Gjest Ninakanin Skrevet 17. april 2006 #1 Skrevet 17. april 2006 I juni skal jeg hente valpen min i Sverige, ca 3 timers kjøring fra Trondheim. Vi bor i Bergen... Planen er å fly til Trondheim, leie bil der, for så å sende ham med fly sammen med oss ned til Bergen. Hvor lang tid tar det å fly fra Trondheim til Bergen? Kan jeg ha ham i kabinen i reisebur? Eller har han best av å ligge i lasterommet? Og hva annet bør jeg vite/ha kontroll på når jeg skal hente hund i Sverige?
Gjest Gjesta Skrevet 17. april 2006 #2 Skrevet 17. april 2006 En så liten valp kan du ha i transportbag i kabinen, men det er viktig å si fra GOD tid i forveien. Vi fikk valp fra Tr. H, og da ble det gjort på den måten. Det var ingen problemer på flyet, hyperaktiviteten startet ca. 5 min etter at han var kommet inn døra hos oss.
Gjest Ninakanin Skrevet 17. april 2006 #3 Skrevet 17. april 2006 Ja vi har/skal ha samme rase, hehe, så jeg kan levende forestille meg det ble hyperhyper ja... Sånn sett er jeg spent på hvordan det går med kattene!! Men det ordner seg nok, jeg skal jo være hjemme 24 timer i døgnet så å si hele sommeren, så mamma skal passe på Så du fløy fra Trondheim ja. Hva slags reisebur hadde du ham i, hvilke mål på buret var max?
Gjest Gjesta Skrevet 18. april 2006 #5 Skrevet 18. april 2006 Vi hentet ham ikke selv, men fikk en venn av sambo til å plukke ham opp da han allikevel skulle den veien. Vi fikk lånt en transportbag som er spesielt laget til transport av valper, tipper de har det på dyrebutikker. Når det gjelder transporten, må dere si fra til flyselskapet samtidig som dere bestiller billetter at dere skal ha en valp med inn i kabinen. Tror vektgrensen ligger rundt 6 kilo, men en valp av den rasen veier nok ca. 5 kilo i åtte ukers alder, i hvertfall gjorde vår krabat det. Tida går så fort! valpen vår er ikke så liten lenger, nå er han snart 6 mnd, ca. 20 kilo og 58cm høy, som ei lita tispe. Skal dere ha tispe eller hannhund?
forelzka Skrevet 18. april 2006 #6 Skrevet 18. april 2006 Jeg skal til Sverige nå på fredag å hente valp. Bor i Nord-Norge og skal hente valp i Sør-Sverige, så det blir litt av en reise hjem igjen..... Vi sa i fra til SasBraathens når vi bestillte billettene. De måtte legge inn en søknad for oss. Det er kun lov til å ha 2 dyr med inn i kabinen pr flyreise. Vår valp veier 6 kg som voksen, så vi har han med inn i kabinen i et lite bur han får med seg fra oppdretter sånn at han føler seg litt trygg og ikke får for store endringer med en gang.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #7 Skrevet 18. april 2006 Ta ham med i kabinen om mulig. Mener det skal finnes reisevesker du kan ha hunden i. Et godt reisebur trenger du kun om du skal sende ham i lasterommet, og da er det disse solide plastikkburene de eneste som gjelder (Vari-bur heter de vel?).
Gjest Spinone Skrevet 18. april 2006 #8 Skrevet 18. april 2006 Vi skal også hente valp i Sverige, i midten av mai. Vi drar fra Ålesund til Umeå, ca 100 mil hver vei. Vi har bestemt oss for å kjøre begge veier, så det skal bli litt av en tur! Vi så på mulighetene til å fly, men vi ville måtte ta tre fly hver vei, og bestemte oss for at det var bedre for valpen å slippe så mye flyplass-mas og heller få hvile på et fang i ro i bilen det meste av turen. Så i mai får vi se om det var så lurt likevel...
Gjest Ninakanin Skrevet 18. april 2006 #9 Skrevet 18. april 2006 Ja vår og sommer er jo valpetid DeLux, så dette vet jeg at jeg ikke er alene om å lure på! Blir nok kjøpt et lite sånn...en sånn reise-bag-bur-greie til å ha ham i, skal ringe SAS og spørre hva slags mål de krever, materiale osv. så tror jeg at en sånn engangstisselaken-dings de har hos dyrlegene ikke er så dumt å legge i bunnen nei!! Dakar liten... Holde seg heeele dagen, reise kjeeeempelangt... Det er en hannhund vi skal ha, rimelig stor og kraftig pappa, og sterk og flott mamma, så jeg tror han blir en god liten klump!
