Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #1 Skrevet 18. april 2006 Jeg er 31 år og har brukt Trionetta p-piller siden jeg var 18. Jeg har nå 2 brett igjen og vurderer å skaffe en ny resept. Grunnen til at jeg er usikker er at jeg er redd for at jeg minsker mine sjanser for å bli gravid i fremtiden dersom jeg fortsetter. Jeg har hørt mange skremselshistorier om at langvarig p-pillebruk ødelegger fruktbarheten. En annen ting er at jeg gruer veldig for å be legen om ny resept. Hver gang får jeg kommentarer om at det er på tide å få barn hvis jeg har tenkt det og at tiden går fra meg o.l. Jeg blir rett og slett deprimert av det. Jeg har egentlig dårlig samvittighet og føler meg egoistisk for at jeg ikke har fått barn ennå. Jeg har vært gjennom et samlivsbrudd etter et veldig langt forhold men har ny kjæreste. Vi ønsker å ha tid sammen før barn kommer inn i bildet. Jeg ønsker å få tilbake ro og stabilitet i livet mitt før noe så viktig kan skje. Er det noen som har erfaringer med dette? Vil dere anbefale meg å fortsette eller slutte med p-pillen? Finnes det annen prevensjon som kan være et alternativ? Takknemlig for svar.
afr0dite Skrevet 18. april 2006 #2 Skrevet 18. april 2006 Jeg får lyst til å legen din! Noe så frekt!! Du bestemmer helt selv hva slags tempo du vil ta ting i! Kan ikke se hva som er egoistisk ved å ikke ville ha barn (enda)? Det er jo kjempeflott at du lar være, når du (enda) ikke vil!! Det er klart du skal få kose deg med kjæresten din, så lenge du trenger, til dere evt finner ut at dere ønsker barn! Ikke la noen stresse deg! Følg ditt eget tempo! Ring legen din og si at du vil ha henvisning til en HYGGELIG gynekolog! Eller gi h*n klar beskjed om at h*n ikke har noe med å blande seg inn i affærer h*n ikke har NOE med å gjøre!! Hvis du trives med å bruke p-piller, så fortsetter du! Men jeg ville også, om jeg var deg, spurt meg selv om hvorfor jeg hadde dårlig samvittighet.. I alle tilfeller, ikke føl deg presset til noe du ikke ønsker! Ring og bestill p-pillene dine sporenstreks!!! En ekstra til den frekke legen din!!!
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #3 Skrevet 18. april 2006 En annen ting er at jeg gruer veldig for å be legen om ny resept. Hver gang får jeg kommentarer om at det er på tide å få barn hvis jeg har tenkt det og at tiden går fra meg o.l. Jeg blir rett og slett deprimert av det. Jeg har egentlig dårlig samvittighet og føler meg egoistisk for at jeg ikke har fått barn ennå. ← Snøft! Bytt lege!
Iceglow Skrevet 19. april 2006 #5 Skrevet 19. april 2006 Først av alt, se om du klarer å finne en ny lege, og tenk gjennom på hva du og kjæresten din vil. Men på den andre siden, jeg forstår på en måte argumentet til legen, fruktbarheten senkes med alderen, og det er umulig å vite om du er i den gruppen som sliter etter p-pille slutt. Jeg gikk på en kopi av Trionetta (Trinordiol) som deg i ca 3 år, og hadde rundt 2 år hvor jeg neppe kunne ha blitt gravid (svært sjeldne menstruasjoner, og aner ikke om jeg hadde EL). Det er dessverre ikke uvanlig at det kan ganske lang tid før ting kommer i orden for enkelte. Vær klar over det, og tenk gjennom på om det er en risiko du ønsker å ta. Alternativer til p-piller finnes det heldigvis mengder av. Pessar, femcap, lee’s shield, osv er alle metoder som kan være aktuelle for deg, sikkerheten på de er mellom 80-90 %. Brukes de sammen med FAM/sykluskontroll og eventuelt kondom, så vil sikkerheten naturlig nok øke. Så hva er best for deg? Fortsette på pillene, satse på at du kommer i rute nærmest umiddelbart når du vil, eller slutte nå, og bruke annen prevensjon en periode? Les, tenk, og tenk over hva som betyr mest for dere på kort og lang sikt.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #6 Skrevet 19. april 2006 Hei, du P-piller reduserer ikke fertiliteten og gjør ikke kvinner infertile. Dette er godt dokumentert. Men man regner som en tommelfingerregel at det gjennomsnittlig tar 6 måneder før syklusen er i orden igjen etter p-pille bruk. Det betyr at noen får eggløsning med det samme de slutter på pillen, mens andre ikke får eggløsning før det har gått et år. En annen tommelfingerregel i medisinen, er at man sier gjerne til kvinner som ønsker å bli gravide, at de må regne med at det tar et år å bli gravid, hvis alt er i orden. Par som blir utredet for barnløshet får som regel ikke henvisning til spesialist før de har prøvd i 1-2 år, nettopp av denne årsak. En helt annen sak, er at fertiliteten avtar år for år, og mer per år etter 25-30 års alderen. Risikoen for problemer i svangerskapet og sykdom hos fosteret øker med alderen. Man ser på statistikk over Norden, at infertilitet er et kraftig økende problem, parallellt med at kvinner venter lenger og lenger med å få barn. Så for deg, innlegger, så må du ta et selvstendig valg sammen med din partner, basert på denne kunnskapen. Legens jobb er å gi deg god nok kunnskap til at du selv kan ta det valget som er riktig for deg. Det ville jo være trist, både for legen din og deg, hvis du om et par år oppsøker legen pga barnløshet..... Oppsummert bør du altså regne med at det vil ta opptil 1,5 - 2 år fra du prøver å bli gravid, til du faktisk blir gravid. Og husk, risikoen for spontan abort/svangerskapskomplikasjoner øker med alderen! På den annen side kan det jo hende at du blir gravid med èn gang også Slutt med p-pillen et halvt års tid før du har tenkt å prøve å bli gravid for alvor, så øker du sjansen for rask suksess, er mitt råd
Gjest Gjest_bolla_* Skrevet 24. april 2006 #7 Skrevet 24. april 2006 jeg ble graid etter 3 mnd etter jeg sluttet med trinordiol , har friske raske barn jeg. med andre mann tror jeg det gikk bare 2 mnd faktisk så det er vel litt forskjell fra menneske til menneske tenker jeg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå