Gå til innhold

Lage kant rundt kattedo

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en stor katt med xxl størrelse kattetoalett. Han liker ikke at taket er på bunnen, så dette kan jeg ikke bruke for å hindre at sand sprutes over alt når han sparter noe voldsomt etter toalettbesøk. Vet at det finne toalettbunner med kant, men tenkte jeg ville undersøke her først om noen har noen tips for å kunne lage til noe slikt selv på bunnen jeg allerede har.

Anonymkode: 0fa89...ce9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kattedo med tak er et teit menneskelig påfunn, ingen katter foretrekker tak. Katten min bruker store plastbokser som er ment til oppbevaring. De har høye kanter. Etter hvert som hun blir eldre vil jeg enten rigge til en trapp opp, eller skjære en åpning på en av sidene. Enn så lenge hopper hun lett inn og ut. 

Prøv om du finner en plastboks som er stor nok til at toalettet kan stå inni den, eller bytt ut kattedoen med en stor plastboks med høye vegger. 

Anonymkode: 1de08...cab

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte slike gjennomsiktige plastikkoppbevaringsbokser på europris. 

Spruter litt enda, men mye bedre.

Anonymkode: 294be...a67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kattedo med tak er et teit menneskelig påfunn, ingen katter foretrekker tak. Katten min bruker store plastbokser som er ment til oppbevaring. De har høye kanter. Etter hvert som hun blir eldre vil jeg enten rigge til en trapp opp, eller skjære en åpning på en av sidene. Enn så lenge hopper hun lett inn og ut. 

Prøv om du finner en plastboks som er stor nok til at toalettet kan stå inni den, eller bytt ut kattedoen med en stor plastboks med høye vegger. 

Katten her har no prob med taket sitt.

Anonymkode: 1a46a...58f

Skrevet

Sett kattedoen oppi en større plastkasse, gjerne en med lav kant.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Katten her har no prob med taket sitt.

Anonymkode: 1a46a...58f

Foretrekker du å gå på innestengt utedo eller å gå på do ute i skogen i frisk luft? Tak på kattedo er der kun for at du skal slippe å se innholdet i doen, og for å dempe noe av lukten for deg.

Når doen ikke har lokk er det et mindre steg du må ta for å rense kattedoen, og du får med deg det sekundet katten gjør nr.2. Altså mindre arbeid for deg, incentiv for å raskt fjerne avf. fra doen, og katten din slipper å puste inn utedolukt og mindre støv som virvles opp ved bruk. Dette støvet er skadelig for lungene. Win win win. En plastboks til oppbevaring er også atskillig billigere enn en kattedo med tak.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Foretrekker du å gå på innestengt utedo eller å gå på do ute i skogen i frisk luft? Tak på kattedo er der kun for at du skal slippe å se innholdet i doen, og for å dempe noe av lukten for deg.

Når doen ikke har lokk er det et mindre steg du må ta for å rense kattedoen, og du får med deg det sekundet katten gjør nr.2. Altså mindre arbeid for deg, incentiv for å raskt fjerne avf. fra doen, og katten din slipper å puste inn utedolukt og mindre støv som virvles opp ved bruk. Dette støvet er skadelig for lungene. Win win win. En plastboks til oppbevaring er også atskillig billigere enn en kattedo med tak.

Min katt har 4 kasser. Den bruker like gjerne den med tak som de uten. 

Null system på hvilken han bruker når. 

Anonymkode: 294be...a67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2026 den 8.17):

Jeg blir så glad når det finnes andre folk der ute som setter kattens behov foran sine egne (og interiørstylingen hjemme)!! 

Ts, Helt enig at en stor oppbevaringsdunk kan funke fint. Skjær ut utgang i front, men puss ned kantene nøye så de ikke er skarpe.

Eventuelt kan du bygge en 3-siders "skillevegg" av f.eks pleksiglass og ha denne rundt doen. Om du ikke vil se doen kan du jo f.eks ha dekorfolie på.

Anonymkode: 62b01...26a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...