AnonymBruker Skrevet 26. mai #1 Skrevet 26. mai Vi har et barn i klassen til sønnen vår.. Prøver å anonymisere så godt det lar seg gjøre, men det må gjelde flere. Dette barnet har en voksen på seg hele tiden. Er barnet alene er det voldelig. Det hyler og roper. Vet ikke hvilken diagnose det har, men det spiller ingen rolle. Sterk adhd kanskje? Ingen vil at dette barnet skal komme i bursdag, det ødelegger selskapene. Det hyler og roper og står på bordene og er helt ute av kontroll. Mitt spørsmål er; finnes det ikke noen mulighet for at disse barna går i egne klasser, skoler? Jeg vet flere som er redd for barnet. Om et år er de ferdig på sfo, og da vet jeg flere gruer seg til hvordan det blir når det kan gå hjem med andre barn. Skal hensynet til barnets behov for å være i et felleskap trumfe fellesskapets hensyn? Jeg sier ikke at det ene utelukker det andre, men slik som ting er i klasserom nå går det jo ikke. Dette barnet stjeler så mye fokus fra undervisning og miljø i klassen… Anonymkode: 1ba1b...e55 8 1 3
Hololo Skrevet 26. mai #2 Skrevet 26. mai (endret) Det finnes, men alle barn har rett til "vanlig" skole, så det er opp til foreldrene til dette barnet, og evt hva som finnes av tilbud nær dere. Spesial skoler som vi hadde i gamle dager var bevist å være svært skadelige for disse barna, men det bør gjøre lokale tiltak og det bør spyttes mer penger inn i skolene for å tilrettelegge og trygge skole hverdagen til alle. Endret 26. mai av Hololo
AnonymBruker Skrevet 26. mai #3 Skrevet 26. mai En sånn elev (minst en) finnes det i hver klasse i hele Oslo (i alle fall øst for Akerselva) Skulle vi samlet alle på en skole? Grøss og gru Anonymkode: 75d8b...582 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai #4 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En sånn elev (minst en) finnes det i hver klasse i hele Oslo (i alle fall øst for Akerselva) Skulle vi samlet alle på en skole? Grøss og gru Anonymkode: 75d8b...582 Vet ikke? Derfor jeg spør.. Anonymkode: 1ba1b...e55 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #5 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Sterk adhd kanskje? Hva får deg til å tenke at sterk adhd er synonymt med oppførselen du beskriver? Anonymkode: bae74...bb8 7
AnonymBruker Skrevet 26. mai #6 Skrevet 26. mai Det finnes, men ikke i alle kommuner, nei. Og det er et tilbud, ikke tvang, så hvis foreldrene vil at barnet skal være på nærskolen, så blir det sånn. Og hvor lang reisevei er rimelig å pålegge barna? Anonymkode: a5c92...336
AnonymBruker Skrevet 26. mai #7 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva får deg til å tenke at sterk adhd er synonymt med oppførselen du beskriver? Anonymkode: bae74...bb8 Sterk utagerende, klarer ikke sitte i timene å følge med. Slår og roper. Det er det jeg vet. En diagnose er det, såpass enig må du være? Men tar sikkert feil på hva… Anonymkode: 1ba1b...e55 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #8 Skrevet 26. mai Hva med å snu litt rundt på det? I stedet for å fryse ut dette barnet, så prøv å se og inkluder. Det gjorde jeg og du verden for en forskjell det ble. Han så virkelig opp til meg, respekterte meg og ga meg full tillitt. Jeg ble en av få som virkelig så han for den han er og var oppmerksom på utfordringene. Han kunne være med oss i bursdager og andre aktiviteter uten tilsyn, da han følte seg trygg på at jeg så han og ga han rom og tillit til å puste fremfor å gå i panikkmodus. Det var også tilfeller der han ble tatt ut av klasserommet for å finne på andre gøye ting som badeland, kino, klatrepark og hva som helst annet som passet bedre enn å være stillesittende. I den forbindelse ble det sendt ut spørsmål om noen samtykket til at deres barn kunne være med på disse aktivitetene. Første året var jeg den eneste som samtykket og mitt barn fikk være med på mye gøy. Så under et foreldremøte der temaet ble tatt opp ble det veldig klein og stille stemning. Jeg valgte å støtte mor ved å fortelle litt om vår opplevelse i håp om at noen ville klare å se gutten fremfor å dømme både mor og barn. Resultatet ble at alle samtykket og gutten fikk en skolehverdag som ble mye mer inkluderende og bedre for han. Utagering roet seg da han ble en del av gruppen. I dag er han voksen og veldig takknemlig, snill, grei og velfungerende. Jeg vet jeg med stor sannsynlighet blir slaktet av enkelte her for å se verden på denne måten, men tro meg: Ofte så kan det være til stor hjelp å sette seg litt inn i andres situasjon enn å bare fokusere på seg selv og sine. Nøkkelen kan ligge hos de rundt. Dette er også en del av det som ligger bak uttrykket "It takes a village..." Anonymkode: 5aa6f...a81 4 5 7
