AnonymBruker Skrevet 28. mai #1 Skrevet 28. mai Hei, dere Jeg begynte på minipillen Vinelle (cezarette) for seks uker siden. Uken før måtte jeg dessverre ta en angrepille. Etter seks uker fortsetter plagene - jeg er oppblåst hele tiden, har treg mage, føler meg litt "utflatet" emosjonelt. Spotting, og mistenker også jeg har fått bakteriell vaginose. Jeg har lyst til å bite sammen tenna litt til, og se om dette forbedrer seg i 2-3 måned, men mest sannsynligvis liker jo ikke kroppen min hormonet? Jeg vurderer derfor å bytte over til hormonspiral, da hormonene virker mer lokalt. Har noen erfaringer med et slikt bytte? Hva anbefaler dere - fortsette på minipille litt til for å se om bivirkningene stabiliserer seg? Til info er jeg er 30 år gammel og det er første gang jeg benytter prevensjon, så jeg er helt uerfaren og veldig usikker på hva som er best for meg. Takk for all hjelp 🥰 Anonymkode: a4ccf...b28
AnonymBruker Skrevet 28. mai #2 Skrevet 28. mai Hei! Jeg har hatt mirena hormonspiral i snart 20 år! var også 30 da den første ble satt inn seks uker etter fødsel. Kjempefornøyd. Har ikke hatt mens heller. Har byttet den hvert femte år, da det var anbefalt før. Nå kan man ha den i 8 ift gynekologen jeg var hos sist. Så tror dette er min siste spiral. Anonymkode: 3eded...a06 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #3 Skrevet 28. mai Bruk kondom, mitt beste tips. Å tukle med hormonprevansjon kan skape så masse problemer for kroppen. Jeg valgte å sterilisere meg i slutten av 30åra. Anonymkode: bda77...6a8
AnonymBruker Skrevet 28. mai #4 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei! Jeg har hatt mirena hormonspiral i snart 20 år! var også 30 da den første ble satt inn seks uker etter fødsel. Kjempefornøyd. Har ikke hatt mens heller. Har byttet den hvert femte år, da det var anbefalt før. Nå kan man ha den i 8 ift gynekologen jeg var hos sist. Så tror dette er min siste spiral. Anonymkode: 3eded...a06 Er bra. Ikke turt og tatt ut min siden det gjorde så vondt. Anonymkode: 5dcea...08e
AnonymBruker Skrevet 28. mai #5 Skrevet 28. mai Har også mirena, og eeeeelsker den. Tatt ut x2 (for å få barn), og satt inn igjen etter fødsel. Kommer til å ha mirena livet ut, for den funker så bra for meg! Slipper mensen, opplever ingen bivirkninger, og regner kun å byttes hvert 8. År. Anonymkode: 566a4...e65
AnonymBruker Skrevet 28. mai #6 Skrevet 28. mai De to første månedene spottet jeg mye på Cerazette, men det gikk over når kroppen hadde blitt vandt med pillen. Personlig merker ikke jeg de bivirkningen du beskriver her. Vurderte selv å slutte pga spottingen, men ga det litt tid og det bedret seg. Er det en grunn for at du går spesielt på Cerazette? Ammer du? Det gjør nemlig jeg. Første valget mitt hadde ikke vært cerazette om jeg kunne valgt noe annet, men det får jeg heller gjøre når bebis er ferdig med å die. Anonymkode: 32d16...0f0
AnonymBruker Skrevet 28. mai #7 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De to første månedene spottet jeg mye på Cerazette, men det gikk over når kroppen hadde blitt vandt med pillen. Personlig merker ikke jeg de bivirkningen du beskriver her. Vurderte selv å slutte pga spottingen, men ga det litt tid og det bedret seg. Er det en grunn for at du går spesielt på Cerazette? Ammer du? Det gjør nemlig jeg. Første valget mitt hadde ikke vært cerazette om jeg kunne valgt noe annet, men det får jeg heller gjøre når bebis er ferdig med å die. Anonymkode: 32d16...0f0 Cerazette inneholder jo hormonet gestagen(?) og ikke alt annet. Så mulig det er gestagen du reagerer på og skulle hatt pille med østrogen istedenfor. Anonymkode: 32d16...0f0
AnonymBruker Skrevet 28. mai #8 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (41 minutter siden): De to første månedene spottet jeg mye på Cerazette, men det gikk over når kroppen hadde blitt vandt med pillen. Personlig merker ikke jeg de bivirkningen du beskriver her. Vurderte selv å slutte pga spottingen, men ga det litt tid og det bedret seg. Er det en grunn for at du går spesielt på Cerazette? Ammer du? Det gjør nemlig jeg. Første valget mitt hadde ikke vært cerazette om jeg kunne valgt noe annet, men det får jeg heller gjøre når bebis er ferdig med å die. Anonymkode: 32d16...0f0 Grunnen er rett og slett at jeg gikk til fastlegen og ville sette inn p-stav, og han anbefalte meg å prøve Cezarette først. Han nevnte ingen ting om andre metoder slik som f.eks hormonspiral. -T.S Anonymkode: a4ccf...b28
AnonymBruker Skrevet 28. mai #9 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Grunnen er rett og slett at jeg gikk til fastlegen og ville sette inn p-stav, og han anbefalte meg å prøve Cezarette først. Han nevnte ingen ting om andre metoder slik som f.eks hormonspiral. -T.S Anonymkode: a4ccf...b28 Tålte kun cerazette, alt annet ble jeg monster på. Prøvde også kobberspiral, herremimåne for noen smerter. Den ville ikke kroppen ha der. Anonymkode: 66173...add
AnonymBruker Skrevet 28. mai #10 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tålte kun cerazette, alt annet ble jeg monster på. Prøvde også kobberspiral, herremimåne for noen smerter. Den ville ikke kroppen ha der. Anonymkode: 66173...add Jeg har også søkt opp kobberspiral for å være helt hormonfri, men etter hva jeg har skjønt kan det føre til sterkere menstruasjonssmerter. Derfor vurderer jeg hormonspiral Anonymkode: a4ccf...b28
AnonymBruker Skrevet 29. mai #11 Skrevet 29. mai Tilvenning tar 2-3 måneder, som du skriver. Mest sannsynlig blir det bedre. Seks uker er 1,5 syklus, det er ikke lang tid med tanke på angrepillen og så p-pillestart. Anonymkode: 341f7...711
AnonymBruker Skrevet 29. mai #12 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (17 timer siden): mistenker også jeg har fått bakteriell vaginose. https://nhi.no/forskning-og-intervju/Bakteriell-vaginose-bor-behandles-som-en-kjonnssykdom Hvis du har fått bakteriell vaginose med partneren du har nå bør du være obs på dette før du eventuelt setter inn spiral. Bør være obs på det uansett. Anonymkode: 1862f...707
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå