal spille høylytt musikk ute, bruke gressklipper midt på natta, tåle ring på og spring på julaften. For hvis man mener at man skal ta hensyn til hverandre bør man heller bo som en eremitt.

Anonymkode: ee0bf...25b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har på lyd fra jeg står opp til jeg legger meg. Soverom rett ut til traffikert vei har jeg også, så det er støy om natten også.

Elsker det! Er en grunn til at jeg har valgt å bare bo i storbyer. Jeg har aldri skjønt de som jakter ro og stillhet. Det er ikke noe for meg.

Anonymkode: 68660...6c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ikke bare prate sammen, men bare være stille? Vi er av en eller annen grunn livredde for ro, og jeg skjønner ikke hvorfor.

Ro får en til å tenke og reflektere over en selv, andre og eget liv. Og det er det mange som ikke takler. 

Anonymkode: cc1e0...e21

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, det er utrolig det der. Man skal altså ifølge KG bo i ei hytte i skogen, for ingen kan ta hensyn til omgivelsene. Unger skal få bruke som elefanter kl 05 om morgenen i ei boligblokk, man skal spille høylytt musikk ute, bruke gressklipper midt på natta, tåle ring på og spring på julaften. For hvis man mener at man skal ta hensyn til hverandre bør man heller bo som en eremitt.

Anonymkode: ee0bf...25b

👏👏👏

Anonymkode: cc1e0...e21

Skrevet (endret)

Bare fint med musikk. Så lenge det ikke spilles høy musikk på natta så det forstyrrer når folk skal sove.

Endret av GlitrendeSjokolade
AnonymBruker
Skrevet
GlitrendeSjokolade skrev (16 timer siden):

Bare fint med musikk. Så lenge det ikke spilles høy musikk på natta så det forstyrrer når folk skal sove.

Men du skjønner det, det er liksom ikke alle som syns det er fint. Det er faktisk ganske mange som ønsker å slippe.

AnonymBruker
Skrevet

Setter pris på musikk i butikker, har der med å snakke høyt til meg selv, mumler jeg kan musikken gjøre at folk ikke tror det har rablet helt.

Anonymkode: dd393...a5b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...