AnonymBruker Skrevet 26. mai #9 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sterk utagerende, klarer ikke sitte i timene å følge med. Slår og roper. Det er det jeg vet. En diagnose er det, såpass enig må du være? Men tar sikkert feil på hva… Anonymkode: 1ba1b...e55 Mulig jeg både er dum og naiv, men min mening er at de aller fleste barn, diagnose eller ikke, oppfører seg ikke på denne måten så lenge de er velregulerte og har det bra. Vår gutt med veldig sterk adhd oppfører seg aldri slik du beskriver, men han har det godt på alle arenaer. Han har venner, driver med idrett, er sterk faglig og har mange mestringsarenaer. Han har fantastiske lærere som ser han, støtter han og veileder han. Han har tidligere gått på en skole der han ble utsatt for grov mobbing fra medelever på flere trinn. Etter vi byttet skole skjønte vi også at han var blitt utsatt for en form for mobbing av lærerne. For utenforstående (og enkelte lærere) opplevdes han nok som en utagerende gutt. Men sannheten var at han beskyttet seg selv i de situasjonene hvor enten medelever eller lærere hindret han i å flykte, akkurat slik et vettskremt dyr ville gjort. Anonymkode: bae74...bb8 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai #10 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har et barn i klassen til sønnen vår.. Prøver å anonymisere så godt det lar seg gjøre, men det må gjelde flere. Dette barnet har en voksen på seg hele tiden. Er barnet alene er det voldelig. Det hyler og roper. Vet ikke hvilken diagnose det har, men det spiller ingen rolle. Sterk adhd kanskje? Ingen vil at dette barnet skal komme i bursdag, det ødelegger selskapene. Det hyler og roper og står på bordene og er helt ute av kontroll. Mitt spørsmål er; finnes det ikke noen mulighet for at disse barna går i egne klasser, skoler? Jeg vet flere som er redd for barnet. Om et år er de ferdig på sfo, og da vet jeg flere gruer seg til hvordan det blir når det kan gå hjem med andre barn. Skal hensynet til barnets behov for å være i et felleskap trumfe fellesskapets hensyn? Jeg sier ikke at det ene utelukker det andre, men slik som ting er i klasserom nå går det jo ikke. Dette barnet stjeler så mye fokus fra undervisning og miljø i klassen… Anonymkode: 1ba1b...e55 Jeg er lærer på barneskolen og må si dere er heldige som har en assistent på den eleven. Hos oss har vi 3-4 sånne, uten assistent. Og ja , det er voldshendelser daglig. Det tar definitivt mye tid og ressurser fra både undervisning og det psykososiale miljøet i klassen. Men det er «inkluderende» og riktig at disse barna går på vanlig skole. Det ble bestemt av politikerne og spesialskolene ble avviklet da, til fordel for nærskolene som skulle ha plass til alle. Resultat ser du i dag, du har barneskoler med elever som utagerer, truer og er voldelige. De trenger hjelp, men den kompetansen har ikke vi vanlige lærere. Så ja, disse barna hadde hatt gått av å gå på spesialskole, der lærere med spisskompetanse og rett utdanning hadde hjulpet disse elevene. Men de spesialskolene finnes ikke lenger, de har sakte blitt avviklet siden 1980-tallet. Nærskolene er presset og har ikke økonomi til å følge opp disse elevene. Dette er nok grunnen til at trivsel, skoleresultater, leseferdigheter og regneferdigheter har gått rett vest også. Du kan ikke bare skylde på iPader der, «inkludering» på bekostning av alle er også en del av problemet. Anonymkode: 0b367...d8d 17 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #11 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har et barn i klassen til sønnen vår.. Prøver å anonymisere så godt det lar seg gjøre, men det må gjelde flere. Dette barnet har en voksen på seg hele tiden. Er barnet alene er det voldelig. Det hyler og roper. Vet ikke hvilken diagnose det har, men det spiller ingen rolle. Sterk adhd kanskje? Ingen vil at dette barnet skal komme i bursdag, det ødelegger selskapene. Det hyler og roper og står på bordene og er helt ute av kontroll. Mitt spørsmål er; finnes det ikke noen mulighet for at disse barna går i egne klasser, skoler? Jeg vet flere som er redd for barnet. Om et år er de ferdig på sfo, og da vet jeg flere gruer seg til hvordan det blir når det kan gå hjem med andre barn. Skal hensynet til barnets behov for å være i et felleskap trumfe fellesskapets hensyn? Jeg sier ikke at det ene utelukker det andre, men slik som ting er i klasserom nå går det jo ikke. Dette barnet stjeler så mye fokus fra undervisning og miljø i klassen… Anonymkode: 1ba1b...e55 Alle barn har lovfestet rett til å gå på sin nærskole også barn som trenger individuell tilpasning. De skal integreres i samfunnet og ikke isoleres. Men det skal jo ikke gå på bekostning av medelevers trygghet. Det finnes noen veldig få spesialskoler blant annet for autister, men hovedregelen er at alle så langt det lar seg gjøre skal få bo hjemme og gå på sin nærskole med tilpasset opplegg. Anonymkode: b7a87...935
