Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på vei inn i overgangsalderen og sliter skikkelig med å holde oppe treningen. Jeg liker vanligvis godt både tennis og friluftsaktiviteter men nå sier kroppen litt stopp. På toppen av det hele må jeg sette av tid til styrketrening. Det jeg sliter med er nok å finne en rytme og få nok restitusjon og samtidig få holdt meg i form. Hvilken erfaring gjør dere andre dere? Hvordan løser dere det? 

Anonymkode: a9314...23c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei hvordan man løser det... man må jo bare gjennomføre. Prioriterer styrketrening foran alt, har en mor i 60-årene og ser hvor fort det kan gå galt av sted hvis man ikke er bevisst på å bevare muskelmasse.

Anonymkode: 53e45...842

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Prioriterer kortere økter hvor jeg ikke går helt til failure, og ikke for høy intensitet på løping heller. Ellers restituerer jeg ikke, sover dårligere og da fungerer ingenting. Holder meg i gang, men senker kravene samtidig. 

Anonymkode: 29e67...b82

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tilpasser. Må bare akseptere ek kropp i endring. Prioriterer styrketrening og kondisjon. Men roer ned når det føles for mye. Og det skjer innimellom. På en måte veldig kjipt! Er litt sorg i å innse at man ikke tåler det samme som kun kort tid siden. 

Har også stor nytte av å passe på de viktige tingene som kosthold, alkohol, kaffe osv. prioritere nok og god nok søvn. Mye mer sensitiv for konsekvenser av å skeie ut på de frontene også.

Anonymkode: 2cd83...2ac

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prioriterer styrke og fokuserer på mer hverdagsaktivitet som å ta trappene og bakker. Det hjelper min form mer enn ren cardio som tapper meg mer. Pulsen går opp av styrke også, spesielt når jeg kjører sirkeltrening.

Jeg har også begynt å hoppe mer, jumping jacks for oppvarming, hopper de siste to trinnene ned trapper og slike ting, det studier som viser at det gjør enormt mye for skjelettet. 

Jeg tar også 5g kreatin hver dag, det er spesielt gunstig for damer på vår alder.

Anonymkode: f1c16...a87

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prioriterer kortere økter hvor jeg ikke går helt til failure, og ikke for høy intensitet på løping heller. Ellers restituerer jeg ikke, sover dårligere og da fungerer ingenting. Holder meg i gang, men senker kravene samtidig. 

Anonymkode: 29e67...b82

Takk, ja det kan være en måte å gjøre det på ❤️

Anonymkode: a9314...23c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trente aldri noe som helst fra vgs til jeg kom i slutten av 30-årene. Da ble det litt usystematisk styrketrening i noen år. Så i fjor i en alder av 50+ fikk jeg en aha-opplevelse, da min mor snart må ha hjelp for å klare seg selv grunnet inmobilitet og osteoporose. Da tok jeg tak og valgte å trene mer systematisk. Begynte å løpe 2-3 ganger i uka, samt tyngre styrketrening 2 -3 ganger i uka. For jeg ønsker ikke å bli like skrøpelig som min mor er om 30 år 

Og resultatet er at jeg aldri har vært i bedre form. I vår løp jeg mitt første løp siden barneskolen, og nå vurderer jeg Halvbirken. Men alt gjøres på mitt eget tempo og løpingen er stort sett i rolig tempo. I følge Mia-appen har jeg en kondisjonalder på 25, noe som selvfølgelig ikke stemmer, men moro allikevel. 

Om du klarer å holde jevnlig trøkk så vil dette være positivt for deg. 

Anonymkode: 18388...595

• Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke noe å lure på en gang. Valget er enkelt; hvis du ikke prioriterer tung styrke nå, får du en skikkelig bedriten alderdom. 
Så det er bare å lære seg å like det, vaner tar tid å få inn, men det går. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...