Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #1 Skrevet 17. april 2006 Jeg er godt voksen, men sliter likevel mye med rødming. Jeg har innsett at jeg sannsynligvis lider av sosial angst, men ikke i stor grad, mener jeg selv. Jeg er gift og har barn, er i jobb, har venner og oppfatter meg selv som moderat sosial. Litt opp og ned hvor sosial jeg er, det kommer veldig an på dagsformen. Jeg har alltid vært sjenert. Problemet mitt er at jeg rødmer nesten så fort jeg åpner munnen. Har også fått mye kommentarer på det, og det gjør jo ikke akkurat saken noe bedre. Dette er plagsomt, både i jobbsammenheng og ellers sosialt. Jeg har egentlig veldig mye å si, men det stopper seg, for jeg vet at jeg kommer til å bli rød som en tomat så fort jeg åpner munnen og all oppmerksomhet blir rettet mot meg. Jeg rødmer i mange settinger. Eksempler: Jeg må be om hjelp i en butikk, og ekspeditørens oppmerksomhet blir rettet veldig mot meg. Jeg må presentere meg på et foreldremøte. Jeg er hos legen og må legge frem grunnen til at jeg er der. Vi sitter i et møte på jobben og jeg blir bedt om å ytre meg i en sak hvor jeg sitter på kompetanse. Noen (utenom mann og barn) vil gi meg en klem. Kan ramse opp i det uendelige, men dette var det jeg kom på her og nå. Jeg har forsøkt å "ta tyren ved hornene" - bare stå i det når jeg kommer oppi en situasjon som utløser rødming, men det har ikke hjulpet meg. Jeg leste et sted at allergitabletter (som folk bruker f.eks ved pollenallergi) kunne hjelp, men de gjorde selvfølgelig ikke noe for meg... Ellers har jeg hørt om en operasjon som går ut på å kutte noen nervetråder (?), men jeg synes jo det virker drastisk og. Vet ikke om terapeutisk hjelp er det riktigste for meg. Dette er ikke bare psykisk, jeg har en lys, tynn hudtype som lett rødmer, også pga varme eller fysisk anstrengelse, så jeg tror det er litt sammensatt. Fy flate, jeg er så frustrert pga dette, det hemmer meg hver eneste dag. Noen som har noen tips/råd?
Sunbird Skrevet 17. april 2006 #2 Skrevet 17. april 2006 Jeg er også en person som rødmer lett,men det har blitt bedre med årene. Husker tilbake på skole tiden som et mareritt hver gang jeg visste at jeg måtte snakke høyt framfor flere en to stk. Nå rødmer jeg fortsatt, men har med årene lagt merke til at jeg ikke er den eneste, og det hjelper. Jeg har lært meg å ikke tenke så mye på det, og jeg merker at det går bedre selv om jeg fortsatt rødmer og blir veldig varm i kinnene. Det hjelper å få fokuset bort i fra rødmingen, og ved å bli litt tryggere på seg selv. Er kanskje enkelt å si, men ikke like enkelt å gjennomføre det. Vet ikke om dette hjelper deg noe særlig,men det er nå noen tanker jeg har i allefall. Lykke til Alial
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #3 Skrevet 17. april 2006 Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Har det akkurat sånn selv. Jeg hørte at det kunne hjelpe med laser (IPL). Prøvd det to ganger, måtte hatt tre-fire behandlinger til. Men det er dyrt, 2300,- pr gang. Har ikke sett noe bedring etter de to gangen så jeg har mistet litt troen.. Hadde jeg visst med 100 % sikkerthet at rødmingen ble borte ville jo prisen være verdt det, men.. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke fortalt noen om at jeg sliter med dette. Og blir bare mer og mer frustrert, føler at jeg ikke får levd ut den personen jeg er fordi rødmingen hemmer meg så mye.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #4 Skrevet 17. april 2006 Jeg er også en person som rødmer lett,men det har blitt bedre med årene. Husker tilbake på skole tiden som et mareritt hver gang jeg visste at jeg måtte snakke høyt framfor flere en to stk. Nå rødmer jeg fortsatt, men har med årene lagt merke til at jeg ikke er den eneste, og det hjelper. Jeg har lært meg å ikke tenke så mye på det, og jeg merker at det går bedre selv om jeg fortsatt rødmer og blir veldig varm i kinnene. Det hjelper å få fokuset bort i fra rødmingen, og ved å bli litt tryggere på seg selv. Er kanskje enkelt å si, men ikke like enkelt å gjennomføre det. Vet ikke om dette hjelper deg noe særlig,men det er nå noen tanker jeg har i allefall. Lykke til Alial ← Jeg har også i alle år trøstet meg med at det nok blir bedre med åra, men jeg fyller snart 40, og det påvirker fremdeles livet mitt negativt - daglig.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #5 Skrevet 17. april 2006 Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Har det akkurat sånn selv. Jeg hørte at det kunne hjelpe med laser (IPL). Prøvd det to ganger, måtte hatt tre-fire behandlinger til. Men det er dyrt, 2300,- pr gang. Har ikke sett noe bedring etter de to gangen så jeg har mistet litt troen.. Hadde jeg visst med 100 % sikkerthet at rødmingen ble borte ville jo prisen være verdt det, men.. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke fortalt noen om at jeg sliter med dette. Og blir bare mer og mer frustrert, føler at jeg ikke får levd ut den personen jeg er fordi rødmingen hemmer meg så mye. ← Kjenner det akkurat sånn jeg også. Jeg tør jo ikke en gang gå til legen for det, fordi jeg vet at jeg kommer til å sitte der og rødme, og det orker jeg bare ikke tanken på...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå