AnonymBruker Skrevet 27. mai #1 Skrevet 27. mai Jeg har gått med plantar fascitt siden januar, og det blir ikke bedre. Jeg tøyer både fot og legg hver dag. Jeg burde gått til fysioterapeut, men har ikke råd til det. Jeg vet at trykkbølgebehandling kan hjelpe, men jeg har ikke mulighet til å betale. Finnes det noe annet jeg kan gjøre for å få noe bedring? Har hund, så det må aktivitet og tur hver dag. Anonymkode: 4d17d...85c
AnonymBruker Skrevet 27. mai #2 Skrevet 27. mai Hvilke øvelser gjør du, utover tøying? Jeg har hatt plantar fascitt i flere år. De periodene hvor jeg slurver med øvelsene, bruker dumme sko og slurver med gå- og løpeteknikken blir jeg raskt verre. Hæl-løft i trappa, sko hvor hælen er litt høyere og ikke for mye demping, og teknikk hvor jeg tråkker innunder meg og ikke foran meg gir bedre perioder. Men øvelsene er viktige, bare så kjedelige 😅 Anonymkode: 1b13a...f4d
AnonymBruker Skrevet 27. mai #3 Skrevet 27. mai Jeg brukte en tørketrommelball (hard ball med tagger) og rullet den under foten i tillegg til tøying og tåhev. Men det tok 6 mnd da. Anonymkode: 5c7d2...4ac 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #4 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har gått med plantar fascitt siden januar, og det blir ikke bedre. Jeg tøyer både fot og legg hver dag. Jeg burde gått til fysioterapeut, men har ikke råd til det. Jeg vet at trykkbølgebehandling kan hjelpe, men jeg har ikke mulighet til å betale. Finnes det noe annet jeg kan gjøre for å få noe bedring? Har hund, så det må aktivitet og tur hver dag. Anonymkode: 4d17d...85c Gutten her har air force og asics med demping. Andre sko er vondt. Anonymkode: a49fe...637
AnonymBruker Skrevet 27. mai #5 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvilke øvelser gjør du, utover tøying? Jeg har hatt plantar fascitt i flere år. De periodene hvor jeg slurver med øvelsene, bruker dumme sko og slurver med gå- og løpeteknikken blir jeg raskt verre. Hæl-løft i trappa, sko hvor hælen er litt høyere og ikke for mye demping, og teknikk hvor jeg tråkker innunder meg og ikke foran meg gir bedre perioder. Men øvelsene er viktige, bare så kjedelige 😅 Anonymkode: 1b13a...f4d Jeg gjør også tåhev i trapp, og plukker opp et lite håndkle med tærne, og ruller på hard ball. Kjedelig ja 😆 Jeg syns sko med god demping er best, men det er kanskje ikke det beste? Anonymkode: 4d17d...85c
AnonymBruker Skrevet 27. mai #6 Skrevet 27. mai Hva mener du med betaler hos fysio? Dette får du jo dekket om du går via fastlegen. Anonymkode: 50876...b13
AnonymBruker Skrevet 27. mai #7 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva mener du med betaler hos fysio? Dette får du jo dekket om du går via fastlegen. Anonymkode: 50876...b13 Jeg hadde samme tilstand for fem år siden. Gikk til fastlegen, og fikk beskjed om at jeg måtte til fysioterapeut men at dette ikke var noe hun kunne henvise til. Jeg måtte da betale fysio selv, og trykkbølgebehandling er det heller ikke alle som utfører - og det koster også litt ekstra. Men kanskje det er nye regler nå? Man må vel uansett betale en egenandel? Anonymkode: 4d17d...85c
AnonymBruker Skrevet 27. mai #8 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva mener du med betaler hos fysio? Dette får du jo dekket om du går via fastlegen. Anonymkode: 50876...b13 Bare hos fysio med avtale. Og de har laaaange ventelister. Anonymkode: b2c0c...3c6
AnonymBruker Skrevet 27. mai #9 Skrevet 27. mai Jeg fikk spesialstøpte såler som er tilpasset min fot. Fra å være plaget hele tiden har jeg nå ikke kjent noe smerter på 7-8 år. Får et par i året, og de varer noen år så jeg kan bytte på hvor jeg har dem. Helt supert 😊 Anonymkode: c5f18...252 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #10 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva mener du med betaler hos fysio? Dette får du jo dekket om du går via fastlegen. Anonymkode: 50876...b13 Det er mange år siden man trengte henvisning til fysioterapeut. Trykkbølge må man nok betale ekstra for. Anonymkode: 26481...f1c 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #11 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg fikk spesialstøpte såler som er tilpasset min fot. Fra å være plaget hele tiden har jeg nå ikke kjent noe smerter på 7-8 år. Får et par i året, og de varer noen år så jeg kan bytte på hvor jeg har dem. Helt supert 😊 Anonymkode: c5f18...252 Det høres bra ut! Bestilte du det selv, eller hvordan gikk du fram? Anonymkode: 4d17d...85c
