Gå til innhold

Trådløst nett-hjelp!


Gjest Lille Solstråle

Anbefalte innlegg

Gjest Lille Solstråle

Jeg bor i et kollektiv, og vi har trådløst nett. Det har alltid fungert bra, da jeg kjøpte pc-en min i høst kjøpte jeg også router og nettverkskort. Men nettet falt før påske, og nå har hun jeg bor sammen med satt opp sin egen router. Alle de andre får koblet seg på den- men ikke jeg!!

Nettverkskortet mitt- Netgear- fungerer som det skal. Den har funnet det nye nettverket, og signalstyrken er perfekt, men likevel står det "begrenset eller ingen forbindelse" og jeg kommer meg ikke på nett..

Hva gjør jeg?? :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har samme problem med den ene tilkoblingen, så jeg opprettet en nettverkstilkobling nr 2 som funker, men har veldig svakt forbindelse på den. Skulle gjerne ha brukt tilkobling nr 1 da det er bra forbindelse mellom denne og routeren, men der er det altså begrenset eller ingen forbindelse. :frustrert: Noen som vet hvorfor og evt hvordan det kan fikses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Venninna mi har akkuratt samme problemet i disse tider, så jeg følger spent med på denne tråden!!

Hun får beskjed om at hun er tilkoblet og bra signalstyrke og alt det der. Men får beskjed om at siden kan ikke vises eller finnes.. Det pussige for henne er at det også gjelder den stasjonære pcen! den er jo ikke tilkoblet noe trådløst nett, men direkte til routeren...

*venter spent på svar*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et kollektiv, og vi har trådløst nett. Det har alltid fungert bra, da jeg kjøpte pc-en min i høst kjøpte jeg også router og nettverkskort. Men nettet falt før påske, og nå har hun jeg bor sammen med satt opp sin egen router. Alle de andre får koblet seg på den- men ikke jeg!!

Nettverkskortet mitt- Netgear- fungerer som det skal. Den har funnet det nye nettverket, og signalstyrken er perfekt, men likevel står det "begrenset eller ingen forbindelse" og jeg kommer meg ikke på nett..

Hva gjør jeg?? :grine:

Sjekk at MAC-addressen til nettverkskortet ditt blir akseptert ruteren (dersom det er aktivert MAC-akkess begrensning på ruteren).

Du bør også sjekke at kortet ditt støtter krypteringsmetoden som ruteren bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva kan man gjøre dersom man ikke kommer inn på nettet som man har brukt i over ett halvt år? Da har jo ikke mac adressene blitt forandret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ville jeg testet om jeg i det hele tatt nettet funket. Dvs. teste andre protokoller enn akkurat http (og internet explorer). f.eks. ping eller ftp eller noe slikt.

F.eks. ping www.vg.no fra en dos-boks.

Det neste mistanken er da mot os'et generelt og ikke mot trådløs router, nettverkskort eller internettleverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ping:

ping er et program som brukes til å teste forbindelsen til andre maskiner. Du skriver f.eks. "ping www.vg.no" i et terminalvindu (også kalt command promt) Dersom det er forbindelse vil du se dette (avbryt med å trykke Ctrl+C):

C:\>ping www.vg.no

Pinging www.vg.no [193.69.165.21] with 32 bytes of data:

Reply from 193.69.165.21: bytes=32 time=12ms TTL=246

Reply from 193.69.165.21: bytes=32 time=12ms TTL=246

Ftp:

ftp er navnet på et program som kan overføre filer fra en maskin til en annen.

(ftp er også navnet på dataprotokollen som brukes, men ikke bry deg med det)

OS:

Operativsystem (f.eks. Windows XP)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan man gjøre dersom man ikke kommer inn på nettet som man har brukt i over ett halvt år? Da har jo ikke mac adressene blitt forandret!

Denne tråden er jo noen dager gammel, men jeg forsøker meg på et svar allikevel.

Du sier at "og nå har hun jeg bor sammen med satt opp sin egen router." Det er routeren som definerer nettverket, så det er nok ikke det samme, men et nytt nettverk du skal forsøke å koble deg til.

Dersom du har nettverksikonet nede i systemtray (helt nederst til høyre på skjermen, sammen med klokke/dato, vises som to blå skjermer hvor den ene står foran den andre), høyreklikk på dette og velg "Status". Da vil du få opp statusvinduet for nettverkstilkoblingen. Status er delt i to: Tilkobling (som viser tilkoblingsstatus, varighet og hastighet), og Aktivitet (som viser antall pakker sendt og mottatt). Øverst finner du to arkfaner; Generelt (som er den som kommer opp som standard) og Støtte. Klikk på arkfanen Støtte.

Her ser du så tilkoblingsstatusen i detaljer: Adressetype (som vanligvis er "Tilordnet av DHCP" hvis man er koblet til en bredbåndsrouter), IP-adresse, Nettverksmaske og Standard gateway.

Hvis det står noe annet enn "Tilordnet av DHCP" bak Adressetype, betyr det at IP-adresse og annen viktig informasjon er satt opp manuelt og må endres for at du skal oppnå forbindelse.

Under Tilkoblingsstatus finner du en knapp hvor det står "Reparer". Forsøk å trykke på denne. Windows vil da forsøke å få tilordnet en ny IP-adresse til deg. Skulle du fortsatt få melding om "Begrenset eller ingen forbindelse", bør du nok sjekke med de andre som FÅR koblet seg til, hvordan informasjonen i "Støtte" ser ut.

Dersom du har Norton/Symantec Internet Security, kan det være at nettverksdefinisjonen som er satt her, er forskjellig fra det gamle nettverket. I så fall må dette rettes på.

Dersom du må sette opp nettverket manuelt, gjøres dette på følgende måte:

Gå på Start-menyen, velg Nettverkstilkoblinger.

Finn din nettverkstilkobling (vanligvis "Lokal tilkobling"), høyreklikk på den og velg "Egenskaper"

På arkfanen "Generelt", bla deg ned i listen "Denne tilkoblingen bruker følgende elementer". Finn "internett-protokoll (TCP/IP)" og trykk så på denne, trykk deretter på knappen "Egenskaper" som står rett under listen.

I Egenskaper for Internett-protokoll (TCP/IP) har du valget mellom å motta IP-adresse automatisk (da får du den tildelt fra en DHCP-server eller routerens DHCP-tjeneste), eller å sette inn IP-adresse, Nettverksmaske og Standard gateway manuelt.

Dersom du har en manuelt satt IP-adresse (og de andre settingene som følger med), forsøk å velge "Motta IP-adresse automatisk". De fleste bredbåndsroutere skal støtte dette. Eventuelt kontroller IP-adressen opp imot hva de andre brukerne har satt opp.

mvh

Endret av finnslarken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...