Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber turnus i helsevesenet. En kollega av meg hadde sykt barn sist helg. Hun ble ringt opp av sjefen og fortalt at hun ikke har lov å ta ut sykt barn på helg og blir derflr trukket i lønn. 

Kan det stemme?

Anonymkode: 7e055...62b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale kollegaen din å kontakte fagforeningen sin.

Anonymkode: d75b7...364

• Liker 20
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jobber turnus i helsevesenet. En kollega av meg hadde sykt barn sist helg. Hun ble ringt opp av sjefen og fortalt at hun ikke har lov å ta ut sykt barn på helg og blir derflr trukket i lønn. 

Kan det stemme?

Nei, det stemmer da virkelig ikke 🫣 Mannen har «ofte» tatt ut sykt barn dager på helg og kveld. 

Anonymkode: 1715d...d20

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dummeste jeg har hørt, kontakt fagforening. 
jobber turnus og helg selv. Jeg er hjemme i helgene også med sykebarn. 

Anonymkode: 9a8e5...82b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva begrunnet sjefen dette med? At vedkommende automatisk har en partner/den andre forelderen som ikke jobber, er opptatt eller bortreist i helgene?

Anonymkode: d3d0b...fda

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må innrømme det er misbruk av ordningen om den andre forelderen har fri fra sin jobb i helgene. 

Anonymkode: f9ffd...c0a

• Liker 19
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Må innrømme det er misbruk av ordningen om den andre forelderen har fri fra sin jobb i helgene. 

Du vet da ingenting om hvilke situasjoner andre har hjemme…

vi legger ikke ut om helsen til barna våres til hvem som helst. 

Anonymkode: 1715d...d20

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei jeg tror barnet skulle ha barnepass av mormora si, men barnet måtte istedenfor være hjemme med mor. Sjefen gav beskjed om at barnet uansett måtte hatt pass i helgen (siden mor jobber) og at hun derfor ikke kunne ta ut sykt barn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei jeg tror barnet skulle ha barnepass av mormora si, men barnet måtte istedenfor være hjemme med mor. Sjefen gav beskjed om at barnet uansett måtte hatt pass i helgen (siden mor jobber) og at hun derfor ikke kunne ta ut sykt barn.

Vel, det er feil. Sykt barn kan man bruke alle arbeidsdager, også helg. 

Anonymkode: e2cbc...1c5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo feil

Er barna syke feks med omgangsyke så er det helt vanlig at de er med foreldrene sine! 

Anonymkode: 4b591...bbd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For noe tøys! Sjefen kan ta seg en bolle

Anonymkode: 73c72...ec6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det samme gjelder ukedager. Fagforening og ny arbeidsgiver. 

Anonymkode: 2a5b1...482

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha sjefen er på bærtur. "Mormoren" eller hvem andre måtte jo ha passet barn midt i uka også om det var etter skoletid? Det er jo foreldres ansvar å være hjemme med sykt barn, ikke barnevakt. Så utrolig hjernedødt av sjefen

Anonymkode: cbc1d...084

• Liker 1
Skrevet

Sjefen mener kanskje at kvelds/helgetillegg muligens bortfaller? (Prøver å legge til godvilja..)

AnonymBruker
Skrevet
Agatha skrev (3 minutter siden):

Sjefen mener kanskje at kvelds/helgetillegg muligens bortfaller? (Prøver å legge til godvilja..)

Nei sjefen sa egenmeldingene ikke var gyldig, men hadde hun tatt syk barnepasser feks. hadde det vert greit. men da vet jeg det til en annen gang om det skulle gjelde meg i fremtiden.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når min 1 åring er syk på en helg og både mannen min og jeg jobber så passes barnet av besteforeldre. Tar selvfølgelig ut sykt barn dag da, jeg eller mannen! ( som regel meg, mannen er alene som lege . Jeg er en av 8 sykepleiere) Aldri hatt noe problem med det. Jobber turnus i helsevesenet. 

Anonymkode: 52464...0ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen har vel lagt til grunn at den andre forelderen har fri og dermed kan ta barnet? Hvis ikke så jo, klart du skal ha sykt barn dag 

Anonymkode: d137b...3c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei sjefen sa egenmeldingene ikke var gyldig, men hadde hun tatt syk barnepasser feks. hadde det vert greit. men da vet jeg det til en annen gang om det skulle gjelde meg i fremtiden.

Dette høres rart ut. Egenmelding gjelder ved egen sykdom. Sykt barn-dager gjelder for fri for omsorg av barn hvis barnet eller vanlig barnepasser er syk. Leder kan ikke be henne bruke en annen årsak en dek reelle.

Anonymkode: e72fd...892

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har din kollega en mann som ikke jobber helger, så kan sjefen si i fra ja. 

Anonymkode: 51d30...94d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har din kollega en mann som ikke jobber helger, så kan sjefen si i fra ja. 

Anonymkode: 51d30...94d

Nei. 

Anonymkode: e2cbc...1c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...