Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med å få midlertidig stanset utleggstrekk i feks 3-4 mnd pga uforutsett utgift utover livsopphold? 
jeg har behov for dyr tannbehandling pga smerter og problem med tygging pga manglende tenner. 
tannlegen har skrevet det er nødvendig behandling på kostnadsoverslaget

Anonymkode: 3d0a4...484

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mulig å få midlertidig stans eller reduksjon i utleggstrekk når man har uforutsette, nødvendige utgifter som ikke dekkes av livsoppholdssatsen – og tannbehandling som er medisinsk nødvendig regnes ofte som en slik utgift.

Det viktigste er at du tar kontakt med namsfogden så fort som mulig og forklarer situasjonen. Legg ved:

- kostnadsoverslag fra tannlegen  

- bekreftelse på at behandlingen er nødvendig  

- en kort forklaring på hvorfor du ikke kan dekke dette innenfor livsoppholdet  

Namsfogden kan da vurdere midlertidig stans, redusert trekk, eller utsettelse i 1–3 måneder (noen ganger mer). Det er ikke uvanlig at folk får innvilget dette når dokumentasjonen er god.

Du kan også høre med tannlegen om du kan få delbetaling eller faktura slik at du kan vise namsfogden en konkret betalingsplan.

Håper du får ordnet det – tannhelse er viktig, og du har rett til å få vurdert en pause i trekket når du står i en slik situasjon.

• Nyttig 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Flere?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Flere?

Har du tatt kontakt med namsfogden? Hva sa de eventuelt? 

Anonymkode: 17dd4...6c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du tatt kontakt med namsfogden? Hva sa de eventuelt? 

Anonymkode: 17dd4...6c7

Nei ikke enda, synes det er skummelt 😬

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2026 den 1.13):

Noen som har erfaring med å få midlertidig stanset utleggstrekk i feks 3-4 mnd pga uforutsett utgift utover livsopphold? 
jeg har behov for dyr tannbehandling pga smerter og problem med tygging pga manglende tenner. 
tannlegen har skrevet det er nødvendig behandling på kostnadsoverslaget

Ja, det skal være mulig. 

Anonymkode: d2431...9ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2026 den 21.55):

Flere?

Ja. Dette var ikke noe problem i det hele tatt. En mail så var det ordnet.

Anonymkode: a4707...81e

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du kan dokumentere disse utgiftene og det anses nødvendig og ut over hva som kan regnes med dekkes av livsoppholdssatsen, så skal det være uproblematisk å få trekket stanset/fryst - men du må ta kontakt og sende dette inn for å komme videre...ikke utsette

Anonymkode: 77229...027

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja. Dette var ikke noe problem i det hele tatt. En mail så var det ordnet.

Så bra! Til namsmannen eller skatteetaten? 
jeg må tak tak i det imorgen men synes det er så skummelt 😔

har angst for postkasse,og offentlige innstanser.. vet ikke hvorfor..

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Da vil det ikke hjelpe å få flere svar her inne. Du har allerede fått svaret du trenger. Det finnes ingen annen, magisk løsning.

Det som hjelper mot angst er eksponeringsterapi. Hvis tennene dine virkelig gjør så vondt, så må du ta kontakt. Det er en avveining bare du kan gjøre.

Anonymkode: df949...ee3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Til namsmannen. Er det skattegjeld du trekkes for? Da vet jeg ikke.. du må nesten spørre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet hva du kjenner på, men tro på meg når jeg sier at namsmannen er så grei atte. 

Jeg tror du kan kontakte de med å logge inn på politiet.no også hvis du ikke finner epost adresse.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk omsider pratet med namsfogden og skatteetaten idag å det gikk veldig fint, saken min om å ha igjen nok tilstrekkelig til livsopphold er under behandling så trekket vil nok bli stanset.

forrige måned ble jeg trekt 11.000 kroner for mye jeg har sendt oversikt hva jeg har krav til livsopphold og oversikt over hva jeg fikk nettopp utbetalt forrige utbetaling. Vil de føre tilbake de pengene som er trekt for mye? Jeg glemte helt å nevnte det over telefon idag… tenkte kun utgifter fremover..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk omsider pratet med namsfogden og skatteetaten idag å det gikk veldig fint, saken min om å ha igjen nok tilstrekkelig til livsopphold er under behandling så trekket vil nok bli stanset.

forrige måned ble jeg trekt 11.000 kroner for mye jeg har sendt oversikt hva jeg har krav til livsopphold og oversikt over hva jeg fikk nettopp utbetalt forrige utbetaling. Vil de føre tilbake de pengene som er trekt for mye? Jeg glemte helt å nevnte det over telefon idag… tenkte kun utgifter fremover..

Krav på cirka 27.000 pr mnd 

fikk kun utbetalt 16000 ( i disse var også barnetrygd utvidet på ca 2200 kroner)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

De pengene som allerede er trukket, er nok sannsynligvis viderebetalt til kreditor. Det er derfor lite sannsynlig at kreditor tilbakebetaler dette. Bonus for deg, er jo at du da har nedbetalt gjelden din fortere. 

Anonymkode: 0bbc6...7e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De pengene som allerede er trukket, er nok sannsynligvis viderebetalt til kreditor. Det er derfor lite sannsynlig at kreditor tilbakebetaler dette. Bonus for deg, er jo at du da har nedbetalt gjelden din fortere. 

Anonymkode: 0bbc6...7e1

Kjipt, fordi jeg måtte låne penger for å få betalt utgiftene mine i tide :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...