AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Skrevet 10 timer siden Har fått ny jobb som jeg starter på om et par uker. Jobben innebærer blant annet stell av godt voksne med forskjellige diagnoser. Jeg har ingen erfaring med dette fra før, og vil selvfølgelig bli gitt god opplæring. Det jeg lurer på er; tar det lang tid før en venner seg til lukter etc, ved vask av urin/avføring? Min bror har en baby, men kan ikke tenke meg at det lukter det samme av voksenavføring som av babyer. Og det må vel bli mye mer også. Hjelper det å puste bare med munnen? Og jeg er redd for å vise avsky, noe jeg absolutt ikke vil! Går det liksom an å zoome ut? Anonymkode: f5454...2f6
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #2 Skrevet 10 timer siden Går fort. Ett par uker max. Ja det lukter, grusomt til tider, men den som har bæsjet på seg lukter også den lukten, så ikke no problem å vise at oi, denne luktet. Ikke vise avsky, men med litt latter. Det er mennesker du jobber mwd. Når du lærer de å kjenne ser du stor forskjell. Noen har prompehumor, andre har det ikke. Så jobb med personligheten de har. De som lærer deg opp bør forklare deg om hvert enkelt individ. Anonymkode: 79f13...bcc 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #3 Skrevet 10 timer siden Jeg fikk litt sjokk da jeg var 18 år og fikk sommerjobb som hjemmehjelp. Det var som regel vask av hus, men så var der plutselig litt vask av folk og! Jeg var jo kjempesjenert og inneslutta som person og fikk rett og slett sjokk. Stod å spylte på hun ene damen som måtte ligge (pga ms) mens hun ble dusja. Slet så med å dusje på enkelte kroppsdeler. Hun sa det til meg , at jeg måtte ikke være sjenert, hun trengte å bli ren overalt! 😆 Og der jeg trodde det var det verste med jobben, tok jeg feil. Etterpå skulle hun holdes på siden mens jeg satte klyster, og måtte stå og holde henne slik mens det kom ut. Jeg trodde jeg skulle svime av. neste gang var det like ille, og noen ganger etter det. Men så ble det liksom bare en vane etter et par uker, tenkte ikke mer over det. Lukta var som den var men den ble ikke så ille lenger. jeg tenkte mer over hvordan det var for henne, der stod jeg som 18 åring og gjorde dette, på en godt voksen dame som ikke kunne røre seg.. fokuset ble litt annerledes og jeg stod å tenkte over helt andre ting imens. den sommeren der er jeg takknemlig for, den gjorde noe med en litt egoistisk ungdom som tok ting for gitt. Anonymkode: ab97b...d41 4 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Skrevet 9 timer siden Jeg har alltid tenkt omsorg ikke var et yrke for meg. Livet tok noen u- svinger, og plutselig sto jeg med en kontrakt i hjemmetjenesten. Tenkte som du, at dette blir nok litt snodig, kanskje direkte ekkelt i mange situasjoner. Det ble det ikke. Du får kontakt med mennesket foran deg, også er det det som er fokuset. Gjøre situasjonen mest mulig behagelig for dem. Javisst var det episoder jeg kunne vært foruten, særlig der diare var involvert, men det er få enkeltepisoder av ekstremt mange dager. Ikke ekkelt, men kan være tungt å stå så lenge i lukten, hvis den er ille. Resten venner du deg til. Anonymkode: 59216...670 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Skrevet 8 timer siden Hadde det hjulpet å bruke en ansiktsmaske/munnbind? Aner ikke om dette er vanlig, men kunne kanskje bedret situasjonen. Anonymkode: 7e00c...eba
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Skrevet 7 timer siden TS her. Tusen takk for tilbakemeldinger. Jeg har blitt fortalt at enkelte av disse er så svaktfungerende at de er på barne stadiet, med tanke på å forsøke holde i gang en prat under stell. Dette er jo også noe nytt jeg må forholdet meg til. Er både skummelt og spennende på samme gang. Jeg tenker at de som ikke har språk kanskje er ekstra vare for ansiktsuttrykk og kroppsspråk? Anonymkode: f5454...2f6
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Tusen takk for tilbakemeldinger. Jeg har blitt fortalt at enkelte av disse er så svaktfungerende at de er på barne stadiet, med tanke på å forsøke holde i gang en prat under stell. Dette er jo også noe nytt jeg må forholdet meg til. Er både skummelt og spennende på samme gang. Jeg tenker at de som ikke har språk kanskje er ekstra vare for ansiktsuttrykk og kroppsspråk? Anonymkode: f5454...2f6 Husk at livserfaringen er noe man har selv om man er "ung" til sinns. De har vært igjennom mye, også mye vondt. De er som alle andre, noen bryr seg ikke, andre kan "lese" deg. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde det hjulpet å bruke en ansiktsmaske/munnbind? Aner ikke om dette er vanlig, men kunne kanskje bedret situasjonen. Anonymkode: 7e00c...eba Hvordan hadde du følt det hvis folk måtte ha på seg munnbind når de stelte deg? Anonymkode: 79f13...bcc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå