Gå til innhold

2 år - språk regresjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, har en sønn som blir 2 år nå om to uker, og han har den siste mnd blitt veldig stille. Før sa han mange ord og bablet hele tiden, men nå så gjør han ikke det. Han er stille, og bruker ikke ord like ofte. Det kan gå dager og uker før han sier samme ord igjen. Han har ikke glemt de, men han bruker de ikke. Han kommuniserer godt med kroppsspråk, tar kommandoer (gjør alt vi ber om), leker, har øyekontakt , men har lagt språk til side. 

og da lurer jeg på; er dette vanlig? Er det vanlig å ha en sånn «stille» periode før det kommer tilbake igjen? Eller kan det aldri komme tilbake? Også så sent? Han blir jo 2 år.. huff, kjenner jeg blir så redd og beskymret..

Anonymkode: f4960...75f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minner litt om datteren vår. Hun gikk litt tilbake språklig en stund før det tok seg opp igjen. Snakket først i enkle setninger da hun var 2,5 år. Hun ble 3 nå på nyåret og nå har språket hennes tatt helt av. Vet egentlig ikke hvorfor det roet seg ned og gikk litt tilbake en stund. Tenker det kanskje var litt mye annen utvikling samtidig? 🤷‍♀️. Og hun var lite moden på det området. Hun likte aldri å repetere ord vi sa og lyder. Det kom først nå etter nyttår 😅.

Hun er helt normal 3åring 😊. Veldig sta og hvis det ikke er noe hun vil så kan det være en utfordring 😂🙈. Men veldig snill og grei, sosial og trives veldig godt I barnehagen. 

Skrevet

Vår bablet mye hele perioden. Men ellers lik din, pekte på ting hun ville ha, god språkforståelse. Vi var bekymret, men hadde litt i mente at vi selv og var noe sen med språk. 

AnonymBruker
Skrevet
Karmelia skrev (9 timer siden):

Minner litt om datteren vår. Hun gikk litt tilbake språklig en stund før det tok seg opp igjen. Snakket først i enkle setninger da hun var 2,5 år. Hun ble 3 nå på nyåret og nå har språket hennes tatt helt av. Vet egentlig ikke hvorfor det roet seg ned og gikk litt tilbake en stund. Tenker det kanskje var litt mye annen utvikling samtidig? 🤷‍♀️. Og hun var lite moden på det området. Hun likte aldri å repetere ord vi sa og lyder. Det kom først nå etter nyttår 😅.

Hun er helt normal 3åring 😊. Veldig sta og hvis det ikke er noe hun vil så kan det være en utfordring 😂🙈. Men veldig snill og grei, sosial og trives veldig godt I barnehagen.

Det var betryggende å lese. Håper dette bare er en fase og at det kommer seg igjen da. Er litt redd for at dette er regresjon og andre ting følger etter, men forløpig viser han ingen tegn til det ihvertfall. 😅

Var på helsestasjon for å få litt råd, men dro derfra like blank som da jeg gikk inn. 🥲

AnonymBruker
Skrevet
Karmelia skrev (2 timer siden):

Vår bablet mye hele perioden. Men ellers lik din, pekte på ting hun ville ha, god språkforståelse. Vi var bekymret, men hadde litt i mente at vi selv og var noe sen med språk. 

Vil det si at hun bare bablet og aldri sa noen spesfikke ord? Ble det stille en periode eller var det lik hele veien?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 98% sikker på at om tre uker tar han et KJEMPESPRANG språklig. 

Det er som om man går et steg bakover før man går fem frem. All progresjon hos barn kan virke sånn… De glemmer ting de har lært, tilsynelatende, før de tar et kjempesprang rett etterpå. 

Jeg sammenlikner det litt med å ta sats, du må litt bak for å få kraften til å stupe fremover. 

Anonymkode: 5558b...0d6

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det var betryggende å lese. Håper dette bare er en fase og at det kommer seg igjen da. Er litt redd for at dette er regresjon og andre ting følger etter, men forløpig viser han ingen tegn til det ihvertfall. 😅

Var på helsestasjon for å få litt råd, men dro derfra like blank som da jeg gikk inn. 🥲

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Vil det si at hun bare bablet og aldri sa noen spesfikke ord? Ble det stille en periode eller var det lik hele veien?

Jeg vil tro det er en fase ja. Barn er jo veldig forskjellig! Han er jo sosial,  har øyekontakt og bruker fysisk kommunikasjon. Kanskje det er andre ferdigheter som har tatt litt forsetet en stund, så plutselig skyter det fart ❤️

Ja hun bablet så og si bare 😅. Hun bablet i setninger,  vi bare forstod ikke språket hennes. Av ord sa hun mamma, pappa, ball, bil, lys og noen få til frem til hun var 2 år. Så kom det veldig veldig sakte fler, og enkelte ord brukte hun før de plutselig forsvant. Da hun var 2,5 år hadde hun over 100 ord og det kom enkle setninger type 'se bilen, bilen kjører'. Men den høsten begynte det å skje ting (hun er født i januar), plutselig kom det flere setninger. 

For eksempel: den er min, se pus, det er pappa sin.

Hun begynte å si mummitrollet, er jo et relativt komplisert ord for en som ikke snakker så mye så det overrasket. Og så etter nyttår da hun ble 3 år så plutselig var det som demningen brast. 

En hører jo gjerne mest om de som er rask på språk, og ikke så mye om de som bruker mer tid. Men hvor rask de er sier ingenting om hvor godt de vil gjøre det senere ❤️

Endret av Karmelia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...