Gå til innhold

Hjemmelaget potetmos


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har en liten mini-husholdningsmaskin med visp og en "kutter" (kan lage deig, mousse, osv. i den). Jeg har ikke håndpresse til å lage potetmos med...

Hvordan lager jeg en god og sunn hjemmelaget potetmos til ca. 4 personer?

Ønsker ingen klumper, men en slett og glatt potetmos uten at den blir seig!

Noen tips?

Hvis man lager for mye, kan den holde seg til neste dag i kjøleskapet? Hvordan varmes den best opp og vil den da smake godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke foodprocessor, stavmikser e.l. gir god potetmos. Det blir som lim rett og slett. Jeg bruker en potetpresse (ser ut som en stor hvitløkspresse), den gir en luftig og god potetmos uten klumper. En vanlig stapper går også bra. Rester av potetmos holder seg fint i kjøleskap flere dager. Jeg varmer den i en gryte, har bare i en skvett melk ekstra siden den gjerne blir litt tykkere av å stå. Smaker akkurat som nylaget. Du kan også varme den i mikrobølgeovn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dypfryser potetmosen som blir til overs. Den er for god til å bare kaste det som blir igjen. For å unngå klumper er det kanskje et poeng å ikke mose alt på en gang. Mos på noe med flat bunn. Noen sier at å bruke mix-master (håndholdt pisker) gjør den ekstra luftig. Jeg har ikke merket noen stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shoegal i.i.
Jeg synes ikke foodprocessor, stavmikser e.l. gir god potetmos. Det blir som lim rett og slett. Jeg bruker en potetpresse (ser ut som en stor hvitløkspresse), den gir en luftig og god potetmos uten klumper. En vanlig stapper går også bra. Rester av potetmos holder seg fint i kjøleskap flere dager. Jeg varmer den i en gryte, har bare i en skvett melk ekstra siden den gjerne blir litt tykkere av å stå. Smaker akkurat som nylaget. Du kan også varme den i mikrobølgeovn.

Jeg har sett etter en sånn potetpresse - hvor får jeg kjøpt en slik?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte vår på Clas Ohlson, men jeg har sett dem på Ikea og enkelte kjøkkenutstyrbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg bruker mix master, og får kjempefin og luftig potetmos (vurdere det til middag i dag sammen med fiskekakene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Jeg koker bare potetene nesten til mos og moser dem med en ballongvisp, men nå liker jeg potet mos med litt klumper da. Syns pure blir for fint.

Den pressa kalles forresten en purepresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mosen blir seig med en gang du har i salt, så hvis du putter i saltet helt til slutt kan du både piske og kverne mosen lenge og vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...