Gjest camillo Skrevet 18. april 2006 #10 Skrevet 18. april 2006 Jeg ville også helt klart hatt ham i kabinen, hvis ikke det hadde vært mulig, ville jeg kjørt.
Gjest Ninakanin Skrevet 18. april 2006 #11 Skrevet 18. april 2006 Ja jeg vil aller helst ha ham i kabinen. Jeg er bare redd for at han skal bli lei seg fordi han ikke får komme ut, og ligger og piper og piper... Noen med erfaring?
Gjest camillo Skrevet 18. april 2006 #12 Skrevet 18. april 2006 Ja jeg vil aller helst ha ham i kabinen. Jeg er bare redd for at han skal bli lei seg fordi han ikke får komme ut, og ligger og piper og piper... Noen med erfaring? ← Jeg synes ikke du skal bry deg om at han piper, hvis han gjør det. Dere har betalt for plassen, og det er en valp - akkurat som at menneskebarn skriker og hoier. Det må folk tåle (hvis det var det du tenkte på, da). Jeg ville aldri satt en valp i lasterommet, ihvertfall. Det tror jeg kan oppleves litt traumatisk, selv om det selvfølgelig er individuelt. Jeg hadde ikke tatt sjansen.
Gjest Ninakanin Skrevet 18. april 2006 #13 Skrevet 18. april 2006 Greit, da er det avgjort, Mikke skal få være i kabinen
Gjest Spinone Skrevet 18. april 2006 #14 Skrevet 18. april 2006 De jeg har snakket med som har gjort dette før, sier at valpen stort sett sover hele veien, så jeg tror det skal gå veldig bra, jeg. Er du like valpesyk som jeg er? Det går ikke en dag uten at jeg tenker hund, og jer bruker altfor mye tid på diverese forum og bøker om hundehold. Kan ikke huske at april noen sinne har vært såååå lang!
Gjest Gjesta Skrevet 18. april 2006 #15 Skrevet 18. april 2006 Vår hund pep ikke i det hele tatt; han sov det meste av turen, når han ikke sjarmerte i senk medpassasjerene. Ikke hadde han tisset på underlaget, heller. Det første han gjorde da vi fikk ham i hus var (1) å tisse på en matte på gulvet og (2) ta samme matte i munnen og filleriste den. Det gav en liten pekepinn på hva vi hadde i vente
Gjest Ninakanin Skrevet 18. april 2006 #16 Skrevet 18. april 2006 Det er akkurat sånn jeg har det, ja! Skulle ta et varmt bad og slappe av i går. Endte med å lese ut 10 sider "ny valp i huset" printa ut fra norsk kennelklubb sine nettsider Åh som jeg gleder meeeeeeeeg!! Skal du ha en italiensk Spinone? ....?
Gjest Ninakanin Skrevet 18. april 2006 #17 Skrevet 18. april 2006 Vår hund pep ikke i det hele tatt; han sov det meste av turen, når han ikke sjarmerte i senk medpassasjerene. Ikke hadde han tisset på underlaget, heller. Det første han gjorde da vi fikk ham i hus var (1) å tisse på en matte på gulvet og (2) ta samme matte i munnen og filleriste den. Det gav en liten pekepinn på hva vi hadde i vente ← Aha! Jess, det blir spennende i vårt galehus da, med to katter hvorav en er kattunge.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #18 Skrevet 18. april 2006 Skal du ha en italiensk Spinone? ....? ← Stemmer! Godt å høre det ikke bare er jeg som er tussete. Vanligvis flyr ukene forbi, men så fort valpen var født bråbremset tiden, og nå er det så vidt den rikker seg av flekken.
Gjest Ninakanin Skrevet 18. april 2006 #19 Skrevet 18. april 2006 Stemmer! Godt å høre det ikke bare er jeg som er tussete. Vanligvis flyr ukene forbi, men så fort valpen var født bråbremset tiden, og nå er det så vidt den rikker seg av flekken. ← ja jeg vet akkruat hva du mener!! Er helt sykt, jeg er inne på oppdretters side HELE tiden. Men er det nye valpebilder? NEI!!!! Jeg vil se boffeloffen miiiiiiiiiin Spinone ja.. Ikke mange av dem! Kuul hund. Du skal trene den som jaktbikkje, ikke sant?
Gjest Spinone Skrevet 18. april 2006 #20 Skrevet 18. april 2006 Du skal trene den som jaktbikkje, ikke sant? ← Nix.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå