AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Skrevet 12 timer siden Hei! Hvirdan skal det egentlig gjøres med smoothie av frosenblandinger? Det står ofte at en skal bruke de rett fra frossen tilstand. Samtidig bør vel disse bærene kokes. På de fleste blandinger står det det i alle fall. Anonymkode: 24f75...d31 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #2 Skrevet 12 timer siden Har aldri vært borti frosne bær som må kokes. Anonymkode: a9f4d...198
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har aldri vært borti frosne bær som må kokes. Anonymkode: a9f4d...198 Står det ikke det på stort sett alle disse posene? Risikoen for å dø eller bli alvorlig syk er sikkert liten, men jeg lager alltid smoothie av fersk frukt og bær. Hva skulle egentlig fordelen med å bruke frossent være? Anonymkode: c8480...df6 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Skrevet 12 timer siden Fordelen med å bruke frossent er jo pris samt at smoothien er kald. Man trenger ikke koke bærene/frukta. Men du må ha juice eller annet flytende for at ikke smoothien blir en eneste stor klump som blenderen ikke takler. Anonymkode: 57914...30e 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Står det ikke det på stort sett alle disse posene? Risikoen for å dø eller bli alvorlig syk er sikkert liten, men jeg lager alltid smoothie av fersk frukt og bær. Hva skulle egentlig fordelen med å bruke frossent være? Anonymkode: c8480...df6 Grunnen til at bær fryses ned er fordi det bevarer næringsstoffer, ikke fordi det er en fordel å bruke frosne bær i smoothies. Anonymkode: a9f4d...198 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #6 Skrevet 12 timer siden Helsemyndighetene anbefaler at det skal varmebehandles, så er det jo opp til hver enkelt om man følger dette eller tar sjansen. Det smaker veldig mye bedre med smoothie av frosne bær og ferske bær har jo en hinsides kgpris. Anonymkode: 721fc...3fc 7
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei! Hvirdan skal det egentlig gjøres med smoothie av frosenblandinger? Det står ofte at en skal bruke de rett fra frossen tilstand. Samtidig bør vel disse bærene kokes. På de fleste blandinger står det det i alle fall. Anonymkode: 24f75...d31 Jeg har hatt samme tanke, har prøvd å koke dem men det ble bare søl, så da har det blitt smoothie rett fra fryseren 🙈 Anonymkode: cbb16...6d6 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #8 Skrevet 12 timer siden Det står jo til pg med smoothiepakke på mange av posene med frosne bær? Ikke si du er typen som skyller kyllingen før du bruker den ? Anonymkode: 1258d...f22
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #9 Skrevet 12 timer siden Takk for svar alle. Jeg har pleid å skylle med kokende vann, i ett dørslag. Med da går jo mange av næringsstoffene bort. Ang fersk/frossen: Det er pga pris, og at det er lettvindt, at vi kjøper frossen ferdig smoothieblanding. Jeg tilsetter juice, og ev proteintyoughurt. jeg ble bare så usikker på denne vaskingen, da det står ulikt på pakkene. På de fleste står det at de bør kokes i ett min, men samtidig at de skal brukes direkte fra fryser tilstand. (Nei, jeg skyller ikke kyllingfiletene nei😅) Anonymkode: 24f75...d31
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #10 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Har aldri vært borti frosne bær som må kokes. Anonymkode: a9f4d...198 Alle frosne bær må kokes om du ønsker unngå faren for at de inneholder ting av type ikke-døde tarmbakterier. Dette fordi bør vokser på en åker, og den åkeren potensielt gjødsles med avføring fra dyr/mennesker som ikke er ferdig fermentert, og fordi en åker jo helt naturlig er åpen for omverden, og den omverdenen inkluderer bæsj fra dyr, mennesker og fugler. Rent bortsett fra at dette naturligvis er «ekkelt» så har noen fugler og dyr - og alle mennesker - sykdomsfremkallende «greier» i avføringen sin. Men også fordi bær plukkes av mennesker under dårlige hygineniske forhold i absolutt alle land på kloden. Om du noensinne i Norge er i nærheten av en jordbæråker i kommersiell størrelse - ta deg en tur bort og sjekk do-fasilitetene. Om du finner dem - sjekk om det er rennende vann og såpe ved dem (tips: som oftest finner du ikke do - da gjør arbeiderne fra seg i grøfta. Om du finner do så finner du ikke vann og såpe - da vaskes ingen hender) Matvareindustrien er ekkel, kort oppsummert. Anonymkode: 83c35...c72 2 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #11 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hei! Hvirdan skal det egentlig gjøres med smoothie av frosenblandinger? Det står ofte at en skal bruke de rett fra frossen tilstand. Samtidig bør vel disse bærene kokes. På de fleste blandinger står det det i alle fall. Anonymkode: 24f75...d31 🤣🤣 Anonymkode: c976f...1d3
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #12 Skrevet 11 timer siden Kjøper du norske eller nordiske bær trenger du ikke koke. Dette er fra mattilsynet sine sider Anonymkode: 66d88...405 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kjøper du norske eller nordiske bær trenger du ikke koke. Dette er fra mattilsynet sine sider Anonymkode: 66d88...405 Og det er ikke mulig å finne nordiske, fryste bær i butikken, eneste unntaket meg bekjent er vel multer i sesong. Anonymkode: 721fc...3fc 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Står det ikke det på stort sett alle disse posene? Risikoen for å dø eller bli alvorlig syk er sikkert liten, men jeg lager alltid smoothie av fersk frukt og bær. Hva skulle egentlig fordelen med å bruke frossent være? Anonymkode: c8480...df6 Kaldt. Skal ikke smoothie være skikkelig kald? Og billigere. Anonymkode: bd7d5...b90 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Skrevet 6 timer siden Jeg tipper nok at folk bare tar sjansen? Eller de leser ikke på pakker når de står på butikken. Jeg kokte opp blåbæra en gang men fant ut at jeg gadd ikke å kjøle de ned så jeg laget meg syltetøy i stedet😁 Har tenkt på at det sikkert er en forhåndsregel for å unngå å få klagesak men pussig at de frosne er skitnere enn de ferske? De ferske er jo ikke merket, og det er vel folk som plukker de også? Jeg plukker bær i område der sau beiter så antar at jeg har større risiko for å bli syk av mine selvplukkede... Anonymkode: bd7d5...b90 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #16 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kjøper du norske eller nordiske bær trenger du ikke koke. Dette er fra mattilsynet sine sider Anonymkode: 66d88...405 ah det forklarer saken! må lære meg å lese før jeg kommenterer Anonymkode: bd7d5...b90
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #17 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): 🤣🤣 Anonymkode: c976f...1d3 ? Anonymkode: bd7d5...b90
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #18 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det står jo til pg med smoothiepakke på mange av posene med frosne bær? Ikke si du er typen som skyller kyllingen før du bruker den ? Anonymkode: 1258d...f22 Er norsk kylling merket med at den bør skylles? Aldri sett det. Jeg tror du blander med den man kjøper i usa? Anonymkode: bd7d5...b90
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er norsk kylling merket med at den bør skylles? Aldri sett det. Jeg tror du blander med den man kjøper i usa? Anonymkode: bd7d5...b90 Mente at noen ser til USA…. Anonymkode: 1258d...f22
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #20 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har aldri vært borti frosne bær som må kokes. Anonymkode: a9f4d...198 Kan vi kanskje få et tips om hvor du kjøper? Anonymkode: bd7d5...b90
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå