Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått ny jobb, lønnet med ca 300 tusen i året (minus overtid osv naturligvis) En venninne ringer meg (hun er selvstendig næringsdrivende) og spør meg hva jeg fikk i lønn, hun skal nemlig ansette folk selv. Hun blir helt perpleks når hun hører hvor lite jeg får i lønn! "Hvis DU godtar de betingelsene, så kan jo jeg få tak i en kjempegod ansatt" sa hun. Så da tenker jeg:

1: Hun har veldig høye tanker om meg

2: Hun har muligens et litt skjevt bilde av hva som er bra/dårlig lønn.

3: JEG har muligens et litt skjevt bilde v hva som som er bra/dårlig lønn.

Synes lønnen min er helt ok, hadde vært smellfornøyd om den var 340.ooo, men synes hun hadde en rar reaksjon.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva jobber du med da?

Jeg er ansatt som teknisk sekretær og tjener 300.000 i året + bonus og diverse goder. Synes selv jeg har bra lønn for den stillingen jeg har, men ikke i forhold til utdannelsen min (som ikke samsvarer med jobben min da).

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har ingen formening om lønnen din er god eller ikke. Er du nyutdannet og gjerne innen et typisk lav/gjennomsnittsyrke så kan lønnen være kjempegod, men har du mange års erfaring i arbeidslivet og har en utdanning som normalt gir høy lønn så er det gjerne ikke så mye å skryte av.

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet
Jeg har ingen formening om lønnen din er god eller ikke. Er du nyutdannet og gjerne innen et typisk lav/gjennomsnittsyrke så kan lønnen være kjempegod, men har du mange års erfaring i arbeidslivet og har en utdanning som normalt gir høy lønn så er det gjerne ikke så mye å skryte av.

1 år på BI, 9 år i arbeidslivet... ;)

Skrevet

Kommer an på hvilket felt du jobber innenfor, uansett om du har utdanning eller ikke. Hva slags arbeidserfaring. 1 år på BI gir vel ikke noen spesiell kompetanse (?), men regner med du har opparbeidet deg en del kunnskap etter hvert. 300 000 er ikke dårlig uten utdanning, men det kommer an på hva slags bedrift, hva slags jobb, hva de andre ved bedriften tjener osv.

Skrevet

Jeg har 240 000 i året og har to år på høyskole. Er ikke fornøyd med lønnen selvsagt, og vet ikke om jeg ville vært fornøyd med 300 000 heller, men det villle i hvert fall vært enklere å få kabalen til å gå opp hver måned.

Med 1 år på høyskole og 9 år i arbeidslivet syns jeg egentlig ikke det er altfor lite, men det spørs jo hva du jobber med....

Skrevet

I forhold til din utdanning og erfaring høres lønnen grei ut, men du kunne fint ha tjent kr. 340.000,- , ikke noe i veien for det!

Som en sammenlikning, for å sette det noe i perspektiv, kan jeg fortelle deg at svært mange mennesker med 5 og 6 års høyere utdanning (og masser av lån...), sliter veldig med å klare sine faste utgifter, fordi tjener knapt kr. 290.000,- i kommunal sektor (mange starter sin karriere der).

Så vi er med andre ord mange som sliter til lav lønn, enten vi har 1 eller 6 års høyere utdanning, enten det er fra BI eller høgskoler eller universitet!

Noe å tenke på.

Skrevet

Bra og bra, det er jo helt avhengig av hvilken jobb det er, hvilken utdannelse du har, hvor mye erfaring du har og om det er i privat eller offentlig sektor.

På generelt grunnlag synes jeg ikke 300.000 er en 'bra' lønn.

Skrevet
generelt grunnlag synes jeg ikke 300.000 er en 'bra' lønn.

Veldig enig med deg, det er ingen tvil om at 300.000,- er en lav og elendig lønn.

Men man må ta med i betraktning utdannelse, privat/offentlig sektor og stillingens art og kompleksitet.

Skrevet
Hva jobber du med da?

Jeg er ansatt som teknisk sekretær og tjener 300.000 i året + bonus og diverse goder. Synes selv jeg har bra lønn for den stillingen jeg har, men ikke i forhold til utdannelsen min (som ikke samsvarer med jobben min da).

Det må da være rimelig overbetalt for en sekretær??

Skrevet
Veldig enig med deg, det er ingen tvil om at 300.000,- er en lav og elendig lønn.

Men man må ta med i betraktning utdannelse, privat/offentlig sektor og stillingens art og kompleksitet.

Er det bare høyt utdannede folk her eller??

Det er da SVÆRT mange som jobber for langt under 300 000,- og er fornøyd med det. Det kan da umulig kalles elendig lønn iallefall??

Skrevet

Jeg synes det høres ganske bra ut jeg.. Kommer selvfølgelig litt an på jobben, men hvis man har mulighet for overtid og annet i tillegg, så mener jeg det er bra. Men kanskje det er jeg som ikke har så god tro på meg selv at jeg klarer å forhandle meg fram til fantastisk bra lønn. Ofte så har det vært mer slik at jeg må akseptere tilbudet for å få jobben.... At jeg trives med jobben har mye å si det også...

Skrevet

Jeg syns det hørtes ut som en helt grei lønn.

Skrevet

En OK begynnerlønn så sant du har mulighet for lønnsforhøyelse innen en rimelig tid (1 år?), men ikke en bra lønn nei...

Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg skjønner jo nå at jeg er SÆRDELES underbetalt om 300 000 er en DÅRLIG lønn :overrasket:

Har 260 000 jeg, og ville vært stråålende fornøyd med 300 000!!

Skrevet
I forhold til din utdanning og erfaring høres lønnen grei ut, men du kunne fint ha tjent kr. 340.000,- , ikke noe i veien for det!

Som en sammenlikning, for å sette det noe i perspektiv, kan jeg fortelle deg at svært mange mennesker med 5 og 6 års høyere utdanning (og masser av lån...), sliter veldig med å klare sine faste utgifter, fordi tjener knapt kr. 290.000,- i kommunal sektor (mange starter sin karriere der).

Så vi er med andre ord mange som sliter til lav lønn, enten vi har 1 eller 6 års høyere utdanning, enten det er fra BI eller høgskoler eller universitet!

Noe å tenke på.

Jepp, enig med gjesten her. Har 7 års høyere utdanning og masse lån, men begynte i kommunen og her er lønnen over hodet ikke i samsvar med mange andre arbeidsplasser.

Synes lønnen din høres grei ut jeg. Du kan vel sikkert få mer, men du kunne ha fått mindre også.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg skjønner jo nå at jeg er SÆRDELES underbetalt om 300 000 er en DÅRLIG lønn :overrasket:

Har 260 000 jeg, og ville vært stråålende fornøyd med 300 000!!

Spørsmålet om lønn kommer jo helt ann på hva slags utdanning en har, og om en jobber innen privat eller offentlig sektor.

For mange er 300.000 er veldig bra lønn - men for andre er det ikke så mye. Selv forventer jeg en begynnerlønn på 300.000 når jeg er ferdig å studere, så for min del hadde jeg vært misfornøyd med en slik lønn hvis jeg ble tilbudt det etter flere års jobberfaring.

Mens i andre yrker, som f.eks. innen hotellnæringen hvor jeg har deltidsjobb, er 300.000,- bra. Selv ikke avdelingssjefen min som har jobbet der i mange år er i nærheten av en slik lønn.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Da jeg var ferdig med hovedfag for tre år siden, ble det sett på som ok med en begynnerlønn mellom 275 000 - 300 000 kr. Jeg ligger like under 300 000 nå, og både håper og regner med at jeg havner over 300 000 i min neste jobb etter at engasjementet mitt går ut i januar.

På samme tid ligger min mor like over 300 000 kr, men hun jobber ufaglært i tekstilindustrien.

300 000 er ikke en lønn man ser på som en god lønn, men det er en begynnerlønn man kan være fornøyd med hvis man har høyere utdannelse, eller det kan være en ordinær lønn hvis man arbeider ufaglært.

For en person med god utdannelse og noen år i arbeidslivet, er det ikke en lønn å skryte av.

Gjest Hilde K S
Skrevet

300.000,- er mye for en ufaglært og lite for en med høyere utdanning.

Skrevet
Da jeg var ferdig med hovedfag for tre år siden, ble det sett på som ok med en begynnerlønn mellom 275 000 - 300 000 kr.

Ble det? For en med 5 og 6 års høyere utdanning? :overrasket:

Jøss, det har ikke jeg hørt. De jeg kjenner som har hovedfag tjener ikke et øre under kr. 350.000,- og det er i kommunesektoren. De er ikke ledere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...