Gå til innhold

En myte? Kvinner kler seg for andre kvinner.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en godt voksen mann som spør. Husker ikke så godt noe om dette fra tidlig tyveårene.

Jeg ha senere bare møtt kvinner som ønsker å være attraktive for den rette mannen. Altså meg. Jeg synes kvinner er mer attraktive i skjørt/kjoler enn i jeans. For andre kan det være omvendt.

På den annen side har jeg møtt kvinner som i mer eller mindre grad har vært ganske dominante på min egen bekledning. Helt greit for meg. Godt med tydelige tilbakemeldinger.

Anonymkode: c248b...111

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror vi pynter oss for begge kjønn. Vi sammenligner oss nok mer med kvinner, så ekstra press om å se bra ut for dem kanskje ja. Hilsen kvinne 40

Anonymkode: d9d0d...04f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kler meg først og fremst for meg selv og det jeg komfortabel i. Men ja, jeg kler meg nok mest for andre kvinner enn menn. Det er jo kvinner som legger merke til antrekk og detaljer, så det er mye mer gøy når kvinner kommenterer og gir komplimenter. 

Menn liker stort sett ganske kjedelige antrekk eller de bryr seg lite om hva man har på. 

Da jeg var yngre kledde jeg kanskje mer i håp om at menn  jeg synes var attraktive skulle legge merke til meg.

Det kommer også an på anledning. 

Anonymkode: 8fc53...84c

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kler meg kun for meg selv.

Mannen min og jeg har forskjellig klessmak. Så sjeldent han synes mine klær er fine.

Hva andre måtte mene er meg rivende likwgyldig. 

Jeg skal føle meg vel i det jeg går i. 

Anonymkode: ecd0e...bed

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kler meg kun for meg selv og ikke for noen andre. Kunne ikke falle meg inn å tenke hva vil den og den at jeg skal ha på meg. Nei, kler meg ikke for andre enn meg selv.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min synes jeg fin uansett om jeg går i joggebukse eller kjole. Sånn har det vært med eksene mine også. Det enser knapt hva jeg har på meg og jeg er vist "fin uansett". 

Så litt kjedelig å pynte seg for kjæresten. 😛

Kvinner er morsommere. For de legger jo faktisk merke til hva man har på seg, gir komplimenter eller kommentarer. Man kan inspirere hverandre og det blir nesten som en jente-hobby. Man utveksler shopping-lister, nye innkjøp, ideer eller kommer med forslag til hva man kler.

Når jeg er i mannsdominerte situasjoner med menn jeg ikke har noe relasjon til opplever jeg også å kle meg "ned". For vil ikke trekke til meg uønsket oppmerksomhet. Kan bli litt ubehagelig med stirrende blikk og sånt.

Så nei, det er ikke en myte. 

Anonymkode: 3e227...783

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ingen myte. Om det hadde vært en myte så ville de forskjellige venninnene kledd seg forskjellig. Det gjør de i stor grad ikke. 

Anonymkode: b40cc...d0a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som lesbisk pynter jeg meg kun for andre kvinner. Jeg bryr meg fint lite om hva menn tenker.

Anonymkode: f9806...341

AnonymBruker
Skrevet

For andre kvinner, helt klart. Jeg har knapt møtt en heterofil mann som bryr seg om mote. 

Anonymkode: b6528...575

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at hadde jeg kun kledd meg for meg selv så hadde det bare blitt joggebukse og slaskeklær.

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner kler seg for å utkonkurerer andre kvinner.

Det er derfor de maler seg i fjeset med krigsmaling, hvis de skal ut på byen.

Anonymkode: 09238...f81

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mannen min synes jeg fin uansett om jeg går i joggebukse eller kjole. Sånn har det vært med eksene mine også. Det enser knapt hva jeg har på meg og jeg er vist "fin uansett". 

Kvinner er morsommere. For de legger jo faktisk merke til hva man har på seg, gir komplimenter eller kommentarer. Man kan inspirere hverandre og det blir nesten som en jente-hobby. Man utveksler shopping-lister, nye innkjøp, ideer eller kommer med forslag til hva man kler.

Når jeg er i mannsdominerte situasjoner med menn jeg ikke har noe relasjon til opplever jeg også å kle meg "ned". For vil ikke trekke til meg uønsket oppmerksomhet. Kan bli litt ubehagelig med stirrende blikk og sånt.