AnonymBruker Skrevet 27. mai #12 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bare hos fysio med avtale. Og de har laaaange ventelister. Anonymkode: b2c0c...3c6 mulig jeg er dum, men hvorfor ikke sette seg på den ventelisten og vente? Hvis du ikke har råd til å betale selv, og plagene heller ikke går over uten hjelp, ja så må du vente da. Anonymkode: 50876...b13 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai #13 Skrevet 27. mai Hos meg ble det ikke bedre før jeg sov med en slik sokk en lang periode. Vanlig tøying varer ikke lenge nok, mens dette faktisk hjalp. https://fotbutikken.no/haelspore/nattstromper-plantar-fasciitis?gad_source=1&gad_campaignid=19981654315&gbraid=0AAAAABHcw3sLX3L-cx3Gle0MtROgMqhzB&gclid=CjwKCAjwidXQBhAZEiwA4egw6ENnuunsSwiu5XC82CIsJs9JlD_wSz2anPhwHkmVwvplica_-n3opRoCYf4QAvD_BwE Anonymkode: 6dbe8...119 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #14 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (26 minutter siden): mulig jeg er dum, men hvorfor ikke sette seg på den ventelisten og vente? Hvis du ikke har råd til å betale selv, og plagene heller ikke går over uten hjelp, ja så må du vente da. Anonymkode: 50876...b13 Fordi fastlegen min har sagt at hun ikke kan henvise. Anonymkode: 4d17d...85c
AnonymBruker Skrevet 27. mai #15 Skrevet 27. mai Du finner selv oversikt over fysioterapeuter med kommunal avtale. De har venteliste, men ventelisten justeres også fra behov. Finn den aktuelle listen for din kommune (her ligger den ute på min kommunes nettside) og sett deg på 3-4-5 ventelister. Vent på svar. Når det allerede har gått 6 måneder så forsvinner det ikke av seg selv om 2-3 uker. Anonymkode: 94389...c6f 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #16 Skrevet 27. mai Tåhev (gjerne i trapp i begynnelsen) hjalp meg. Har ikke hatt det på flere år nå. Tar jevnlig tåhev og går gode sko. Anonymkode: ff2f1...9fa
AnonymBruker Skrevet 27. mai #17 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Fordi fastlegen min har sagt at hun ikke kan henvise. Anonymkode: 4d17d...85c Du trenger ikke henvisning for å kontakte fysioterapeut med avtale. Anonymkode: 24dd6...8e9 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #18 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du trenger ikke henvisning for å kontakte fysioterapeut med avtale. Anonymkode: 24dd6...8e9 Men er det ikke da en egenandel før man kommer til frikortgrensen? Anonymkode: 4d17d...85c
AnonymBruker Skrevet 27. mai #19 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har gått med plantar fascitt siden januar, og det blir ikke bedre. Jeg tøyer både fot og legg hver dag. Jeg burde gått til fysioterapeut, men har ikke råd til det. Jeg vet at trykkbølgebehandling kan hjelpe, men jeg har ikke mulighet til å betale. Finnes det noe annet jeg kan gjøre for å få noe bedring? Har hund, så det må aktivitet og tur hver dag. Anonymkode: 4d17d...85c Ikke lest hele tråden, men i min kommune så kan man søke selv om hjelp fra fysioterapeut. På en måte "henvise" seg selv. Jeg gjorde det, og så skrev jeg inn hvilke plager jeg hadde, og dagen etter (jeg var SUPERheldig), så ringte hun meg. Spurte om jeg kunne komme dagen etter. Egt så sto det at det var 3-6 mnd ventetid, men akkurat da hadde de ikke ventelister. Jeg trodde det var kødd. Så jeg ville undersøkt om det er mulighet i din kommune. Vet at mange kommuner har det tilbudet, hvert fall. Anonymkode: 17985...d8f 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #20 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke lest hele tråden, men i min kommune så kan man søke selv om hjelp fra fysioterapeut. På en måte "henvise" seg selv. Jeg gjorde det, og så skrev jeg inn hvilke plager jeg hadde, og dagen etter (jeg var SUPERheldig), så ringte hun meg. Spurte om jeg kunne komme dagen etter. Egt så sto det at det var 3-6 mnd ventetid, men akkurat da hadde de ikke ventelister. Jeg trodde det var kødd. Så jeg ville undersøkt om det er mulighet i din kommune. Vet at mange kommuner har det tilbudet, hvert fall. Anonymkode: 17985...d8f Glemte å skrive at da betaler man egenandel. Vet ikke om det fremdeles er to typer frikort, men dette går hvert fall på frikort 1 (samme som andre helsetjenester som f.eks fastlegen). Jeg kom fort opp i frikort. Anonymkode: 17985...d8f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå