Gå til innhold

Genetikk - hårfarge

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Litt nysgjerrig på noen vet noe om hvilke hårfarger som er dominante? Som brune øyne er det? Nysgjerrig på hvilken farge mine evt barn får! (Ikke at det spiller noen rolle sånn egentlig...). :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest Bodillen
Skrevet
Litt nysgjerrig på noen vet noe om hvilke hårfarger som er dominante? Som brune øyne er det? Nysgjerrig på hvilken farge mine evt barn får! (Ikke at det spiller noen rolle sånn egentlig...).  :ler:

Mørkt er vel dominant? Men jeg mener å ha lest at rødt hår er det mest domnante. Vi har innslag av rødt hår både i min og mannens familie. Det har dukket opp i flere generasjoner selv om ingen av foreldrene har rødt hår. Datteren vår har rødt hår, men ingen av oss. Men både mannen min og jeg har hver vår bror med rødt hår.

Vi kjenner et ektepar der han er helt mørk og hun er rødhåret. De har tre barn, alle med mer eller mindre rødt hår.

Gjest Virvel
Skrevet

Arvegangen når det gjelder hårfarge er mye mer komplisert enn for øyefarge, for det er ikke bare ett gen som bestemmer hårfargen. For å gjøre det veldig enkelt, la oss si at det finnes to gener for hårfarge, A = mørk (dominant) og a = lys (recessiv), og at det er 10 genpar som bestemmer hårfargen. Da kan du f.eks. se slik ut:

AA

Aa

Aa

aa

Aa

aa

Aa

AA

Aa

aa

Og det er på en måte summen av de "mørke" genene som bestemmer hvor mørk du er. Siden det er snakk om flere genpar vil i teorien to foreldre som begge er Aa (middels mørke) hele veien kunne få et barn som har 10 x aa (helt lyse) eller 10 x AA (helt mørke).

Skrevet
Mørkt er vel dominant? Men jeg mener å ha lest at rødt hår er det mest domnante. Vi har innslag av rødt hår både i min og mannens familie. Det har dukket opp i flere generasjoner selv om ingen av foreldrene har rødt hår. Datteren vår har rødt hår, men ingen av oss. Men både mannen min og jeg har hver vår bror med rødt hår.

Vi kjenner et ektepar der han er helt mørk og hun er rødhåret. De har tre barn, alle med mer eller mindre rødt hår.

Rødt hår er ikke dominant. Rødt hår og freiner kommer av svake gener

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er akkurat dette jeg tenkte på, er rødt mer dominant enn mørkt? Synes det virker litt rart, men ser ofte at barn får rødt hår uten at noen av foreldrene har det..

Men det er klart, hvis det er så komplisert som Virvel skisserer, så blir det vanskelig å tippe hårfarge.. Men litt morsomt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...