Aldri lagt merke til klærne folk går i. Ei heller hårfarge. Så alle kvinner er ikke slik. Er nok mange av oss som ikke legger merke til slike ting.

Skrevet

Først og fremst kler jeg meg for meg selv, for eget velvære, selvfølelse og identitet. Så er det helt klart en del av det å kle meg for andres blikk - jeg legger ned mer innsats i antrekket når jeg vet at andre skal se det, det gir en god følelse at andre legger merke til og anerkjenner den innsatsen. Om disse andre er venner, legen eller tilfeldig fremmede er mindre viktig. Ofte setter jeg mer pris på komplimenter fra kvinner, fordi de i større grad ser og legger merke til det som også er viktig for meg (men mannen som stoppet meg på gata for å si at antrekket mitt minnet ham om favorittdiktet hans er kanskje min klesrelaterte favorittopplevelse...).

Jeg lunne absolutt pyntet meg for en mann når anledningen (og mannen) innbød til det, men med utgangspunkt i mine preferanser og premisser. Når jeg har hatet jeans hele livet, vil jeg ikke begynne å bruke det fordi en mann foretrakk det, eller tonet ned fargebruken fordi han ikke likte det.

AnonymBruker
Skrevet

En myte: Kvinner bruker høyhælte sko fordi det er komfortabelt og sunt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aldri lagt merke til klærne folk går i. Ei heller hårfarge. Så alle kvinner er ikke slik. Er nok mange av oss som ikke legger merke til slike ting.

Har du seriøst aldri lagt merke til hverken klær eller hårfargen til folk? Snodig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En myte: Kvinner bruker høyhælte sko fordi det er komfortabelt og sunt?

Bruker ikke høye heler. Kvinner er like forskjellige  som menn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du seriøst aldri lagt merke til hverken klær eller hårfargen til folk? Snodig.

Har merket det er noe rart med kjente, og etter en stund blitt obs på at de har endret hårfarge.

Hadde jeg hatt en Christine Koth i min omkrets hadde jeg sikkert lage merke til klærne. 

Ser mennesket, hele mennesket, ikke frisyre, klær, sko farger etc. 

Dog veldig var på lukt. Så lukter folk først.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er spørsmålet ditt? Tittelen og innlegget henger ikke sammen. Hvem er denne "kvinner" i tittelen din? Det har ikke vært generalforsamling i kvinneforeningen og så har vi bestemt at "jo sånn skal vi gjøre det", kvinner er individer. Indivier er individuelle. Myte? Menn tar på sokkene før skoa?! Hæ?!

Anonymkode: 59cf8...c64

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hæ? Hva er dette for noe?

Jeg kjenner kvinner som kler seg for andre kvinner, kvinner som kler seg for menn og kvinner som kler seg for sin egen del.

Identitet handler også om å posisjonere seg i en gruppe, på en skala fra svært lik til svært ulik gruppen. Så om man kler seg for seg selv og sin egen identitet kler man seg også for andre, ved at man ønsker at andre skal oppfatte identiteten på en gitt måte. Klær kommuniserer en god del.

Om jeg f.eks kler meg i joggebukse hjemme så kommuniserer jeg til de hjemme at jeg ønsker en rolig og behagelig dag, at jeg ikke har tenkt meg noen plass, og at jeg ikke har så mye å gå på.

Så de aller fleste kler seg for andre, om så indirekte.

Mtp. andre kvinner så ønsker jeg at de ser meg som oppegående, interessant og at jeg har ting på stell. Da tiltrekker jeg meg nye venner og bekjentskaper med egenskaper jeg ser etter i andre. Jeg er ikke ute etter komplimenter eller å hevde meg, slik noen mener at kvinner er.

Anonymkode: 1c787...74a

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er en godt voksen mann som spør. Husker ikke så godt noe om dette fra tidlig tyveårene.

Jeg ha senere bare møtt kvinner som ønsker å være attraktive for den rette mannen. Altså meg. Jeg synes kvinner er mer attraktive i skjørt/kjoler enn i jeans. For andre kan det være omvendt.

På den annen side har jeg møtt kvinner som i mer eller mindre grad har vært ganske dominante på min egen bekledning. Helt greit for meg. Godt med tydelige tilbakemeldinger.

Anonymkode: c248b...111

For meg er det omvendt 

Anonymkode: b8a38...5fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...