Gå til innhold

hvorfor går bensinprisen opp


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke logikken og hvorfor det henger sammen!!!! Jeg blir litt forbanna kan du si at fordi det er en eller annen konflikt i midtøsten (det er jo alltid konflikter der...) så koster bensinen skjorta her hjemme. Går bensinprisene opp i USA f.eks. med det samme? Jeg trur ikke det.

Er det noen som vet hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Det kommer jo an på hvor oljen kommer fra, også. USA har endel oljekilder i sitt eget land også, og de vil ikke bli påvirket av eventuelle kriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje er en råvare, og råvarepriser vil bestandig være utsatt - også internasjonalt. Sammenlikn med kaffe, om du vil: Dersom det er en fryktlig dårlig kaffehøst i Brasil (våromslag, naturkatastrofer, e.l.) så vil kaffemarkedeti resten av verden bli presset. Etterspørselen vil bli større enn tilbudet fordi Brasil er en såpass stor leverandør av kaffe.

Når det er mye konflikter et sted i verden, påvirker det oljeproduksjonen i det området. Ville du, hvis du var aksjespekulant, investert mye i en produksjon som fant sted i et krigsrammet område? Slike ting har mye å si. Og når noen produserer mindre olje, går prisen opp i Norge fordi markedet blir presset - og vi liker å selge oljen vår til utlandet. Sleng OPEC inn i bildet, også har du et fint sammensurium.Dette er et evig spill som egentlig har ganske enkle grunnlregler...

... men jeg skal ikke garantere for at jeg har 100% rett. Det er noen år siden sos.øk.-nerdingen min på videregående. Utrolig frustrerende er det uansett, at vi som har olje selv skal betale mer fordi noen andre kriger. USA sponser bensinbruken til sine innbyggere, dvs. det omvendte av oss som betaler skatt, derfor blir de ikke så påvirket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har ikke vi også oljekilder i eget land? Eller blander jeg kortene nå? Iran har jo også oljekilder i eget land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje er en råvare, og råvarepriser vil bestandig være utsatt - også internasjonalt. Sammenlikn med kaffe, om du vil: Dersom det er en fryktlig dårlig kaffehøst i Brasil (våromslag, naturkatastrofer, e.l.) så vil kaffemarkedeti resten av verden bli presset. Etterspørselen vil bli større enn tilbudet fordi Brasil er en såpass stor leverandør av kaffe.

Når det er mye konflikter et sted i verden, påvirker det oljeproduksjonen i det området. Ville du, hvis du var aksjespekulant, investert mye i en produksjon som fant sted i et krigsrammet område? Slike ting har mye å si. Og når noen produserer mindre olje, går prisen opp i Norge fordi markedet blir presset - og vi liker å selge oljen vår til utlandet. Sleng OPEC inn i bildet, også har du et fint sammensurium.Dette er et evig spill som egentlig har ganske enkle grunnlregler...

... men jeg skal ikke garantere for at jeg har 100% rett. Det er noen år siden sos.øk.-nerdingen min på videregående. Utrolig frustrerende er det uansett, at vi som har olje selv skal betale mer fordi noen andre kriger. USA sponser bensinbruken til sine innbyggere, dvs. det omvendte av oss som betaler skatt, derfor blir de ikke så påvirket.

Ja nå henger det litt mer på greip..... Men kjipt er det jo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men oljehandel er et særdeles internasjonalt marked. Hvis du overfører til kaffen så blir den dyrere over hele verden selv om bare Brasil lager mindre. Kenyanere må også betale mer for den, fordi ingen selskaper ville solgt til et land biligere enn et annet bare fordi det er deres eget land. Det ville være bedriftsøkonomisk selvmord.

Penger, penger, penger er det eneste som gjelder.

Endret av Knurr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bensinprisene går opp når og fordi strømprisene går opp. Norge er i verdenstoppen på dyre avgufter og priser og har verdensrekord i folk som ikke protesterer, i Norge godtar de alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvor oljen kommer fra, også. USA har endel oljekilder i sitt eget land også, og de vil ikke bli påvirket av eventuelle kriser.