AnonymBruker Skrevet 26. mai #12 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alle barn har lovfestet rett til å gå på sin nærskole også barn som trenger individuell tilpasning. De skal integreres i samfunnet og ikke isoleres. Men det skal jo ikke gå på bekostning av medelevers trygghet. Det finnes noen veldig få spesialskoler blant annet for autister, men hovedregelen er at alle så langt det lar seg gjøre skal få bo hjemme og gå på sin nærskole med tilpasset opplegg. Anonymkode: b7a87...935 Men hvis det er slik at elever er redde for denne gutten, bør du kontakte rektor og fortelle om din bekymring. Anonymkode: b7a87...935 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #13 Skrevet 26. mai Det er ikke nok spesialskoler, så de fleste får ikke plass. Anonymkode: 94860...fbd 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #14 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke nok spesialskoler, så de fleste får ikke plass. Anonymkode: 94860...fbd Ja, dessverre. Jeg jobber på barneskole hvor vi har flere barn med alvorlig psykisk utviklingshemming og en rekke andre tilleggsdiagnoser. Disse barna fikk avslag på søknad om spesialskole. Det er intet annet enn galskap at det ikke finnes flere spesialskoleplasser. Anonymkode: a27a0...aae 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai #15 Skrevet 27. mai Er avdelingsleder på en barneskole, og dette er ganske vanlig, ja (og nei, dette er ikke øst for Akerselva). Man gjør det beste man kan, men én voksen kan ikke ivareta disse elevene og samtidig gi korrekt undervisning til resten av klassen.... Anonymkode: 4a6a2...8a9 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai #16 Skrevet 27. mai I Arendal har vi Lunderrød, det er en sånn spesialskole for de Sykeste barna. Så det finnes. Men her er det hvert fall kjempe vanskelig å få plass pga få plasser. Anonymkode: 9750d...c1a 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #17 Skrevet 27. mai Vi har en tilrettelagt avdeling i vår kommune, men det er ikke mange plasser. Mange foreldre ønsker at deres barn skal gå der, men de får ikke plass. Det er også noen som ikke kommer inn, fordi kriteriene er så strenge. Hadde man hatt flere ressurser i skolene hadde det nok hjulpet veldig mye. Da kunne man hatt mer alternativ undervisning. Noen elever der jeg jobber har ikke diagnoser, men de har nok traumer. De utagerer og gjør ikke noe som helst skolearbeid. De ender jo bare opp på nav når de blir eldre og koster samfunnet penger da. Hvorfor ikke sette inn støtet litt tidligere? De med diverse vansker bør også få gjøre noe annet enn å sitte i et klasserom hvor de ikke fungerer dag ut og dag inn. "Heldigvis" kan man sette mange av disse foran ipaden med et headset bakerst i klasserommet, så holder de fred 🥴. Det er det som er løsningen for mange her.... med 27 elever hvor 5 andre også har ekstra behov så må man bare gjøre det man kan for å ikke bli helt utslitt liksom. Anonymkode: 976cd...a91 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #18 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vi har en tilrettelagt avdeling i vår kommune, men det er ikke mange plasser. Mange foreldre ønsker at deres barn skal gå der, men de får ikke plass. Det er også noen som ikke kommer inn, fordi kriteriene er så strenge. Hadde man hatt flere ressurser i skolene hadde det nok hjulpet veldig mye. Da kunne man hatt mer alternativ undervisning. Noen elever der jeg jobber har ikke diagnoser, men de har nok traumer. De utagerer og gjør ikke noe som helst skolearbeid. De ender jo bare opp på nav når de blir eldre og koster samfunnet penger da. Hvorfor ikke sette inn støtet litt tidligere? De med diverse vansker bør også få gjøre noe annet enn å sitte i et klasserom hvor de ikke fungerer dag ut og dag inn. "Heldigvis" kan man sette mange av disse foran ipaden med et headset bakerst i klasserommet, så holder de fred 🥴. Det er det som er løsningen for mange her.... med 27 elever hvor 5 andre også har ekstra behov så må man bare gjøre det man kan for å ikke bli helt utslitt liksom. Anonymkode: 976cd...a91 Er noe som heter friminutt. Der ble mitt barn terrorisert av en i mange år, skolen gjorde ikke noe med det før en kniv ble med det barnet på skolen. Barn med ekstra utfordringer må faktisk passes på hele tiden. De hadde det bedre og andre barn hadde det bedre når det var spesialskoler. Anonymkode: fb6a9...87f 3
Nok nå! Skrevet 27. mai #19 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva får deg til å tenke at sterk adhd er synonymt med oppførselen du beskriver? Anonymkode: bae74...bb8 Kanskje fordi dette kan være ett symptom på denne diagnosen. Hva får deg til å sette spørsmålstegn ved dette? Er det relevant for spørsmålet til TS? 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #20 Skrevet 27. mai Tror de la ned de fleste spesialskolene på 90 tallet en gang? Politikerne hadde en slik romantisk idé om at alle barn skal ha like muligheter. Ingen diskriminering. Anonymkode: eaa99...7f0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå