Gå til innhold

Hvordan starte med kapselgarderobe?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har planer om å lage meg en kapselgarderobe, men er litt i villrede. Har gått gjennom klesskapet og kvittet meg med klær som ikke passer eller jeg ikke liker lengre, men sitter fremdeles igjen med alt for mange klær.

Aner ikke hvordan jeg skal angripe det. Sånn jeg ser det har jeg tre utfordringer. 

1. Jeg har små barn og har derfor aldri tid til å ta en skikkelig runde og får helt oversikt (minstemann sover på vårt rom så kan ikke holde på etter leggetid heller).

2. Jeg har ikke noen lettvint plass å flytte unna klærne jeg ikke skal ha med i første kapsel så foreløpig må de bare ligge i klesskapet 

3 . For at en kapsel skal fungere må klærne som er i den passe sammen og jeg vet rett og lett ikke hvor jeg skal begynne. Har ikke naturlig øye for stil og hva som passer sammen så blir nødt til å prøve veldig mye.

Hvordan gikk dere frem ved å lage en kapsel? Startet dere med én bukse feks og jobbet ut i fra det?

Anonymkode: ddf78...ebf

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg gikk etter farger. Nøytrale. Synes det var enklere enn å gå etter plagg.

Svart, hvit, brun, beige, grå og natur grønn. Jeg har omtrent ingen klær med sterke farger eller print, noe som gjør at jeg kan sette sammen mye forskjellig. Nå er jeg 30 år, men jeg kan se for meg å bruke de om 20 år også. Jeg bare solgte eller ga bort det jeg ikke ville ha. 

Og jeg kan i grunn ingenting om stil eller mote, men føler at det har gått bra. Jeg har bare prøvd meg frem, eller sett på nettbutikker som inspirasjon. Sett på hvordan de kombinerer farger og plaggene.

Endret av Etterforskeren
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har for lengst gitt opp idéen av en kapsell garderobe, da jeg fant ut at det ikke var noe for meg. 

Det jeg har gjort istedenfor er å gå strengt gjennom eksisterende garderobe. Fjernet absolutt alt som ikke passer, fjernet alt som ikke gir glede (Marie Kondo). 

Jeg har nå en garderobe for 4 ulike sesonger men alt er konstant i garderobeskap da jeg har stor oppbevaringsplass der men liten plass ellers i huset for å oppbevare ting. Mange av plaggene jeg har fungerer også til alle sesonger eller til flere av dem så sorteringen ville blitt litt håpløs. 

Jeg har sortert skapet nøye. Både etter farge, type plagg osv. Jeg har laget et godt system som gir oversikt. 

Når jeg nå handler nye klær så er jeg nøye på flere ting. Materiale, snitt, søm. Farger som kler meg osv. Jeg ser for meg hvordan plaget vil fungere med det jeg allerede har i skapet og er ganske streng. Behov vurderes selvsagt også. 

Opplevde selv at kapsell garderobe skapte mere stress og jobb enn det tilførte hverdagen min. Innimellom går jeg gjennom en del av garderoben for å holde systemet ved like. Oppdager jeg at et plagg ikke lengre fungerer godt tas det vekk. 

Å bo i et land med 4 sesonger og i tillegg kanskje ha noen hobbyer eller jobb som krever spesielle klær i tillegg til å ha litt penklær for spesielle anledninger tar selvsagt litt plass. Gjør meg ingenting så lenge alt i garderoben har en hensikt og tilfører noe til ulike bruksområder jeg trenger. 

Her er mine bruksområder som jeg trenger å ha tilgjengelig.

Jobb klær til 4 sesonger og 2 ulike jobber med ulikt kles krav. 

Hverdags klær privat. 4 sesonger.

Hjemme klær - høst vinter/vår sommer.

Treningsklær. Både vanlig trening og til spesiell idrett. I tillegg legger jeg bade tøy inn under dette.

Friluftsklær 4 sesonger. Her er også ski/alpin/sykkel klær tatt med.

Så er det klær til spesielle anledninger. Her kan det legges inn klær til bryllup, begravelse, bunad osv.

Det er veldig vanskelig å få til en godt fungerende kapsell garderobe til mitt liv. Eneste jeg sorterer etter sesong å bytter ut er sko jeg har tilgjengelig i gangen. Jeg trenger ikke sandaler lett tilgjengelig i desember heller ikke vinterstøvler i mai. 

Anonymkode: c2cdd...f17

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...