Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett barn med spesielle behov med en mann jeg gikk fra for en stund siden.

Faren flyttet en annen by når jeg gikk fra han og  gikk nesten ett år uten å se barnet.

De siste årene har han kun sett barnet i perioder, når jeg har tillatt han å komme på besøk til oss.

I forbindelse med barnet vårt sin diagnose, er det svært mye som må søkes om og som krever at vi begge to samtykker.

Før jul nektet han å underskrive en svært viktig søknad før fristen gikk ut.

Skolen sendte inn søknaden likevel bare for å få den inn før fristen gikk ut.

Fikk tilbakemelding på den om at far sin signatur, var nødvendig og en uke på å fikse det før den ble henlagt.

Han gjorde seg veldig vanskelig etter at fristen var godt ut og hadde da overraskende nok mange spørsmål til skolen.

Skolen kommuniserte med han frem og tilbake, samt at legen til barnet mitt ringte han som førte til at han signerte en time før den nye fristen gikk ut.

Han krever lange samtaler med som jeg ikke ønsker hver eneste gang jeg trenger hans signatur og det begynner å bli svært slitsomt og tungt og forholde seg til.

Nå er det igjen to svært viktige søknader som måtte signeres for at barnet vårt skal fortsette å få den helt nødvendige tilretteleggingen og støtten på skolen.

Jeg har spurt i ukesvis og forklart inngående at det kun er for at nåværende ressurser, fortsetter neste skoleår.

Han signerte ikke før fristen gikk ut.

Skolen er kjempe frustrerte over det de opplever som dårlig samarbeid fra han sin side.

Legen til barnet mitt foreslo i dag at jeg bør se på muligheten for å få foreldreansvar alene da han mener Far stiller seg i veien for at barnet vårt skal få den hjelpen det er krav på.

Noen som har erfaringer med å få fullt ansvar?

Anonymkode: f4fcc...e1f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå rettens vei, det er alltid det beste om han nekter. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det. 

Far måtte jo skrive under på det.

Anonymkode: 64357...7a8

AnonymBruker
Skrevet

Forstår og kjenner til frustrasjonen godt,men er desverre veldig vanskelig å få 100% foreldreansvar for barnet,hvis dette er den eneste årsaken til at du søker om det.

Hvis far ikke engang skriver under søknader ifb skolen,kommer han i hvert fall ikke til å skrive fra seg ansvaret heller,som betyr at man må via Familievernkontoret først,få (ny) meklingsattest,så stevne han for retten..

Og igjen,om han ikke signerer frivillig eller er medgjørlig,kommer du neppe noen vei i retten heller..

Anonymkode: 2f8be...88f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår og kjenner til frustrasjonen godt,men er desverre veldig vanskelig å få 100% foreldreansvar for barnet,hvis dette er den eneste årsaken til at du søker om det.

Hvis far ikke engang skriver under søknader ifb skolen,kommer han i hvert fall ikke til å skrive fra seg ansvaret heller,som betyr at man må via Familievernkontoret først,få (ny) meklingsattest,så stevne han for retten..

Og igjen,om han ikke signerer frivillig eller er medgjørlig,kommer du neppe noen vei i retten heller..

Hvis det kan dokumenteres at han nekter, samt at dette går ut over barnets helse så bør jo det telle sterkt mot en seier i retten.

Anonymkode: 8d46f...f2b

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det kan dokumenteres at han nekter, samt at dette går ut over barnets helse så bør jo det telle sterkt mot en seier i retten.

Anonymkode: 8d46f...f2b

Ikke nok til å miste foreldreansvaret.

Mange gjør ganske ekstreme ting uten å miste det,selv i retten.

Hvor mange foreldre rundt om er det ikke som nekter å samarbeide,men også nekter å gi opp foreldreansvaret som en form for kontroll over eksen..

Retten er ikke så flink til å veie barnets beste opp mot forelderens rett på..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke nok til å miste foreldreansvaret.

Mange gjør ganske ekstreme ting uten å miste det,selv i retten.

Hvor mange foreldre rundt om er det ikke som nekter å samarbeide,men også nekter å gi opp foreldreansvaret som en form for kontroll over eksen..

Retten er ikke så flink til å veie barnets beste opp mot forelderens rett på..

Er forskjell på samværsrett og foreldreansvar. Man mister ikke rett til samvær ved at en av foreldrene har full foreldrerett. 

Anonymkode: 64357...7a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sitat

§ 48.Det beste for barnet

Avgjerder om foreldreansvar, flytting med barnet ut av landet, kven barnet skal bu fast saman med og samvær, og handsaminga av slike saker, skal først og fremst rette seg etter det som er best for barnet.

Ved avgjerda skal det takast omsyn til at barnet ikkje må bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa vert utsett for skade eller fare.

Det første du ts må gjøre, er å spørre far om å signere fra seg foreldreansvaret frivillig. Argumenter med at du, skole og lege da slipper å mase på han for alle disse underskriftene. Legg det fram til han som en fordel for han. Han har fremdeles samværsrett. De to tingene henger ikke sammen. 

Det gjøres raskt og enkelt via skattetatens nettsider https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/fodsel-og-navnevalg/foreldreansvar/

Om han ikke vil det, må du kontakte familievernkontoret og be om mekling. Du trenger meklingsattest for å kunne stevne han for retten slik at retten kan ta fra han foreldreansvaret. Du trenger å ha dokumentert alle disse hendelsene med at frister har løpt ut og at dere har gjentatte ganger prøvd å få få underskriften hans og at dette er til barnets beste. Om de offentlige etatene og vil vitne er det en stor fordel. 

Om du kikker i lovdata på rettsavgjørelser, vil du finne dommer hvor den ene foreldren er blitt idømt foreldreansvaret alene selv i den siste tiden. 

Jeg vet om en god advokat i Stavanger om du vil ha tips. Du trenger ikke å ha en lokal advokat i barnefordelingssaker. Men en lokal slipper å reise. 

Anonymkode: b4fb3...6b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

en mor jeg kjenner vant i retten nettopp på grunn av det du beskriver TS, dommeren var ikke nådig når vitner bra barnehage, bup, ppt, og barnevern sammen med oppnevnt sakkyndig av retten alle hadde uttalt den samme meningen om at fars anglende vilje til samarbeid var en risiko for barnets beste - han ble fradømt foreldreansvar og fikk fastsatt samvær med på klokkeslett og dato omtrent av retten for å minske faren for konflikt da retten ikke hadde tro på at far ikke kom til å fortsette være vanskelig bare for å være det.. Så mitt råd er å ta møter med alle instanser, samle dokumentasjon og ta saken til retten. Er du forresten fagorganisert kan du ha retttshjelp dekket. 

Anonymkode: 1e32c...c2f

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Selv om han ikke skriver under på søknader om ytters nødvendige ting for at barnet skal ha en trygg skoledag?

1/1  blandt annet da barnet må være under kontinuerlig oppsyn for å ikke skade seg selv eller løpe fra skolen.

Barnet mitt kan ikke gå på skolen om far ikke signerer på disse tingene.

AnonymBruker
Skrevet

Far til min datter ble fradømt foreldreansvar nettopp på grunn av at han bare er vanskelig med å samtykke og signere. Han nektet å signere på skole- og fotballturer, nektet å samtykke til ting som Vipps, vaksiner, etterhvert bank-id etc. 

Retten mente at det at han var så vanskelig gikk utover barnet i så stor grad at han mistet foreldreansvaret. Han anket til lagmannsretten og dommen ble den samme der. 

Anonymkode: 9e8ad...dcf

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har ett barn med spesielle behov med en mann jeg gikk fra for en stund siden.

Faren flyttet en annen by når jeg gikk fra han og  gikk nesten ett år uten å se barnet.

De siste årene har han kun sett barnet i perioder, når jeg har tillatt han å komme på besøk til oss.

I forbindelse med barnet vårt sin diagnose, er det svært mye som må søkes om og som krever at vi begge to samtykker.

Før jul nektet han å underskrive en svært viktig søknad før fristen gikk ut.

Skolen sendte inn søknaden likevel bare for å få den inn før fristen gikk ut.

Fikk tilbakemelding på den om at far sin signatur, var nødvendig og en uke på å fikse det før den ble henlagt.

Han gjorde seg veldig vanskelig etter at fristen var godt ut og hadde da overraskende nok mange spørsmål til skolen.

Skolen kommuniserte med han frem og tilbake, samt at legen til barnet mitt ringte han som førte til at han signerte en time før den nye fristen gikk ut.

Han krever lange samtaler med som jeg ikke ønsker hver eneste gang jeg trenger hans signatur og det begynner å bli svært slitsomt og tungt og forholde seg til.

Nå er det igjen to svært viktige søknader som måtte signeres for at barnet vårt skal fortsette å få den helt nødvendige tilretteleggingen og støtten på skolen.

Jeg har spurt i ukesvis og forklart inngående at det kun er for at nåværende ressurser, fortsetter neste skoleår.

Han signerte ikke før fristen gikk ut.

Skolen er kjempe frustrerte over det de opplever som dårlig samarbeid fra han sin side.