Har ikke Norge egne oljekilder? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Norge egne oljekilder?  :overrasket:

Jo, men de velger jo som regel å følge markedet. Hvorfor selge billig, om de kan tjene mr på å selge det dyrt? Drvier jo ikke veldedighet, men bisniss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan ikke tenke at det er "Norges olje" og "USA sin olje". All oljen som Norge pumper opp, går rett inn i det internasjonale markedet. Oljeselskapene selger jo oljen til de som er villig til å betale mest for den. Derfor må norske forbrukere kjøpe oljen fra samme marked som forbrukere i alle andre land. Er du ikke villig til å betale like mye som danskene, så får du ikke kjøpe.

Så et leserinnlegg i avisa i dag, en fyr som ikke forsto hvorfor bensinstasjonene i sentrum hadde høyere bensinpriser enn på et gitt sted utenfor byen, det var jo urettferdig og griskt! Det lønte seg jo å kjøre til denne bygda for å kjøpe bensin, hårreisende! Han hadde tydeligvis ikke skjønt prinsippet om tilbud og etterspørsel. Der etterspørselen er høy, blir prisen høy. Dersom bensinstasjonen i sentrum ikke fikk solgt bensinen sin til 12 kroner, vil de jo sette prisen ned igjen. Så lenge folk faktisk kjøper bensin til 12 kroner, forblir prisen 12 kroner. Man kan ikke både klage på den høye prisen, og samtidig kjøpe 12-kroners bensin og dermed være med på å opprettholde prisen. Er du ikke fornøyd, kjøp et annet sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*
Jo, men de velger jo som regel å følge markedet. Hvorfor selge billig, om de kan tjene mr på å selge det dyrt? Drvier jo ikke veldedighet, men bisniss.

Jepp. Vi har jo allerede noen avtaler om levering av olje til andre land, og vi kan jo ikke bare slutte å levere til andre fordi det er oljekrise og vi vil ha billige priser selv. Det ville skapt problemer på det økonomiske markedet internasjonalt, i tillegg til at det kunne gå ut over vår egen økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinprisene går opp når og fordi strømprisene går opp. Norge er i verdenstoppen på dyre avgufter og priser og har verdensrekord i folk som ikke protesterer, i Norge godtar de alt...

Det der er jo bare sprøyt og dessuten ikke det trådstarter spør om. Bensinprisene er påvirket av oljeprisene. Strømprisene har fantastisk lite med bensinpriser å gjøre. Grunnen til at strømprisene øker her i landet, er jo den vidunderlige privatiseringen av strømmarkedet som har skjedd de siste årene, og som alle liberalerne lovet skulle føre til lavere priser. Det rare er at markedet faktisk ønsker å tjene penger på å selge strøm, tro det den som kan. :ironi:

Når det gjelder bensinpriser, er de ikke særlig høye i Norge hvis du sammenligner med inntektsnivået. Rundt i Europa ligger prisen rundt en krone eller to under oss, mens lønningene ligger prosentvis til dels langt lavere, hvilket betyr at nordmenn kan kjøre lenger per timelønn enn den jevne europeer.

For øvrig stiger bensinprisene alltid tirsdag og synker igjen fredag. Vil du fylle rimelig bensin, fyll i helgen! Vi fylte i går til 10,48, mens i dag ligger prisen langt over 12 kroner. Det har fint lite med oljepriser å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bensinpriser, er de ikke særlig høye i Norge hvis du sammenligner med inntektsnivået. Rundt i Europa ligger prisen rundt en krone eller to under oss, mens lønningene ligger prosentvis til dels langt lavere, hvilket betyr at nordmenn kan kjøre lenger per timelønn enn den jevne europeer.

Det er faktisk et godt poeng. Jeg så en oversikt en gang, som viste hvor mye bensin man fikk for hver lønnkrone, og Norge kom nest best ut! Jeg husker at det overrasket meg, for her på berget er det knapt den ting som får folk til jamre seg mer enn bensinprisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der er jo bare sprøyt og dessuten ikke det trådstarter spør om. Bensinprisene er påvirket av oljeprisene. Strømprisene har fantastisk lite med bensinpriser å gjøre. Grunnen til at strømprisene øker her i landet, er jo den vidunderlige privatiseringen av strømmarkedet som har skjedd de siste årene, og som alle liberalerne lovet skulle føre til lavere priser. Det rare er at markedet faktisk ønsker å tjene penger på å selge strøm, tro det den som kan.  :ironi:

Når det gjelder bensinpriser, er de ikke særlig høye i Norge hvis du sammenligner med inntektsnivået. Rundt i Europa ligger prisen rundt en krone eller to under oss, mens lønningene ligger prosentvis til dels langt lavere, hvilket betyr at nordmenn kan kjøre lenger per timelønn enn den jevne europeer.

