Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

I sen høst vinter har drevet med et lite zinnia prosjekt innendørs, under vekstlys. 

Jeg har hatt 2% peiling på blomster. Fikk dahlia dilla for et par år siden, og har hatt opptil 10 stk om gangen i året.

Så begynte jeg å lese meg opp om å ta frø fra dahlia i fjor, men begynte litt sent med det for å ta frø, og egentlig heldigvis, for dahliane jeg hadde i fjor var det mye sykdom på. Når jeg gravde de opp så så jeg at 4 av 5 kjøpt på plantasjen hadde gall. Og ett par jeg hadde hatt noen år hadde virus.

Så alle jeg hadde i fjor kastet jeg, utennom en plante. Den har jeg ikke turt å sette i gang i år. Har så mange nå så de har vært prioritert.

Har sett flere 100 videoer på YouTube i fjor og i år om å ta frø som sagt.

Vekstlyset jeg kjøpte var for svakt for å ha dahlia inne i vinter påsto chatgpt, så jeg bestemte meg for, i mitt hode, og ta det nest beste etter dahlia, ZINNIA.

Så jeg har i sen høst/vinter sådd zinnia inne under vekstlys. Med labert resultat, siden jeg er noob, og dessverre har stolt aaaalt for mye av råd gitt av chatgpt, vet at jeg ikke skal stole så mye på den.

Jeg var redd for å få for høye zinniaer inne, pga lyset. Så jeg ville prøve å holde de lave. Da skulle jeg bruke lite jord, men det likte de ikke.

Jeg skulle vanne lite, det likte de ikke. Og siden jeg har lyset på i 14 timer om dagen har jeg ikke fått fulgt med hele tiden, så de døde av tørke og vann stress+ for lite jord 🙄🙄

Men siden jeg ikke klarer å lese meg til ting så er det erfaringer jeg må lære meg av, sikkert pga Adhden min.

image.thumb.jpeg.878be6e16cb80a9c79ce6da61558cc82.jpeg

image.thumb.jpeg.76112ef806486eb63f649f1072856e54.jpeg

Denne zaharaen hadde jeg stort hell med. Dette er zinniaen som tåler mest. Er avlet frem til å være motstandsdyktig for sopp og andre sykdommer, men et en ganske lav sort. Min ble ikke høyere enn 20 cm ca.

Denne tålte også og stå i lite jord lenge.

Jeg leste at hvitt gjorde så lyset ble bedre reflektert nedi potta, derfor tok jeg servietter nederst og teipet de fast 😄

Endret av Margit777
Videoannonse
Annonse
Skrevet

image.thumb.jpeg.9583406f6abbdb0da9469b6aeccbdf35.jpeg

Lille zahara Raspberry double.

Jeg var så stolt 😁

image.thumb.jpeg.8e49b0ef1352c3a0e43757ba0bf1de44.jpeg

Stor forskjell på zahara typen og som er av de laveste og benarys giant som er av de høyeste 😄

Skrevet (endret)

image.thumb.jpeg.a45ed782b07bc72d8c68890cce131f24.jpeg

Begynte å slite fort de andre, pga for lite jord og for sterkt lys. Chatgpt mente jeg skulle ha lyset på 50% styrke, men det så jeg fort ikke gikk, for vekstlampa et på 150 w maks med dimmer. Så slo den ned på 25% styrke.

image.thumb.jpeg.9ec4b8508ca76eaa7159ffd3f3eb6813.jpeg

Benarys Giant Salmon rose, nesten oppi lyset, lille zahara ved siden av til venstre.

Endret av Margit777
Skrevet

image.thumb.jpeg.65193bee8a1df88fc523e9cdfd05bd97.jpegDenne døde så klart til slutt, ikke ha for lite jord, for sterkt lys OG vær gjerrig med vannining. At den var nederst i potta og fikk for mye skygge hjelper heller ikke på 😄😄

Dette var en type kalt Whirligig fun, ser ut som sånne pin wheels 😊 Men den ble ikke noe av, sånn som de ca 100 andre som ikke kom seg fra spire stadiet 😵

Skrevet (endret)

image.thumb.jpeg.cc8f0956bfbf8cad79c2204883694d3f.jpeg

image.thumb.jpeg.6564975f5fe365b54d3a8a9ce6bda3a8.jpeg

Benarys giant salmon rose, zahara i midten og til høyre zinnia envy green.

Synes det var veldig artig når jeg fant ut at zinnia kommer med grønne blomster 😄

Endret av Margit777
Skrevet (endret)

image.thumb.jpeg.8b34d87708d7b5e4485d4d80b29dddba.jpeg

Sånn endte de fleste hvis de kom så langt. Råtten av alt. For sterkt lys, for lite jord og stressvanning.

Endret av Margit777

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...