Legen til barnet mitt foreslo i dag at jeg bør se på muligheten for å få foreldreansvar alene da han mener Far stiller seg i veien for at barnet vårt skal få den hjelpen det er krav på.

Noen som har erfaringer med å få fullt ansvar?

Kanskje han setter seg på bakbeina. Siden du er så vrang på samværet?

Anonymkode: daebf...0c8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Har skolen og legen snakket med han om dette?

Anonymkode: afa74...489

Skrevet

Høres ut som far kommer til å nekte å skrive foreldreansvaret over på deg, da er alternative retten, og det er ikke billig.
Det skal og svært mye til å frata noen foreldreansvaret. Snakk med en advokat som kan dette.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis far ikke samarbeider om så viktige ting, så har du en veldig god sak om å få foreldreansvar alene. Tror det beste er å først rådføre deg med advokat og sett i gang prosessen, så be om mekling. Hvis både lege og skole kan vitne vil det styrke saken din. Han har ingen god grunn for å nekte å signere på så viktige ting, så da er det barnets beste at du har foreldreansvaret. Hva hvis barnet plutselig trenger akutt helsehjelp?   

Anonymkode: 576a8...f7f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje han setter seg på bakbeina. Siden du er så vrang på samværet?

Anonymkode: daebf...0c8

Jeg ser at jeg formulerte meg uheldig her.

Far ønsker ikke samvær med barnet alene.

Han ønsker kun samvær i vårt hjem.

Far utrykker disse ønskene svært sporadisk og ofte på kort frist.

Jeg prøver å tilrettelegge for det når det passer men han forventer full oppvartning.

Flere ganger har jeg prøvd å overnatte andre steder og latt han være alene med barnet vårt men det fører alltid til at huset mitt er rotete og skittent og hvor oppvasken flyter.

Samtidig som han gjerne sender meg Vipps krav hvor han ønsker at jeg skal dekke take away og andre utgifter mens han er der, som om han gjør meg en tjeneste.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har skolen og legen snakket med han om dette?

Anonymkode: afa74...489

Flere ganger.

De har begge uttrykt at signering kun handler om barnet sitt behov ifht skolen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det første du ts må gjøre, er å spørre far om å signere fra seg foreldreansvaret frivillig. Argumenter med at du, skole og lege da slipper å mase på han for alle disse underskriftene. Legg det fram til han som en fordel for han. Han har fremdeles samværsrett. De to tingene henger ikke sammen. 

Det gjøres raskt og enkelt via skattetatens nettsider https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/fodsel-og-navnevalg/foreldreansvar/

Om han ikke vil det, må du kontakte familievernkontoret og be om mekling. Du trenger meklingsattest for å kunne stevne han for retten slik at retten kan ta fra han foreldreansvaret. Du trenger å ha dokumentert alle disse hendelsene med at frister har løpt ut og at dere har gjentatte ganger prøvd å få få underskriften hans og at dette er til barnets beste. Om de offentlige etatene og vil vitne er det en stor fordel. 

Om du kikker i lovdata på rettsavgjørelser, vil du finne dommer hvor den ene foreldren er blitt idømt foreldreansvaret alene selv i den siste tiden. 

Jeg vet om en god advokat i Stavanger om du vil ha tips. Du trenger ikke å ha en lokal advokat i barnefordelingssaker. Men en lokal slipper å reise. 

Anonymkode: b4fb3...6b2

Jeg har allerede spurt han om det og han sier det ikke er aktuelt.

Send meg gjerne info om advokat.

Jeg bor ikke i Stavanger men på Sørlandet.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg ser at jeg formulerte meg uheldig her.

Far ønsker ikke samvær med barnet alene.

Han ønsker kun samvær i vårt hjem.

Far utrykker disse ønskene svært sporadisk og ofte på kort frist.

Jeg prøver å tilrettelegge for det når det passer men han forventer full oppvartning.

Flere ganger har jeg prøvd å overnatte andre steder og latt han være alene med barnet vårt men det fører alltid til at huset mitt er rotete og skittent og hvor oppvasken flyter.

Samtidig som han gjerne sender meg Vipps krav hvor han ønsker at jeg skal dekke take away og andre utgifter mens han er der, som om han gjør meg en tjeneste.

Oi, at far ikke ønsker samvær alene sier jo sitt. 

Her må du bare sette foten ned: ikke la ham komme inn i hjemmet ditt igjen. Du skylder ham ingenting. 

Hvis han ikke ønsker å ha barnet alene, får du og barnet heller treffe far utenfor hjemmet i en time eller to.

Anonymkode: 1e648...226

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...