For øvrig stiger bensinprisene alltid tirsdag og synker igjen fredag. Vil du fylle rimelig bensin, fyll i helgen! Vi fylte i går til 10,48, mens i dag ligger prisen langt over 12 kroner. Det har fint lite med oljepriser å gjøre.

Liberalere er for marked og konkurranse men ikke nødvendigvis for rimelige priser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det der er jo bare sprøyt og dessuten ikke det trådstarter spør om. Bensinprisene er påvirket av oljeprisene. Strømprisene har fantastisk lite med bensinpriser å gjøre. Grunnen til at strømprisene øker her i landet, er jo den vidunderlige privatiseringen av strømmarkedet som har skjedd de siste årene, og som alle liberalerne lovet skulle føre til lavere priser. Det rare er at markedet faktisk ønsker å tjene penger på å selge strøm, tro det den som kan.  :ironi:

Når det gjelder bensinpriser, er de ikke særlig høye i Norge hvis du sammenligner med inntektsnivået. Rundt i Europa ligger prisen rundt en krone eller to under oss, mens lønningene ligger prosentvis til dels langt lavere, hvilket betyr at nordmenn kan kjøre lenger per timelønn enn den jevne europeer.

For øvrig stiger bensinprisene alltid tirsdag og synker igjen fredag. Vil du fylle rimelig bensin, fyll i helgen! Vi fylte i går til 10,48, mens i dag ligger prisen langt over 12 kroner. Det har fint lite med oljepriser å gjøre.

Bra svar, Plonk! Det er alltid viktig å se en kostnad i forhold til landets gjennomsnittsinntekt. Det være seg om det gjelder bensinpriser eller matpriser. Vi i Norge er utrolig flinke til å gnåle om de HØØØØYE matprisene (og bensinprisene), mens sannheten er at vi får mer igjen for månedslønnen enn de fleste andre europeere. Sjekk ut http://www.aftenposten.no/forbruker/pengen...icle1182653.ece. Det er ikke så synd på oss som mange tror....

Jeg synes forøvrig det er fantastisk at vi har en ledelse i dette landet som ikke følger i USAs fotspor og spyr ut penger til sponsing av bensinprisene, men derimot bruker avgifter til å holde forbruket nede. Noen har kanskje hørt om global oppvarming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Jeg synes forøvrig det er fantastisk at vi har en ledelse i dette landet som ikke følger i USAs fotspor og spyr ut penger til sponsing av bensinprisene, men derimot bruker avgifter til å holde forbruket nede. Noen har kanskje hørt om global oppvarming?

Satt å tenkte på akkurat det samme her. I USA er bensin valgkamp, gud nåde den som rører bensinprisene, i tillegg vi vet jo hvor flinke de er til å ta hensyn til miljøet :forvirret:

Endret av Chrizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar, Plonk! Det er alltid viktig å se en kostnad i forhold til landets gjennomsnittsinntekt. Det være seg om det gjelder bensinpriser eller matpriser. Vi i Norge er utrolig flinke til å gnåle om de HØØØØYE matprisene (og bensinprisene), mens sannheten er at vi får mer igjen for månedslønnen enn de fleste andre europeere. Sjekk ut http://www.aftenposten.no/forbruker/pengen...icle1182653.ece. Det er ikke så synd på oss som mange tror....

Jeg synes forøvrig det er fantastisk at vi har en ledelse i dette landet som ikke følger i USAs fotspor og spyr ut penger til sponsing av bensinprisene, men derimot bruker avgifter til å holde forbruket nede. Noen har kanskje hørt om global oppvarming?

Bestilt propaganda. Lavkvalitets undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...